جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - November 22 2024
کد خبر: ۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس:
عجب شیر پرس - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وی وجود تحریم را بهانه برخی قطعه‌سازان برای ایجاد بازار انحصاری دانست و گفت: صحبت کردن از تحریم فقط بهانه‌ای برای گران کردن قطعات است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، روح‌الله عباسپور با بیان اینکه ورود یک‌سری مواد و متریال پایه سبب افزایش قیمت ساخت خودرو در کشور ما شده است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مواد و متریال پیشرفته و وارداتی قیمت خودرو را کاهش می‌دهد. بنابراین مطالبه ما از وزارت صنعت این است که در زمینه تولید مواد اولیه صنعت خودرو بیشتر سرمایه‌‌گذاری کند.
وی با بیان اینکه پیش‌زمینه رسیدن به قطعات باکیفیت و کارا در صنعت خودروسازی توسعه مهندسی مواد است، اضافه کرد: وزارت صنعت باید با احصای نیازهای روز صنعت خودروسازی یک زنجیره تحقیق و توسعه از نخبگان دانشگاهی در حوزه مهندسی مواد ایجاد کند و با به‌کارگیری آنها در واحدهای آرندی خودروسازان متریال متناسب با هر قطعه را از طریق صنایع پایین‌دستی تولید کند.
عباسپور تسهیلگری در حوزه تأمین نیاز صنایع خودروسازی را اساسی‌ترین کار وزارت صمت در این شرایط دانست و ادامه داد: فلسفه وجود وزارت صمت نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو نیست. بلکه این وزارت‌خانه باید جایگاه خود در حوزه تولید ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه خود را پیدا کند و تا زمانی که ما نتوانیم متریال و قطعات مهم خودرو را تولید کنیم، عملاً باید از سیاست‌های خشن بازار پیروی کنیم.
وی وجود تحریم را بهانه برخی قطعه‌سازان برای ایجاد بازار انحصاری دانست و تصریح کرد: در شرایطی که بزرگ‌ترین کشور قطعه‌ساز دنیا یعنی چین با ما ارتباط بدون محدودیتی دارد و می‌تواند تمامی فناوری‌های روز قطعه‌سازی را به صنعت خودروسازی ما منتقل کند، صحبت کردن از تحریم فقط بهانه‌ای برای گران کردن قطعات است.

نگاه ارزشی بر صنعت خودرو حاکم شود
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود بر لزوم تغییر رویکرد بازاری به صنعت خودرو هم تأکید کرد و گفت: در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فوق‌العاده قرار دارد، باید علاوه بر نگاه تجاری یک نگاه ارزشی هم در صنعت خودرو حاکم شود تا ساختن خودورهای باکیفیت به مانند یک ارزش در صنعت خودرو مورد حمایت قرار گیرد.
عباسپور افزود: وقتی صحبت از نظارت دولت بر صنعت خودرو می‌کنیم، معنی‌اش این است که دولت نباید بگذارد خودروسازان در حوزه نوآوری و کیفی‌سازی به خواب غفلت فرو بروند. در ضمن طرح واردات خودرو هم به این منظور تدوین شده که بتواند خودروسازان را از خانه امن خود خارج کرده و آنها را به تحریک به رقابت و نوآوری کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: