يکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - December 08 2024
کد خبر: ۱۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
در مصاحبه اختصاصي با دکتر علي عليلو نماينده دوره نهم در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد:
عجب شیر پرس - صنعت نقش به سزايي در آغاز و تداوم رشد اقتصادي در جهان داشته است. بسياري از کشورها، تحقق رشد و توسعه پايدار را در سايه صنعتي شدن مي بينند. ايران نيز يکي از اين کشورها است.
علي رغم اينکه سالهاي متمادي از اولين تلاش هاي ايران براي دستيابي به صنعت مدرن مي گذرد و سرمايه گذاري فراواني از محل درآمدهاي نفتي، پس اندازهاي بخش خصوصي و يا استقراض خارجي، در اين مسير انجام شده، اما هنوز کشور به جايگاه قابل قبولي در صنعت دست نيافته است. براي برنامه ريزي به منظور توسعه صنعتي بايد تنگناهاي اساسي در اين بخش شناخته شود. اين شناخت بدون داشتن تصويري واقعي از عملکرد بخش صنعت امکان پذير نيست. لذا به سراغ دکتر عليلو عضوفعال و پيگيرکميسيون صنعت و معدن مجلس شوراي اسلامي در دوره نهم رفتيم هرچند زياد اهل مطرح شدن و مصاحبه نبودند ولي دعوت روزنامه سراسري عجب شير را قبول و در دفتر اين روزنامه حاضر شدند ايشان اصالتا اهل  روستاي علي بيگلو از توابع شهرستان شبستر در استان آذربايجانشرقي هستند و دوران مبارزات قبل از انقلاب خود را در شرق شهر تهران آغاز و بعداز پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي به عضويت سپاه پاسداران درآمده وبا لبيک به فرمان حضرت امام (ر.ه) عازم جبهه هاي حق عليه باطل شدند و در سال 1360 در عمليات مطلع الفجر بعد از تحمل چندين روز محاصره به اسارت ارتش رژيم بعثي درآمدند و بعداز نه سال به آغوش ملت بازگشتند ، وي مقطع کارشناسي را در رشته حقوق دانشگاه تهران وسپس کارشناسي ارشد مديريت اجر ايي استراتژيک دانشگاه تهران وبعدها به فارغ التحصيلي مقطع دکتري در  مديريت رسانه از دانشگاه تهران نايل مي شوند و از مسئوليت هاي عمده نامبرده مي توان : مديرکل اعزام حج عمره سازمان حج کشوري و مدير عامل سازمان جهانگردي و ايرانگردي کشوري نامبرد، مصاحبه حاضرماحصل گفتگو با ايشان است ...

جنابعالي در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي عضو کميسيون معدن وصنايع بوده و پيگير مشکل خودروسازان و افزايش قيمت خود رو را دنبال مي کرديدنتيجه به کجا رسيد؟
موضوع صنعت خودرو و تحقيق و تفحص هاي کارشناسانه در اين حوزه به جهت اهميت بالاي آن از دوران حضور بنده در مجلس آغاز و تا مدتها ادامه داشت؛ هدف آن نيز يافتن راه کار هاي مناسب جهت ايجاد تغيير در وضعيت حاکم بود.در نتيجه اين بررسي ها مشخص شد دو دسته مشکل در حوزه صنعت و به خصوص صنعت خودرو را وجود دارد:
دسته اول ؛ مشکلاتي که به راحتي قابل حل هستند ولي به علت حضور همواره افراد ذينفع حاصل نمي‌گردند.
دسته دوم؛ مشکلات ريشه اي هستند که بايستي عالمانه و به شکل کارشناسي حل شوند؛ چراکه حل مقطعي آنها فقط پاک کردن صورت مسئله است.
نکته مهم اينکه حل مقطعي مشکلات ريشه در نظام آموزشي و تربيتي مديران دارد چرا که برخي مديران به صورت عادت گونه مديريت مي کنند در حالي که يک مدير بايد هميشه خود را به روز کرده و در ديد وسيع به امورات تحت مديريت خود اشراف داشته باشد و به علم روز جهان توجه نمايد.داخل پرانتز عرض ميکنم متاسفانه در سيستم آموزش پايه ما بيشتر روي رشته هاي مهندسي و پزشکي سرمايه گزاري شده و از علوم انساني و ارزش و تاثير آن در جامعه غفلت شده در اين شرايط ديده ميشود وزير محترمي ميگويد «ما بايد از خارج مدير وارد کنيم « در صورتي که به ضرس قاطع مديريت بايد شالوده بومي داشته باشد شايد بتوان پزشک وارد کرد ولي وکيل و مدير از اين اصل تبعيت نميکنند و اين به نفع کشور نيست . و اما بحث ايران خودرو ، عليرغم اينکه مديران مرتبط با ايران خودرو در مصاحبه ها اعلام مي کنند که در ساخت خودروها بايستي 85  مورد استاندارد الزامي را رعايت کنيم بنده به قاطعيت عرض مي کنم که حداقل 50 الي 60 درصد  قطعاتي که روي خودرو ها نصب مي کنند غير استاندارد مي باشد و پاي اين حرفم را با قاطعيت امضاء مي کنم و علتش متاسفانه رابطه بازيهاي غلط مي باشد که به انحاء مختلف قطعات ضعيف و غير استاندارد را وارد چرخه ايران خودرو مي کند عليرغم اينکه متاسفانه مهر استاندارد هم روي آنها ديده مي شود.... 

