جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - November 22 2024
کد خبر: ۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
عجب شیر پرس - ۴۰ سال پیش ایده راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان - تهران شکل گرفت، اما بعد از مدتی این طرح مسکوت ماند و در سال ۸۲ بار دیگر موضوع احداث آن از سرگرفته شد.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احداث قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران در دولت دهم آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت پنج سال و روی کار آمدن دولت یازدهم طرح مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳ توسط رییس جمهور بار دیگر کلنگ‌زنی شد.

با بهره برداری از قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور به طول ۴۰۹ کیلومتر (۲۰۰ کیلومتر محدوده اصفهان) و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر تهران به اصفهان با پیش‌بینی جابجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال به کمتر از سه ساعت می‌رسد.

در هفته‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر توقف این پروژه به گوش رسید، اما وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان استان اصفهان با توقف این طرح مخالفت کرده و این طرح همچنان در دست اجرا است.


بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌های حمل و نقل

علیرضا صلواتی مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با اشاره به ورود تکنولوژی قطار سریع‌السیر جهان به کشور با اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان گفت: تربیت کارشناسان خبره ریلی و بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌های حمل و نقل از جمله مهمترین مزیت‌های ورود این فناوری به کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به رویکرد‌های احداث قطار سریع‌السیر در کشور و اهمیت این پروژه ملی اظهار داشت: انتقال دانش و تکنولوژی در پروژه قطار سریع‌السیر از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و رویکرد اصلی ما به شمار می‌رود و دلیل اصلی توجه به این پروژه و ایجاد آن، ورود این تکنولوژی به کشور است.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با بیان اینکه متأسفانه صنعت راه‌آهن در ایران بسیار قدیمی بوده و به این دلیل آنچنان که باید، مورد استفاده مردم قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: باید تلاش کنیم که فناوری‌های جدید به حوزه قطار سریع‌السیر ایران وارد شده و ما باید در این حوزه به تکنولوژی‌های روز دنیا مسلط شویم.

صلواتی ادامه داد: دانش فنی قطار سریع‌السیر باید به ایران وارد شود تا شبکه قطار‌های سریع‌السیر در داخل کشور با توان داخلی ایجاد شود.

قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، الگویی برای تمام طرح‌های کشور

او با بیان اینکه پس از احداث قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، رویکرد به سمت احداث شبکه قطار سریع‌السیر در کشور جهت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که شبکه قطار سریع‌السیر کشور پس از تهراناصفهان، در مسیر‌های تهران – مشهد- تهران– تبریز و بسیاری از شهر‌های بزرگ دیگر نظیر شیراز و یزد و بوشهر و اهواز ایجاد شده و شبکه قطار سریع‌السیر شکل می‌گیرد.

صلواتی با اشاره به اهمیت ورود این تکنولوژی به کشور افزود: جهان امروز به موضوع ایجاد قطار‌های سریع‌السیر توجه ویژه‌ای نشان داده و کشور‌های پیشرفته در تلاش هستند که سهم این حمل و نقل را در صنعت حمل و نقل خود، بالا ببرند. سرعت بالا، دسترسی به حومه و مراکز شهر‌ها و کشور‌ها و کاهش معطلی‌های معمول در در سفر‌های هوایی باعث محبوبیت این قطار‌ها شده، بطوریکه در بسیاری از شهر‌های اروپایی به‌جای استفاده از هواپیما از قطار‌های سریع‌السیر استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه کشور چین با دارا بودن نزدیک به ۳۵ هزار کیلومتر راه آهن سریع السیر، به تنهایی ۷۰ درصد راه‌آهن سریع‌السیر دنیا را به نام خود ثبت کرده، ادامه داد: پس از چین وبا اختلاف زیاد، کشور‌های اسپانیا، ژاپن، فرانسه، آلمان، فنلاند، ایتالیا، کره جنوبی، آمریکا و ترکیه در صدر ۱۰ کشور برتر دنیا در احداث راه آهن سریع السیر قرار دارند.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری در حال توسعه، توجه به شاخصه‌های رشد و توسعه اقتصادی را مد نظر خود قرار داده و با این نگاه، حمل ونقل ریلی را از جمله مهمترین رویکرد‌های توسعه‌ای خود می‌داند.

او می گوید: تکنولوژی ساخت راه آهن در کشور به ۸۰ سال پیش باز می‌گردد، اما عدم ارتقای زیرساخت‌های لازم، فرسودگی بخشی از ناوگان موجود، هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری زیرسازی، روسازی، ساختمان‌ها و ابنیه موجود و همچنین عقب‌ماندگی از سیستم‌های به‌روز دنیا به سبب تحریم‌های کمرشکن، اشکالات و هزینه‌های فراوانی را به صنعت حمل ونقل ریلی تحمیل کرده است

.

