دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - September 30 2024
کد خبر: ۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
شورا نهادي است که به لحاظ ماهيت خود بايد نزديک ترين ارتباط را با مردم داشته باشد.

شورا نهادي است که به لحاظ ماهيت خود بايد نزديک ترين ارتباط را با مردم داشته باشد. بنابراين اعضاي شوراها بايد خوش برخورد و اجتماعي، صبور، اهل تامل و تحمل، صادق، آشنا به فرهنگ و پيشينه شهر و خوش فکر و خلاق باشند. و در انتخاب شهردار تمامي جوانب را بايد مد نظر داشته باشد. شوراهاي اسلامي شهر، طبق ماده71 وظايف مهم و متعددي دارند که اولين و مهمترين آن، انتخاب شهرداربراي مدت چهار سال است که بايد به همهء آنها بپردازند ونمرهء قبولي شوراها معدلي ازهمهء وظايف قانوني باتوجه به اهميت يکايک آنها را مد نظر قرار دهد.

 يكي از سختترين گلوگاهها و گردنههاي اعضاي شوراهاي اسلامي شهر، انتخاب شهردار ميباشد و شهردار بايد بر اساس ويژگيهاي خاصي انتخاب شود و داراي برنامهها و اهداف مشخصي باشد كه هر كدام از آنها ميتواند سرشاخه اصلي دهها برنامه ديگر باشد. واقعيت آن است که در تاريخ فعاليت شوراهاي اسلامي شهر و روستا در سالهاي گذشته، رخدادهاي ناگواري را در شهرهاي بزرگ و کوچک کشور شاهد بوديم که شايد نداشتن تمرين مديريت گروهي و شورائي از مهمترين دلايل اتفاقاتي چون از سويي مکانيزم انتخاب شهرداران با آراي شوراهاي شهر نيز هميشه چالش برانگيز بوده و گاه با ايجاد فراکسيونهاي اکثريت و اقليت در شوراي شهرهاي بزرگ کشور، انتخاب شهرداران اغلب رنگ و بوي جناحي و سياسي ميگرفت که در نهايت باعث ضعف در عملکردها و خروجيهاي نامناسب ميشد ختلاس ها، انحلال ها، استعفاها در بدنه پارلمانهاي شهري بوده است. پس جا داردکه شوراها بيش از هر آيتمي توانايي شهردار را مد نظر قرار دهند چراکه شهر دار تا حد زيادي نمادي از شوراي آن شهر است وضعف وقوت او ضعف وقوت شورا تلقي ميشود.

 زماني شورا ميتواند شهردار خوب انتخاب کند که قبل از اينکه گزينهها را مورد بررسي قرار دهند، ملاکها و معيارهاي معقول و استاندارد را با لحاظ موقعيت و وضعيت آن شهر، مشخص کنند و سپس مصداقهاي آنرا پيدا کرده و بدون لحاظ کردن مسايل فرعي و حاشيهاي بهترين را بر گزينند.شهروندان عملکرد شهرداران را رصد ميکنند وآن را به شوراها نسبت ميدهند، چرا که شهردار منتخب شوراست.

جعفرشکوریان

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: