معاون امور صنایع وزیر صمت افزود: صدور پروانه بهره برداری در شش ماه ابتدایی امسال رشد ۲ درصدی و اشتغال ناشی از آنها رشد ۲۰ درصدی داشته است. حدود ۷۷ هزار نفر در بخش صنعت شاغل شدند.
وی ادامه داد: در بخش صادرات و واردات نیز رشد قابل توجهی داشتیم. همچنین واردات در کالاهای اساسی و مواد اولیه افزایش یافت.
صادقی نیارکی گفت: طی ۶ ماه نخست امسال تولید خودرو ۳.۴ درصد، تولید اتوبوس ۱۰ درصد و تولید کامیون کشنده و کامیونت ۶۶ درصد رشد داشت اما تولید وانت ۱۳ درصد کاهش یافت.
وی افزود: در پروژه نهضت ساخت داخل در سال ۹۹ سهم هر استان از ۲۱۱ اقلام گلوگاهی مشخص شد و برنامه نیز ۳.۵ میلیارد دلار بود که ۲ میلیارد دلار آن تأیید شد؛ یعنی در این بخش حدود ۷۰ درصد عملکرد داشتیم.
معاون وزیر صمت گفت: برنامه نهضت ساخت داخل برای امسال ۳.۴ میلیارد دلار است که برنامه شش ماه نخست ۲.۲ میلیارد دلار بود.
وی اظهار کرد: برنامه وزارتخانه و سازمان گسترش برای افق ۱۴۰۴ تولید سه میلیون دستگاه خودرو بود که از این میزان ۳۰ درصد سهم صادرات میشد. با این حال مشکلات ساختاری صنعت خودرو و مشکلات پیرامونی این صنعت آیا اجازه دستیابی به این هدف را میدهد؟
صادقی نیارکی با بیان اینکه در صنعت قطعهسازی باید سرمایه گذاری صورت گیرد، گفت: از بنگاهی که زیاندیده چطور توقع اصلاح ساختار، توسعه صادرات رقابت و سرمایه گذاری داریم؟ اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود که مهمترین بخشِ پروژههای مربوط به خودرو است.
معاون وزیر صمت افزود: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی است؛ همچنین مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد.
وی ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریتی، نوسازی ناوگان تجاری، بهبود وضعیت صادرات و … هم جزو پروژههای وزیر صمت است.
صادقی نیارکی گفت: در بخش ناوگان تجاری نیاز زیادی به اصلاح و بهبود فرایندها داریم چراکه ناوگان فرسوده هم شدهاند.
وی افزود: در مورد مشوقها مثل مالیات و تسهیلات ارزان قیمت نیز نیاز به قانون داریم.
صادقی نیارکی گفت: تسهیلات با سود ۱۸ درصد در تورم کنونی خیلی غیرطبیعی نیست ولی برای همکاری در ارائه تسهیلات با سود کمتر آمادگی داریم.
وی تاکید کرد: باید خودرویی داشته باشیم که در خارج بتوانیم بفروشیم؛ بنابراین تکلیف گیربکس اتوماتیک و مصرف سوخت و غیره باید مشخص شود.