جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - November 22 2024
کد خبر: ۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
عجب شیر پرس _ در پی بحث‌های پیرامون قیمت‌گذاری خودروها و آزادسازی آن‌ها که از نیمه دوم سال جاری مطرح و البته خواسته همیشگی فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، پس از برگزاری جلسه شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت‌گذاری تعدادی از خودرو، قیمت‌ها در بازار خودرو پس از چند ماه، روند کاهشی خود در بازار متوقف کرد و نوسان افزایشی جزئی به خود دید اما از امروز به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، جو روانی ایجاد شده برطرف و مجدد ثبات در قیمت‌ها شکل گرفت.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، آزادسازی قیمت‌گذاری خودروها طی چند سال اخیر مورد درخواست فعالان صنعت خودرو و خودروسازان بوده است، آزادسازی قیمت خودرو هر چند وقت یکبار از سوی فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی مطرح می‌شود که در مقاطعی هم صورت گرفته، به طور مثال واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان در سال‌های قبل یا واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای لوکس از جمله آن‌هاست.
در نهایت  رضا شیوا -رئیس شورای رقابت در نشست خبری ضمن اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت مجدد در فرمول قیمت گذاری خودرو بررسی‌هایی انجام داده با بیان اینکه طی تصمیات اخذ شده، آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو صورت نخواهد گرفت و تنها خودروها برای قیمت‌گذاری، تقسیم بندی شده‌اند؛ اعلام کرد:  طی بررسی‌های صورت گرفته، فرمول قیمت‌گذاری برای بخشی از خودروها دچار تغییراتی شده و براساس متوسط قیمت بازار، قیمت‌گذاری انجام می‌شود. همچنان قیمت خودروهای پرتیراژ، طبق همان فرمول قبلی محاسبه می‌شود.
البته نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند که این امر موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند باشد.
طبق آخرین تصمیم شورای رقابت خودروهای پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S۵ دستی، هایما توربو S۷ اتوماتیک، K۱۳۲ (تارا)، ساینا S، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می‌شوند. قیمت این محصولات براساس متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می‌شود.
پس از اعلام خبر تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروها برای برخی از محصولات، این موضوع سبب شد بازار خودرو دچار تکانی شده و روند کاهش قیمت خود طی چند ماه اخیر را  متوقف و نوسانی هرچند جزیی اما صعودی به‌خود بگیرد. 
در این رابطه سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- تصریح کرد: از ابتدای آبان ماه که کاهش قیمت‌ها آغاز شد تا زمان اعلام تغییر فرمول شورای رقابت برای قیمت‌گذاری برخی خودروها؛ بازار همان کاهش ۳۰ الی ۳۲ درصدی خود را حفظ کرده بود و فروشندگان و خریداران نیز با این قیمت‌ها کنار آمده بودند و آن‌هایی که نیاز به خودرو داشتند، طی چند هفته اخیر خرید خود را انجام دادند.
وی افزود: از روز سه‌شنبه پس از اعلام نظر شورای رقابت و اعلام فرمول جدید برای قیمت‌گذاری بخشی از خودروها، بازار کمی دچار نوسان شد که امروز (پنجشنبه) فروکش کرده است. پس از صحبت‌های روز گذشته رئیس بازرسی کل کشور، بازرس کل وزارت صمت و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه قیمت‌ها بایستی مجدد تجدیدنظر شود، جوی روانی ایجاد شد و برخی از دارندگان خودرو که پس از جلسه شورای رقابت، احساس کردند تصمیم شورای رقابت می‌تواند تاثیر صعودی در قیمت‌ها داشته باشد، از عرضه خودرو به امید صعودی شدن قیمت‌ها، خودداری کرده بودند، اما مجدد جو روانی ایجاد شده فروکش کرد و از امروز مجدد فروشنده شده‌اند.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در هر صورت افرادی که خودرو در اختیار دارند، به دنبال بهانه هستند فضاسازی کنند. آن نوسان افزایشی ایجاد شده پس از جلسه شورای رقابت ناشی از تاثیرات روانی بود که پس از صحبت‌های روز گذشته سازمان بازرسی کشور مبنی بر تجدید نظر و شرط افزایش تولید، فروکش کرد. بعید به نظر می‌رسد فرمول جدید اجرایی شود؛ اگر هم اجرایی شود، بازهم تاثیری در بازار آزاد نخواهد داشت؛ اگر قرار باشد که عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها در بازار آزاد به زیر قیمت‌های مصوب شرکت خواهد آمد. براین اساس تنها سوددهی افرادی که در خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پایین خواهد آمد. در بازار به دلیل اینکه تنها از نوسان ارز دچار تغییر  می‌شود، تا زمانی که ارز نوسان نداشته باشد، ثبات ایجاد خواهد شد.   
موتمنی با بیان اینکه طبق انتقادهایی که وجود داشته، ممکن است فرمول جدید اجرایی نشود، گفت: شرط اجرایی شدن فرمول جدید شورای رقابت، افزایش تولید است. اگر تولید بیشتر شود، باتوجه به اینکه خریدار در بازار کم است، قیمت‌ها نیز پایین خواهد آمد. علاوه‌براین آزادسازی قیمت بدین شکل‌ها چندان منطقی و واقعی نیست؛ زمانی آزادسازی قیمت به معنای واقعی شکل خواهد گرفت که واردات آزاد باشد، بازار رقابتی شکل گیرد تا خریدار تصمیم بگیرد چه خودرویی را با چه کیفیت و قیمتی خریداری کند؛ شرایط فروش، کیفیت و قیمت در نظر گرفته می‌شود و آن زمان است که آزادسازی شکل می‌گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: