جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
در مصاحبه اختصاصی با قهرمان مسابقات بین المللی پرورش اندام مطرح شد:
غلام علیزاده، عنوان دار جهانی رشته پرورش اندام در وزن 65 کیلو که از سال 1390 عضو تیم ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد و سابقه قهرمانی مسابقات جهانی 2016 و آسیایی 2013 را در کارنامه خود دارد، متولد سال 1357 شهر تبریز است. وی دانش آموخته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی و ارشد مدیریت ورزشی بوده و نزدیک 25 سال است که در زمینه ورزش پرورش اندام فعالیت دارد. با توجه به افتخار آفرینی در سطح ملی و بین المللی، سابقه طولانی مربیگری و پرورش استعداد های نو ظهور پرورش اندام کلانشهر تبریز و برنامه های پیش روی ایشان برای حضور در مسابقات آتی، گفت و گوی صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین عزیز می گردد.
بعد از دوره کوتاه استراحت، در دو وزن بالاتر به رقابت خواهم پرداختاز چه سنی ورزش را شروع کرده و چه عاملی سبب شد وارد دنیای پرورش اندام شوید؟
 از سن 16 سالگی ورزش را شروع کردم و با توجه به حس زیبا دوستی که داشتم به ورزش های سخت مرتبط با بدن سازی و علی الخصوص رشته پرورش اندام علاقمند شدم.

در رابطه با چالش هایی که ورزشکاران در طول  فعالیت حرفه ای خود با آن روبرو می شوند، چالش اصلی شما چه بوده است؟
وقتی ورزشکاری وارد سطح حرفه ای و بین المللی می شود مسلما باید سطح کیفی و کمی خود را بالا برده و بایستی فشار و هزینه اضافی سرسام آوری را متقبل شود. فکر می کنم با توجه به وضعیت موجود، برای ورزشکاران حرفه ای تامین هزینه های جاری و تمرینی بسیار سخت بوده و به عنوان چالش بزرگی محسوب می شود.

از شاخص ترین مقام هایی که تا به امروز بدست آورده اید صحبت بفرمائید.
بنده در سال 2013 قهرمان آسیا و در سال 2016 قهرمان جهان شده ام و 3 بار نیز در ایران توانستم مدال طلا را کسب نمایم. 5 بار به اردوی تیم ملی دعوت شده ام که در 3 بار آن به خاطر مشکلات ویزا و بعضی مسایل داخل اردویی نتوانستم تیم را همراهی کنم.

وقتی در مسابقات جهانی 2016 پرورش اندام توانستید به مقام قهرمانی برسید، بودن روی سکو و افتخار آفرینی برای کشورتان چه حسی داشت؟
بسیار برایم خوشایند بود که توانستم پرچم کشورم را بالا ببرم، حس زیبا و دلنشینی داشتم که توانستم برای وطنم افتخار آفرینی کنم.

برای سال های آتی چه چشم اندازی دارید و آیا اکنون به اهداتان رسیده اید؟
بله تقریبا به قسمتی از اهدافم رسیده ام، بعد از یک دوره کوتاه استراحت در نظر دارم در دو وزن بالاتر به رقابت بپردازم و کمی خود را به چالش بکشم.

در سطح بین المللی مسابقات پرورش اندام، کشورمان در چه جایگاهی قرار دارد و پتانسیل پیشرفت را چگونه ارزیابی می کنید؟
ایران در حال حاضر یکی از سکان داران پرورش اندام جهان به شمار می رود و در سال های اخیر معمولا در سطح جهانی ورزشکارانمان خوش درخشیده اند. امروز قدرت تیم ملی ما برای جامعه پرورش اندام دنیا ثابت شده چرا که پتانسیل بسیار بالایی در این رشته ورزشی داریم و به نوعی می توان گفت بعضی از ورزشکاران ما اعجوبه های جهان محسوب می شوند.
در یک جمله پرورش اندام در ایران، مثل فوتبال در برزیل قلمداد می گردد.

در مورد حوزه باشگاه و باشگاه داری که در آن فعالیت می نمائید آیا از بعد اقتصادی وضعیت مناسبی وجود دارد؟
با توجه به اقتصاد حال حاضر باشگاه داری به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد چرا که تجهیزات ورزشی بسیار گران است و اغلب ورزشکاران حرفه ای و سرمایه گذارانی که توانایی باشگاه داری را دارند به این سمت سوق پیدا نمی کنند.

افزایش تعداد مربیان و تعداد باشگاه های موجود در سطح شهر چه مزایا و چه معایبی دارد؟
افزایش تعداد مربیان اگر در قالب یک سیستم کارشناسی شده باشد ایرادی ندارد ولی اگر هر شخصی که اراده کرد بتواند وارد دنیای مربیگری شود، آسیب های جدی به حوزه ورزش وارد خواهد شد که شاید غیر قابل جبران نیز باشد.
مربیان بایستی به غیر از دانش تئوری و آکادمیک، تجربه طولانی مدت را نیز به همراه داشته باشند، از نظر من مربی یک رشته ورزشی باید به اصطلاح خاک ورزش فوق را خورده باشد تا بتواند همه جوانب ورزش و ورزشکار را درک کند.

لطفا در رابطه با تفاوت مکمل های ورزشی با استروئید و هورمون و چگونگی استفاده از مکمل ها شفاف سازی کنید؟
اگر بخواهم شفاف صحبت کنم امروز مکمل های ورزشی در جامعه ما آشفته بوده و وضعیت مناسبی ندارد که باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود که چاره آن معرفی نمایندگی های مجاز و محدود در سطح کشور است.
مصرف مکمل هیچ ایراد و منعی نداشته و همانطور که از نام آن مشخص است تکمیل کننده غذای ورزشکار است که البته باید توسط افراد کارشناس و مربی های مجرب تایید شده و مصرف گردد.
در مورد هورمون، این ماده بسیار خطرناک بوده و نباید بی مهابا مصرف گردد. باید این را درنظر داشت که به چه قیمتی و به چه بهایی استفاده می گردد و آیا به قیمت جان ورزشکار می ارزد! البته بعضی از ورزشکاران که در سطح قهرمانی فعالیت دارند مجبور به استفاده از آن شده و به قول معروف با جانشان بازی می کنند اما مسئله اصلی اینجاست که یک ورزشکار عادی و مبتدی به هیچ عنوان نیاز به هورمون ندارد.


درمورد باشگاه:

باشگاه مکث واقع در ورودی یک دادگستری کوی سهند ائل گولی در کلانشهر تبریز، به متراژ 600 متر و دارای تجهیزات پیشرفته باشگاهی در جای خود مثال زدنی بوده و یکی از پرافتخارترین باشگاه های استان می باشد که طی سال های متمادی در زمینه قهرمان پروری و تیم داری سکان دار رشته پرورش اندام بوده و چهره های برجسته ای را در این حوزه به جامعه معرفی کرده است.
این باشگاه شامل تجهیزات مناسب ورزش حرفه ای و غیر حرفه ای، لاغری، تناسب اندام، بوفه و سایر امکانات رفاهی می باشد.
  در حال حاضر این باشگاه به مدیریت غلام علیزاده و با حضور و مربیگری علی دارائی، امیر پورحسین و قاسم ساسانی که از قهرمانان پرورش اندام کشور می باشند و وحید پاکزاد در رشته کیک بوکسینگ به فعالیت می پردازد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: