این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عمده شرکتهای هواپیمایی به ظاهر خصوصی اما در اصل خصولتی هستند، تاکید کرد: نیروی انسانی عمده ایرلاین ها، بیش از حد استاندار بوده و حتی تا دو برابر نیاز خودشان نیرو در اختیار دارند. چگونگی جذب این تعداد نیرو، نیازمند ورود و ارزیابی سازمان بازرسی است.
پاک فطرت اظهار کرد: ایرلاینها به دلیل حجم بالای نیرو و مدیریت ضعیف با مشکلات زیادی رو برو هستند از طرفی سود و زیان برای مدیران و مسئولان شرکتهای مذکور هیچ اهمیتی نداشته، چرا که حقوق خود را بر اساس مصوبه هیئت مدیره بر داشته و دلسوزی ندارند. یکی از ایرلاینها تنها 5 هواپیما در اختیار داشته اما به میزان 50 هواپیما نیروی انسانی و امکانات دارد، بدیهی است با چنین شرایطی قیمت بلیط هواپیما صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
قیمت فعلی بلیط هواپیما خارج از توان مردم است
وی با بیان اینکه با اشاره به بدهی بالایایرلاینها بابت هزینه سوخت و بیمه، اظهار کرد: مدیران ایرلاینها انتظار دارند درآمدهایشان بر اساس دلار و قیمتهای جهانی باشد در حالی که هزینه سوخت، مالیات و حقوق پرسنل و مهندسان آنها همه به ریال پرداخت میشود. هر چند که هزینه نگهداشت و تعمیر هواپیماها چندین برابر شده اما افزایش قیمت بلیط نیز راهکار مناسبی نیست، چرا که قیمتهای فعلی نیز بالاتر از توان اقتصادی مردم است.
جریمه ایرلاینها در صورت گرانی بلیط، بازدارندگی کافی ندارد
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایرلاینها یا باید دولتی صرف باشند و یا خصوصی صرف عنوان کرد: در شرایط فعلی مدیران برای سوده شدن مجموعه خود دلسوزی نمیکنند. از این رو باید در مدیریت این مجموعه ها تجدید نظر صروت گرفته و دولت هم قاطعانه با متخلفان برخورد کند و جریمهها را به نوعی تنظیم کرده که بازدارندگی کافی داشته باشد.
حضور ایرلاینهای خارجی، انحصار پرواز را از شرکتهای هواپیمایی داخلی خارج میکند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بنده پیشنهاد دارم، اگر برای شرکتهای هواپیمایی، پرواز با این قیمت ها صرفه اقتصادی ندارد، اجازه دهیم هواپیماهای شرکتهای خارجی با پرداخت مالیات در خطوط داخلی پرواز کنند. بسیاری از شرکتهای هواپیمایی خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمبود مسافر مواجه بوده و پروازی ندارند، لذا شاید برای آنها، پرواز در خطوط داخلی ایران با چنین قیمتهایی صرفه داشته باشد. با این کار پرواز از انحصار شرکتهای هواپیمایی داخلی خارج شده و آنها قیمتهای خودشان را به زور به مردم تحمیل نمیکنند.