خريــداران کـالا انتظار دارنـد کـالا را مرغوب تحويل گرفته و در صورت داشتن نقص آن را پس بدهند.در شرايطي که به اشتغال و رونق در توليد نياز داريم بايد تلاش کنيم تا کيفيت محصولات داخلي را بالا ببريم و خدمات قبل، حين و پس از فروش را بالا ببريم.
بــراي حمايــت از مصرفکننده نيز، همانند ديگر مسائل اقتصادي بايد روندي اصولي و سازوکاري متناسب با اهداف تعيين شده در نظر گرفته شود تا به اين صورت اولاً: نقش هدايتگر و متقابل مصرفکننده و توليدکننده تعريف شود و ثانياً از سياستهاي غيراصولي که نه تنها وضع مصرف کنندگان را بهبود نداده بلکه به شيوههاي مختلف از جمله توليد کالاهاي بيکيفيت و نامرغوب، ايجاد الگوي مصرف غلط، افزايش آلودگي، ايجاد بياعتمادي به بازار داخلي و… مصرفکننده را در شرايطي بس ناگوارتر از سابق رها کرده است جلوگيري شود.
عدم درج قيمت بر روي کالاها نه براي توليدکننده و نه مصرفکننده سودي ندارد و فقط به مصرفکننده اجحاف ميشود و زمينه سوء استفاده عدهاي سودجو را فراهم ميکند و دلالان ميتوانند به قيمت دلخواه کالا را بفروشند.
جعفر شکوریان