عجب شیر پرس - یک روانشناس و مدرس دانشگاه گفت:تعطیلی مدارس در سال تحصیلی گذشته ودر خانه ماندن بچهها، موجب آسیب دیدن بنیان خانواده شده و مشکلات متعددی را برای خانوادهها به دنبال داشته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا،
ساناز چراغی اظهار
کرد:در حال حاضر والدین باید در کنار دیگر وظایف خود،نقش معلم و آموزشدهنده
اصلی فرزندان خود را نیز ایفا کنند و این مسئله دردسرهای زیادی برای والدین به
دنبال داشته وبه بنیان خانواده آسیب وارد کرده است.
افسردگی و افت تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا این روانشناس به بیان مشکلات ناشی از تعطیلی بلند مدت مدارس
در دوران کرونا پرداخت و گفت: باتوجه به تعطیلی مدارس و ماندن دانشآموزان در خانه
با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹، خطراتی همچون بیانگیزگی، کمتحرکی و نبود
فعالیت بدنی که تأثیرات منفی بر سلامت جسمانی و روانی دارد، دانشآموزان را تهدید
میکند و با ادامه یافتن این روند شاهد مشکلاتی به مراتب دشوارتر و بغرنجتر مانند
افسردگی و اضطراب در میان دانشآموزان خواهیم بود. چراغی ادامه داد: عدم ارتباط با
همسالان،پیامدهاو مشکلات روانشناختی و اجتماعی بسیاری به دنبال داشته
و باعث افسردگی و پرخاشگری در دانشآموزان و کاهش اثربخشی آموزشها شده است. او افزود: خانهنشینی دانشآموزان موجب تغییر درساعات
خواب و به هم ریختگی در نظم و انضباط روزانه شده و به طور کلی منجر به ایجاد
تحولاتی درسبک زندگی دانش آموزان شده است. چراغی افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان را از دیگر
پیامدهای آموزش غیرحضوری و تعطیلی مدارس و دانشگاهها در دوران کرونا دانست و
گفت:افت شدید تحصیلی دانشآموزان بخصوص در پایه های اول و دوم دبستان و
نتایج ضعیف کنکور در سال گذشته نیز از دیگر پیامدهای منفی تعطیلی مدارس و دانشگاهها
در ایام کرونا به شمار میرود. این در حالی است کهتبعات عدم آموزش حضوری و مهارتهای
اجتماعی در آینده جبران ناپذیر است. وی حضور بیش از اندازه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را
از چالشهای جدی در دوران کرونا قلمداد کرد و گفت: حضور کودکان در اینترنت و
استفاده از شبکههای مجازی تا پیش از همهگیری بیماری کووید ۹، نیز مایه نگرانی
والدین بود اما با شیوع ویروس کرونا و الزام کودکان به ادامه تحصیل از طریق شبکههای
مجازی، زندگی کودکان بیش از پیش در معرض آسیبهای ناشی از حضور مدام در فضای مجازی
قرار گرفت.