محمد محمدپور با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله هنرستان میرک تبریز و پروش اساتید بنام کشوری و هنرمندان شاخص و برجسته در این هنرستان، هدف از برگزاری آیین نکوداشت صد سالگی هنرستان میرک را بازتعریف آموزش هنر با تاکید بر پیشینه درخشان آن در تبریز عنوان کرد.
وی اظهار داشت: این آیین صرفاً یک همایش گذرا و سطحی نیست، بلکه یک رویداد و پدیده فرهنگی و هنری است که باید دامنه تاثیرات آن در حوزهی آموزش هنر قابل لمس باشد.
محمدپور اضافه کرد: با مروری بر تاریخ آموزش هنر میتوان مشاهده کرد که در دهههای گذشته ابتلا به کمیتگرایی سبب آسیبهایی در کیفیت آموزش هنر شده است، اما در برهه کنونی دغدغه ما، کیفیت آموزش و تربیت نسل هنرمندانی توانمند و اثرگذار است.
وی با تاکید بر لزوم احیای رابطه استاد و شاگردی در نظام سنتی آموزش هنر، یادآوری کرد: نگاهی به رابطه استاد و شاگرد در نظام معاصر آموزش هنر میتواند خلاء ها و مشکلات این حوزه را نمایان سازد، چون؛ بیشک یکی از مهمترین دلایل درخشش هنرها در گذشته همین رابطه ها بوده که نمایانگر جهانبینی هنرمندان است و نشان میدهد که این نظام بیش از آنکه تعلیمی باشد، پرورشی است.
محمدپور گفت: این نظام آموزشی در کنار انتقال فنون و مهارت ها محلی برای کسب فضایل اخلاقی و تربیتی نیز بود و این امر موجبات تعالی هنر و هنرمند را فراهم میآورد.