تجهیز شمال تا جنوب کشور به تکنولوژی به‌روز قطار سریع‌السیر

صلواتی گفت: قرار است که با احداث این پروژه ابتدا شمال تا مرکز کشور به تکنولوژی به‌روز قطار سریع‌السیر مجهز شوند و پس از آن، سایر خطوط ریلی سریع‌السیر شامل اصفهان-شیراز- اصفهان-اهواز- تهران-مشهد و تهران-تبریز عملیاتی شود.

او بیان کرد: با اجرای این طرح، ارتباط خطه مرکزی کشور به پایتخت و استان‌های شمالی تسهیل شده و با ارتباط مسیر ریلی اهواز- شیراز و یزد به اصفهان، دسترسی جنوب کشور به پایتخت تسهیل خواهد شد و پروسه متوازن در جنوب کشور و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف را عملیاتی خواهد کرد.

صلواتی با بیان اینکه بومی‌سازی فناوری‌های نوین جهانی و انتقال تکنولوژی به کشور همواره مد نظر سران نظام بوده، افزود: انتقال فناور‌های برتر ریلی به کشور در موضوعات ایمنی، مدیریت ساخت و بهره‌برداری، بومی‌سازی مراحل طراحی و ساخت و زمینه سازی به منظور ارتقای استاندارد‌های مرتبط ریلی کشور، ایجاد اشتغال و رشد شاخصه‌های اقتصادی، ایجاد زمینه‌های تجربی و اجرایی لازم به منظور تربیت کارشناسان ریلی و کاهش مصرف انرژی، آلایندگی و تغییرات مرتبط با اثرات زیست محیطی از جمله مزیت‌های احداث این پروژه به شمار می‌رود.

اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت است

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اظهارات اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص توقف طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران اظهار داشت: ما مخالف توقف این طرح هستیم و این طرح قطعاً باید اجرایی شود. اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت است.

او افزود: اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت است برای اصفهان و شهر‌های اطراف و ما به جد دنبال اجرای این طرح هستیم.

چهار کیلومتر از طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرزمینی اجرا می شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنگ نظری و بدبینی برخی از جریانات داخل استان‌های دیگر به دنبال توقف اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران هستند، تصریح کرد: در این زمینه ما اعلام آمادگی می‌کنیم تا در آن استان‌ها نیز چنین پروژه‌هایی راه‌اندازی شود، اما آن‌ها در صدد لغو پروژه‌ای نباشند که سال‌هاست برای آن هزینه شده و زحمت کشیده شده است. چهار کیلومتر از طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرزمینی اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه در روند اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرسازی برخی از مسیر را در دستور کار داریم، ابراز داشت: باید توجه داشت که این خط بنا است از دو شهر در استان اصفهان عبور کند که ممکن است آسیب زننده باشد.

حاجی دلیگانی افزود: برای این امر از کارشناسان به عنوان مشاور استفاده کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از خسارات احتمالی بخشی از قطار سریع السیر اصفهان – تهران به میزان چهار کیلومتر از زیر زمین عبور کند.

نمایندگان استان اصفهان با جدیت ادامه پروژه قطار سریع السیر را دنبال می‌کنند

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طرح قطار سریع السیر اصفهان -قم - تهران یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال بوده که در دست اجرا است و مربوط به دولت خاصی نیست.

او ادامه داد: توقف این طرح به هیچ عنوان صحت ندارد و نماینده‌های استان اصفهان به شدت خواهان و پیگیر ادامه این طرح هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این طرح در کمسیون عمرانی مجلس بررسی شده و نظری برای توقف این پروژه مطرح نشد بلکه همه نظرات کارشناسی مبنی بر ادامه این پروژه بود.

طغیانی ادامه داد: طرح قطار سریع السیر اصفهان -قم -تهران استارت پروژه‌های سریع السیر کشور است که نقش مهمی از جهت ورود فناوری به کشور دارد و در بحث ساز و کار هم از ظرفیت مجلس استفاده می‌شود.

پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم-تهران مقدمه‌ای برای ایجاد خطوط بعدی قطار‌ها سریع السیر در کشور است و ایجاد این تحول ارتباطی فقط به نفع مردم یک استان نیست، بلکه همه مردم کشور از آن بهرمند می‌شوند و با تکمیل این طرح می توانیم در طرح‌های قطار‌های سریع السیر خودکفا شویم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: