افسردگی و افت تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا
این روانشناس به بیان مشکلات ناشی از تعطیلی بلند مدت مدارس
در دوران کرونا پرداخت و گفت: باتوجه به تعطیلی مدارس و ماندن دانشآموزان در خانه
با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹، خطراتی همچون بیانگیزگی، کمتحرکی و نبود
فعالیت بدنی که تأثیرات منفی بر سلامت جسمانی و روانی دارد، دانشآموزان را تهدید
میکند و با ادامه یافتن این روند شاهد مشکلاتی به مراتب دشوارتر و بغرنجتر مانند
افسردگی و اضطراب در میان دانشآموزان خواهیم بود.
چراغی ادامه داد: عدم ارتباط با
همسالان،پیامدهاو مشکلات روانشناختی و اجتماعی بسیاری به دنبال داشته
و باعث افسردگی و پرخاشگری در دانشآموزان و کاهش اثربخشی آموزشها شده است.
او افزود: خانهنشینی دانشآموزان موجب تغییر درساعات
خواب و به هم ریختگی در نظم و انضباط روزانه شده و به طور کلی منجر به ایجاد
تحولاتی درسبک زندگی دانش آموزان شده است.
چراغی افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان را از دیگر
پیامدهای آموزش غیرحضوری و تعطیلی مدارس و دانشگاهها در دوران کرونا دانست و
گفت:افت شدید تحصیلی دانشآموزان بخصوص در پایه های اول و دوم دبستان و
نتایج ضعیف کنکور در سال گذشته نیز از دیگر پیامدهای منفی تعطیلی مدارس و دانشگاهها
در ایام کرونا به شمار میرود. این در حالی است کهتبعات عدم آموزش حضوری و مهارتهای
اجتماعی در آینده جبران ناپذیر است.
وی حضور بیش از اندازه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را
از چالشهای جدی در دوران کرونا قلمداد کرد و گفت: حضور کودکان در اینترنت و
استفاده از شبکههای مجازی تا پیش از همهگیری بیماری کووید ۹، نیز مایه نگرانی
والدین بود اما با شیوع ویروس کرونا و الزام کودکان به ادامه تحصیل از طریق شبکههای
مجازی، زندگی کودکان بیش از پیش در معرض آسیبهای ناشی از حضور مدام در فضای مجازی
قرار گرفت.
پیامدهای بازگشایی مدارس بدون اعمال سیاستهای مناسب
این روانشناس توصیه کرد:البته بازگشایی مدارس بدون
اعمال سیاستهای مناسب در فضای مدرسه و رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیز پیامدهای
جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: متأسفانه دانشآموزانی بودند که در دوران کرونا به
دلیل شرکت در آزمونهای حضوری به بیماری کرونا مبتلا شدند. بنابراین نیاز است که
پیش از هر چیز سلامت دانشآموزان در اولویت قرار بگیرد و تدابیر لازم به منظوررعایت
پروتکلهای بهداشتی در محیط مدرسه اتخاذ شود تا دانش آموزان بتوانند در محیطی امن
و بدون دغدغه به تحصیل بپردازند.
چراغی افزود:متأسفانه در کشور ما برای برخی از مسئولین
پاک کردن صورتمسئله به جای حل آناز طریق ارائه راهکار، همچنان ترجیح داده
میشود. در حالی کهبه
جای پاک کردن صورت مسئله، باید مشکل را حل کرد. لذا به جای تعطیلی باید به دنبال
راهکاری برای بازگشایی مدارس با رعایت اصول بهداشتی باشیم.
برگزاری کلاسها در فضای باز و با تعداد محدودی از دانشآموزان
وی بیان داشت: برای بازگشایی مدارسنباید منتظر ریشهکن
شدن کرونا باشیم. امکان دارد این
بیماری منحوس فعلا خیال رفتن نداشته باشد. لذا نیاز است با یافتن راهحل مناسب و
ارائه راهکارهای اساسی، برای برطرف شدن اینگونه مشکلات در دوران کرونا تلاش کنیم.
چراغی ادامه داد: به منظور بازگشایی مدارس میتوانکلاس
ها را در فضای باز، با تعداد محدود و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کرد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه استفاده از خدمات مشاوره در
معادلات خانوادهها وجود ندارد، اضافه کرد: در شرایط کنونی خدماتمشاوره جایی
ندارد وبسیاری از مدارس هم از وجود مشاور محروم هستند. این در حالی است که
اغلب دانش آموزان در طول دوران کرونا آسیبهای روحی و روانی بسیاری دیده اند و نیاز
است که یک تیم روانشناس از سوی آموزش و پرورش با حضور در مدارس به ویزیت تک تک
دانش آموزان بپردازد و با تشکیل کلاس های گروهی و مشاورههای فردی اقدام به
بازسازی و ترمیم ذهن و روحیه دانش آموزان کند.