جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
در گفت و گوی اختصاصی با مدرس دانشگاه میزان مطرح شد:
عجب شیر پرس - آقای پیمان احمدی سابق، دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه میزان، روانشناس مرکز مشاوره یاوران رشد و برگزار کننده چندین کارگاه، سمینار، همایش فرزند پروری، پنل افسردگی و فعالیت در حوزه سلامت روان و مشاوره پیش از ازدواج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح و بیان دیدگاه‌های خود در زمینه سلامت روان و روانشناختی پرداخته است که ماحصل این گفتگو ذیلا به خوانندگان فهیم روزنامه عجب شیر تقدیم می‌گردد:
برای داشتن روان سالم افکارمان را به زمان حال معطوف کنیمچه زمانی مراجعه به مشاور و روانشناس ضروری است؟
انسان در همه دوران از کودکی گرفته تا پیری مسیر زندگی پر تلاطمی را طی می‌کند و گاها با مشکلاتی روبرو می‌شود که خارج از کنترل خود می‌باشد و در جهت حلش نیاز مبرم به یک متخصص احساس می‌شود. البته این بدین معنا نیست که همیشه بایستی مشکلی جدی وجود داشته باشد تا به یک روانشناس مراجعه کنیم، بلکه گاها جهت جلوگیری از یک آسیب نیاز به مهارت آموزی و آشنایی با مفاهیمی است که می‌تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد مانند فرزند پروری، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تحصیلی، مشاوره برای انتخاب شغلی مناسب و .....

یک مشاوره و روانشناس بالینی دقیقا چه کار می‌کند؟
فعالیت یک روانشناس بالینی در سه حوزه تحقیق، آموزش و درمان می‌باشد که این فعالیت‌ها می‌تواند در سه محور پیشگیری، مداخله ای و پیگیری باشد. مثلا در قسمت درمان با استفاده از مشاهده و ارزیابی رفتارها، مصاحبه‌های تخصصی و آزمون‌های روانشناختی، وجود یک اختلال را تشخیص داده و جهت مداخله آن، طرح درمانی را برنامه ریزی می‌کند و با همکاری مراجع و حتی نهاد‌های ذیربط به اجرا درمی آورد.

لطفا در مورد سه اصل سلامت روان توضیح دهید؟
به نظر شخصی بنده سلامت روان اصول زیادی دارد ولی چیزی که بصورت طبقه بندی مصطلح شده عبارت است از آرامش، هیجان و شناخت. انسان امروزی در مقابل استرس‌ها و اضطراب‌های دنیای پیچیده قرن حاضر آسیب پذیر است و لذا با شیوه‌های مختلف آموزشی مانند کارگاه‌های مدیریت استرس، یک لاک دفاعی در برابر این پارامتر‌های مخرب داشته باشد تا از به خطر افتادن آرامش روانی محفوظ باشد. انسان دارای هیجان‌های مثبت مثل شادی و منفی مثل خشم می‌باشد که با مدیریت هیجانهای خویش می‌تواند احساسات مثبت و در نهایت روانی آرام داشته باشد. همچنین در شناخت بایستی در نظر داشته باشد که یک فکر منفی می‌تواند احساس منفی و متعاقبا رفتار منفی حتی جبران ناپذیر داشته باشد و برعکس.

راهکار مناسب شما برای اختلالات رفتاری چیست؟
 تنوع اختلالات و متفاوت بودن نابهنجاری‌ها باعث بوجود آمدن رویکرد‌های مختلفی شده است که بر اساس تحقیقات شواهد بنیان(مثل رویکرد شناختی و رفتاری) تدوین شده اند، ولی در استفاده از یک ابزار و رویکرد درمانی، از رفتار درمانی گرفته تا دارو درمانی، بایستی تفاوت‌های فردی انسان‌ها ، شدت و مدت اختلال و روا بودن درمان نسبت به نوع اختلال و حتی تفاوت‌های جنسیتی و فرهنگی را نیز بایستی در نظر داشت که از فردی به فردی دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

راز موفقیت یک روانشناس خوب را در چه چیزی می‌دانید؟      
پاسخ این سوال را بر پایه تجربه‌های خودم چنین می‌توانم بگویم که نگاه به دنیا از زاویه دید مراجع کننده جهت تشخیص دقیق مشکل و طرح ریزی یک رویکردی درمانی مناسب و حفظ اسرار مراجع کننده و پایبندی به اخلاق حرفه ای و بروز رسانی اطلاعات علمی خود، می‌توانند نقش کلیدی در موفقیت یک روانشناس داشته باشند.

چگونه می‌توانیم سلامت روانی داشته باشیم؟   
سلامت روانی همبستگی بالایی با سبک زندگی دارد یعنی اگر ما نسبت به زندگی خود آگاهی داشته باشیم و نقاط  مثبت و منفی خود را بپذیریم و انتظارات واقع بینانه متناسب با حدود زندگی خود داشته باشیم قاعدتا از نعمات موجود بیشترین بهره را خواهیم برد و به جای بودن در گذشته و آینده، از لحظه لحظه‌های زندگیمان لذت خواهیم برد و نهایتاً روان سالمی خواهیم داشت افکارمان را از گذشته و آینده به زمان حال معطوف کنیم.

امروزه اکثر افراد جامعه از سلامت روانی برخوردار نیستند، راهکار درمانی چیست؟
متاسفانه امروزه بیشتر افراد، سبک قیاس کردن را پیش گرفته و در انتخاب هایشان تجمل گرایی، که همان راضی نگه داشتن دیگران تحت هر شرایطی می‌باشد را پیش گرفته اند. همیشه تغییر خطوط پایه انتظارات توام با فشار‌های روانی خواهد بود.

اگر صحبت خاصی به ذهن شما می‌رسد، لطفا بیان کنید؟
اهمیت موضوع مشاوره و درمان‌های روانشناختی چنانچه که باید و شاید در جامعه فرهنگ سازی نشده، در صورتی که امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که بیشتر بیماری‌های جسمی انسان‌ها ریشه در مشکلات روحی روانی دارد و از آن به عنوان سایکوسوماتیک یاد می‌شود و در چنین شرایطی دارو درمانی چندان نقش بسزایی ایفا نمی‌کند، لذا امید است با بستر سازی فرهنگ استفاده از متخصص روان، از بروز آسیب‌های روانی و هیجانی و رفتاری در جامعه پیشگیری شده و یا همچنین در مواجهه با یک مشکل، اثربخش ترین و سودمند ترین شیوه درمانی برگزیده شود. سلامت روان تک تک انسانها باعث سلامت روان جامعه می‌باشد و تحقق چنین امری در گرو ایفای نقش متخصص حوزه روان خواهد بود.
در پایان از مدیر مسئول روزنامه عجب شیر جناب آقای مهندس شکوریان بی نهایت سپاسگزارم که بستری فراهم نمودند تا به مسایل مرتبط در حوزه سلامت روان پرداخته شود و امید است با استمرار چنین فعالیت‌های ارزشمند، اهمیت آگاهی از مفاهیم علم روانشناسی را به مخاطبین گرامی این روزنامه پر محتوا، انتقال دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: