به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، فشردگی بیمورد لیگ برتر، ناتوانی در برگزاری فینال جامحذفی، لغو سوپرجام و موارد منفی دیگر در کارنامه امسال سازمان لیگ فوتبال باعث شده که نتوان نمره قبولی به این ارگان اجرایی فوتبال ایران داد. این اتفاقی است که سالها در حال رخ دادن است اما امسال بیشتر به چشم آمد و مدیران سازمان لیگ مشروط نه، بلکه مردود شدند. البته در این گزارش قرار نیست هیچکدام از نکات منفی اشاره شده در بالا، مورد بررسی قرار بگیرند.
"تبلیغات محیطی" هر ساله به یکی از معضلات فوتبال ایران و به خصوص باشگاهها تبدیل میشود؛ منبع درآمدی که در فوتبال مدرن، بخش اندکی از منابع درآمدی باشگاهها را تشکیل میدهد و حدود نیمی از درآمد باشگاههای فوتبال از طریق حق پخش تلویزیونی است اما تبلیغات محیطی در ایران با توجه به عدم وجود عزمی جدی در روشن کردن تکلیف حق پخش، درصد بالایی از درآمد باشگاههای فوتبال ایرانی را در بر میگیرد.
کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال به ریاست صادق درودگر پیش از لیگ هجدهم تصمیم گرفت از شرکت امینسیمای کیش که مدیرعامل آن با وجود طلب ۵۹ میلیاردی در تمام مراسمهای سازمان لیگ حضور داشت، جدا شود و با شرکت تیراژه فیلم قراردادی دو ساله امضا کند. از نامعلوم ماندن تکلیف مطالبات باشگاهها از شرکت امین سیما میگذریم - که در حوصله این گزارش نمیگنجد - و به تبلیغات محیطی امسال میپردازیم.
به گزارش ایسنا، صادق درودگر پیش از آغاز لیگ برتر از تغییر فرآیند تبلیغات محیطی خبر داد و قرار شد که شرکت متولی، تنها متقاضیان را به سازمان لیگ معرفی کند تا خود سازمان لیگ با متقاضیان قرارداد امضا کند و در پایان، ۲۷ درصد از درآمدها را به شرکت متولی پرداخت کند. همچنین کف درآمدی هم از سوی سازمان لیگ تعیین شد و شرکت تیراژه فیلم به عنوان متولی باید از طریق شرکتهایی که معرفی میکرد، حداقل ۸۵ میلیارد تومان درآمدزایی کند. در صورتی که مبلغ درآمد کمتر از ۸۵ میلیارد تومان بود، شرکت تیراژه فیلم باید این کمبود را جبران میکرد.
با وجود این صحبتها، لیگ هجدهم به پایان رسید و سازمان لیگ در مورد تبلیغات محیطی شفافسازی نکرد. در این مدت پیگیریها از سازمان لیگ برای مشخص شدن میزان دقیق درآمد تبلیغات محیطی بیپاسخ مانده و هر مسئولی جواب را به دیگری پاس میدهد. البته هم صادق درودگر و هم مدیران شرکت تیراژه فیلم مدعی هستند که حداقل مقدار (۸۵ میلیارد تومان) تامین شده است.