بر اساس جزء دوم بند (الف) برنامه ششم توسعه، "تهیه نظام رتبهبندی معلمان و استقرار نظام پرداختها براساس تخصص،شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتیباید صورت گیرد" که همین بند امروز محل مناقشه بین کارشناسان و نمایندگان این حوزه است.
دولت در لایحه بودجه سال 98 و 99 کل کشور رقم 2 هزار میلیارد تومان را برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته است لذا بسیاری با استناد به این مهم، تأکید دارند که دیگر نیازی به ارائه لایحه مجدد به مجلس نیست؛ اما مخالفان معتقدند با توجه به اینکه مشخص نیست دولت با چه شیوهای قصد اجرای رتبه بندی فرهنگیان را دارد باید لایحهای مجزا به مجلس بیاید تا نظرات کارشناسان و نمایندگان مردم نیز در آن اعمال شود.
دولت نباید به گنجاندن رتبه بندی در لایحه بودجه بسنده میکرد
سید محمد جواد ابطحی یکی از نمایندگانی است که معتقد به ضرورت ارائه لایحه رتبه بندی به مجلس است که تأکید دارد دولت نباید فقط به قید رتبهبندی در قانون بودجه بسنده کند و باید برای اجرای نظام رتبه بندی لایحهای مجزا به مجلس ارائه کند. آنچه دولت در صدد اجرای آن است، یک آیین نامه اجرایی است نه لایحهای که مصوبه مجلس باشد این اقدام دولت تخلف بوده و باید حتما در این زمینه لایحه ارائه شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نمایندگان باید از محتوا و جزئیات طرح نظام رتبه بندی معلمان مطلع باشند، اضافه کرد: دولت به دلیل کمبود منابع مالی، قصد اجرای آیین نامه اجرایی مد نظر خود را دارد که این موضوع خلاف برنامه ششم توسعه است.
اما دولت اجرای هرچه سریعتر نظام رتبه بندی معلمان را علت عدم ارائه لایحه میداند؛ البته یکی دیگر از نمایندگان مجلس این بهانه را غیر قابل قبول میخواند و میافزاید: اینکه عنوان میشود، با ارائه لایحه نظام رتبه بندی، اجرای این طرح به تأخیر میافتاد یا ممکن است، بررسی این طرح به مجلس دهم نرسد، قابل قبول نیست؛ چراکه ارائه این لایحهبه مجلس به صراحت در برنامه ششم توسعه قید شده و دولت باید نسبت به ارائه لایحه اقدام کند.
افزایش 200 تا 700 هزار تومانی حقوق معلمان از دیماه
با این همه مسئولان دولتی از اجرای نظام رتبه بندی از دیماه سخن گفتهاند که به زعم بسیاری از نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این طرح، رتبه بندی معلمان نیست بلکه یک افزایش حقوق 200 تا 700 هزار تومانی است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در حالی اعلام کرد که اصلاح احکام و نگارش حقوق انجام شده که بسیاری از معلمان به رتبههای در نظر گرفته شده برایشان معترض هستند و آن را به دلیل کم هزینه تمام کردن طرح رتبه بندی معلمان میدانند.
آنطور که از اظهارات ترکمن مشخص است، رتبه بندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای میشود و فرایند سنجش صلاحیتها نیز در آیین نامه مشخص است. نتیجه سنجشها منجر به صدور گواهینامه حرفه معلمی میشود.
رتبهبندی به بازنشستهها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد
معلمان همچنین باید بدانند که رتبهبندی به بازنشستهها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد، اما سئوال اساسی اینجاست آیا رتبه بندی معلمان نهایتا منجر به هدف اصلی خود یعنی افزایش کیفیت آموزشی در کشور میشود.
یکی از ایرادات اساسی وارده به اجرای نظام رتبهبندی، حذف امتیاز "تعجیل" در مناطق محروم و روستایی است؛ این امتیاز درباره این بود که معلمان شاغل در مناطق محروم و دور افتاده، رتبه و امتیاز بالاتری از معلمان شاغل در شهر داشته باشند که این مسئله باعث ایجاد انگیزه برای شاغلین در مناطق محروم و دور افتاده میشد.
با برخورداری از چنین امتیازی سابقه معلمانی که در مناطق محروم شاغل هستند، دو برابر سایر معلمان محاسبه میشود ولی حالا امروز با حذف امتیاز تعجیل از شیوه نامه رتبه بندی معلمان، بسیاری از فرهنگیان نسبت به آن اعتراض دارندو شاید یکی از دلایلی که نمایندگان اصرار به ارائه لایحه رتبه بندی به مجلس را داشتند، رفع همین ایرادات بود.
یکی دیگر از انتقادات معلمان، تعیین تاریخ دوم مهرماه برای اعمال مدارک رتبه بندی فرهنگیان است که بسیاری از مدارک اخذ شده پس این تاریخ، رد شده و این مسئله نیز موجب نارضایتی معلمان شده است.
معلمان محتاج افزایش حقوقهای جزئی نیستند
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس معتقد است که اکثر مسئولان دولتی که درباره نظام رتبه بندی اظهار نظر میکنند به این طرح تسلط ندارند چراکه این طرح مهم، تبدیل به یک طرح افزایش حقوق برای معلمان شده و مسئولان باید بدانند که معلمان به دنبال افزایش حقوقهای جزئی نیستند بلکه به دنبال تثبیت و تحکیم جایگاه خود به عنوان معلم هستند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه از ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه منتظر ارائه لایحه رتبه بندی از جانب دولت بودهایم تا آن را در مجلس به نفع معلمان چکش کاری کنیم، تأکید کرد: در شرایط که دولت با کمبود اعتبارات مواجه است، نباید صحبتی که خارج از توان دولت و کشور است در خصوص معلمان و رتبه بندی فرهنگیان مطرح کرد که فقط انتظار این قشر زحمتکش را از بین برد.
وی افزود: متأسفانه در جامعه ما نوعی تفکر لیبرال وجود دارد که ازهر نوع حمایت از محرومین و اقشار ضعیف انتقاد میکنند و این رفتارها را به حرکات پوپولیستی گره میزنند و میخواهند با همین هجمهها جلوی بسیاری از حرکات مفید را بگیرند که امیدواریم طرح رتبه بندی معلمان درگیر چنین آسیبی نشود.
بودجه 99 آخرین پله برای اصلاح رتبه بندی
جبار کوچکی نژاد نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون تلفیق بودجه 99 نیز عنوان کرده است که تمامی ایرادات و انتقادات وارده به طرح رتبه بندی را در کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 کل کشور مطرح خواهیم تا ایرادات مد نظر معلمان در بودجه سال آینده برطرف شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در حال حاضر دولت دستورالعمل اجرای لایحه رتبه بندی فرهنگیان را به ادارات آموزش و پرورش همه استانها ابلاغ کرده است تا فرهنگیان مدارک خود را ارائه دهند و براساس رتبههای ۵ گانه، رتبههای آنان مشخص شود و فرهنگیان متناسب با رتبه خود، افزایش حقوق داشته باشند ما میتوانیم ذر بودجه سال 99 برای رتبه بندی معلمان سیاست گذاری و ریل گذاری جدیدی طراحی کنیم و دولت نیز باید شیوه نامه اجرایی این مهم را به اطلاع نمایندگان برساند.