عجب شیر ما - معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی مطالعه و شناسایی و تحلیل جامع عوامل دخیل در جذب گردشگران خارجی را اصلی ترین راهکار توسعه صنعت گردشگری دانست.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا،
محمد صادق پورمهدی روز سه شنبه در نشست بررسی راهکارهای
افزایش جذب گردشگر خارجی گفت: آذربایجان شرقی دارای جاذبههای غنی فرهنگی،
تاریخی و طبیعی است اما در جذب گردشگر خارجی به جایگاه شایسته خود دست
نیافته است که مطالعه جامع می تواند گره گشای افزایش گردشگر ورودی باشد.
وی
در این راستا خواستار تشکیل یک کارگروه تخصصی متشکل از استادان گردشگری به
منظور تجزیه و تحلیل چالش های پیش روی رشد این صنعت در استان شد.
پورمهدی
یکی از مشکلات اصلی عدم توسعه گردشگری را موضوع فرهنگی دانست و گفت: طرز
تلقی ما از گردشگر درست تبیین نشده و اگر این نگاه را اصلاح نکنیم و موانع
ذهنی را از سر راه برنداریم گردشگری توسعه نمی یابد.
معاون استاندار
آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید با بستر سازی و ایجاد فرهنگ، خاطره سفر
به استان را در ذهن گردشگر ماندگار کنیم، افزود: باید با استفاده از
تبلیغات صحیح و اطلاع رسانی وسیع از طریق رسانه ها و فضای مجازی ظرفیت ها و
جاذبه ها را به گردشگران داخلی و خارجی بشناسانیم.
وی نگرش متفاوت به
موضوع گردشگری را یکی از مشکلات در این حوزه دانست و خواستار ایجاد وحدت،
وفاق و پرهیز از بخشی نگری در میان دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و حرکت هم
سو در آستانه تبریز 2018 شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و
گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به پیش رو بودن رخداد
مهم تبریز 2018 یا تبریز 1397 باید با انجام تلاش شبانه روزی در اجرای
برنامه های هدف حرکت رو به جلو خود را آغاز کنیم.
مرتضی آبدار خاطر نشان
کرد: باید قبول کنیم که مشکلات ملی و منطقه ای داریم، نگاه های دوگانه و
موانع ذهنی باعث کاهش حضور گردشگر در استان می شود و فرهنگ سازی و تبلیغات
صحیح و آسیب شناسی به منظور آشنا نمودن عموم مردم با فرهنگ گردشگری در
توسعه این صنعت مؤثر است.
آبدار گفت: آذربایجان شرقی باید در مسیر
گردشگری دنیا مطرح شود که نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی جهت شناساندن
جاذبه ها و فرهنگ تاریخی استان است.
وی ادامه داد: سیاست گذاری مناسب،
بر طرف کردن چالش های این صنعت و پرهیز از نگاه سلیقه ای زمینه را برای جذب
گردشگر و رشد این صنعت با مشارکت تمامی نهادها و ارگان ها فراهم می کند.
به
گزارش ایرنا در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری
کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که دی سال 1394 در شهر نیامی پایتخت
جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای
اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای
اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان
همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
این سازمان که با 57 کشور، دومین
سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست
کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود
را به عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که 2 شهر تبریز و یزد با توجه به
ظرفیتها و شرایط مد نظر این سازمان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران
معرفی شدند.
پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به عنوان شهرهای
نمونه گردشگری سالهای 2015 و 2016 انتخاب شده بودند و اجلاس اخیر
کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان شهرهای مدینه منوره و تبریز را به عنوان
شهرهای نمونه گردشگری برای سالهای 2017 و 2018 برگزیدند.
رشد گردشگر
داخلی تبریز، وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی
زیرساختها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخصهای انتخاب این شهر
به عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است.