آقاي عليلو علت عدم رشد صنعت را در چه مي بينيد؟
بنده بطور ساده عرض کنم در زمان طاغوت سال 1346 ساختاري تشکيل مي شود که بر اساس آن ساختار در طول يک دهه يعني تا 1356 که بصورت امروزي حمايت آنچناني هم از صنعت و اشتغال نمي شد توانست به ايجاد و راه اندازي يکسري صنايع مادر مثلا در استان خودمان تراکتور سازي تبريز، ماشين سازي تبريز، ايدم ، چرخشگر و... ويا در ساير استانها تراکتور سازي اراک و غيره گردد ولي ما بعد از پيروزي انقلاب عليرغم حمايت هاي جدي از مقام معظم رهبري گرفته تا لايه هاي پاييني مديريتي نتوانستيم نه تنها در گسترش اينگونه ساختارهاي صنعتي اقدامي انجام دهيم بلکه  علائم افول هم ديده مي شود آنهم  به دليل حضور عوامل نفوذي در لايه هاي مديريتي است، که ماموريت عزل و حذف نيروهاي کارآمد و بکارگيري عوامل نا آگاه و کار نابلد  مي باشد، زماني که مقام معظم رهبري به کرات تذکر دادند که نفوذ جدي است و به آن حساس باشيد و مقابله کنيد.  بايد اين تذکر حکيمانه مورد توجه  مديران ارشد  قرار مي گرفت.

نظرتان را در خصوص طرح واردات خودرو و تاثيرات آن در وضعيت کنوني صنعت خودرو کشور بيان کنيد؟
در اين خصوص دو دسته نظر وجود دارد : دسته اول بر اين باورند که با واردات خودروهاي خارجي به کاهش قيمت خودرو و توازن آن کمک مي شود و براي خودروسازان داخلي هم يک عامل رقابتي بوجود مي آيد تا به انحاء مقتضي خودشان را هم در سطح کيفيت و هم قيمت به اين خودرو ها برسانند ولي دسته دوم مي گويند اينکه باعث شده کشورکره تبديل به ابر خودرو ساز بشود و الان در بازار جهاني حرفي براي گفتن دارد اين است که در ابتدا جلوي کليه واردات را در راستاي حمايت بستند و بعد ازبه قدرت رسيدن در صنعت خودرو درهاي خود را گشودند ، که البته بنده هم موافق اين نظر کلي هستم ولي راه کار، قانوني است که در مجلس هشتم در اين راستا تصويب شده و بصورت قانون مدون وجود دارد که متاسفانه به آن توجهي نمي شودو براساس طرح هاي سليقه اي و جزيره اي مديران هردوره مديريت مي شود و با رفتن آن فرد طرح نيز  ابتر مي ماند.

نظارت مجلس را در اين خصوص چگونه مي بينيد؟
الان مجلس بالاترين مرجع نظارتي در سطح کشور مي باشد که متاسفانه به مرور زمان اين نقش کم رنگ شده است که يکي از اصلي ترين عامل آن را، لابي گريهاي في مابين ادارات و برخي نمايندگان در انتصابات و... مي توان بيان نمود.

آقاي دکتر وضعيت صنعت استان آذربايجانشرقي را چگونه مي بينيد؟
اگر بخواهم واقعيت را عرض کنم من وضعيت فعلي استان را در قهقرا مي بينم چرا که همان کارخانه هايي که از سال 1346 ايجاد شده اند، نباشند، واقعا استان از لحاظ صنعت در صفر ضرب خواهد شد. و علت اين است که متاسفانه به علت سوء مديريت مديران شاخه صنعت گذشته و حال، باعث شده صنعت و تسهيلات و.. در چنبره عده اي خاص باشد و اگر تسهيلات يا حمايت هايي هم از بالا ابلاغ مي گردد در سطح اين چند نفر معدود تقسيم و به لايه هاي پايين دستي که سياست مهم نظام و دولت،  حمايت از آنها و اشتغال زايي در سطوح و لايه هاي گستره جامعه است، چيزي عايد نمي گردد. لذا نبود برنامه و بي مديريت وهمچنين نبود انديشه مديريتي و نگاه به افق آينده اين مديران ، و با اظهار تاسف هر مديري آمده به فکر حفظ سمت و مقام خود به هر قيمتي شده و چند صباحي را فرصت براي  حفظ ميز و لابي گري و گرفتن حق حقوق مربوطه دانسته است و تازماني که پست و مسئوليت براي مسئولين به عنوان فرصت و يک طعمه چرب به حساب مي آيد نه به عنوان جايگاهي براي خدمت به مملکت و مردم خود، وضعيت بهتر از اين را انتظارنداشته باشيد چون اگر انگيزه خدمت باشد چرا اکثر قريب به اتفاق مديران در سمتي به غير از رشته تحصيلي و تخصص خودشان پست گرفته اند اگر انگيزه صرف خدمت باشد اگر ببينيم يکي متخصص تر و لايق تر از من براي پست پيشنهادي است بايستي با احترام تقديم آن شخص کنيم  نه اينکه براي کسب آن دچار لابي گري هاي آنچناني شويم.و اي کاش همان روحيه سال 59 و 60 دوران اوايل انقلاب در مديران بود که حتي خجالت مي کشيدند مطرح شوند و با اجماع و دعوت و اصرار قبول مسئوليت و مديريت مي نمودند.

 و اما سخن آخر؟
در يک جمله مي توان گفت: بخش صنعت بر متغيرهاي کلان اقتصادي از جمله توليد، مصرف، سرمايه‌گذاري، اشتغال، صادرات توجه ويژه اي نياز دارد و بهطور کلي نقش کليدي صنعت در فرآيند توسعه ملي، ضروري است حمايت مؤثر و مناسبي براي افزايش قدرت رقابتي و ارتقاي آن انجام يابد لذا  از شما به عنوان  اصحاب رسانه  انتظار مي رودکه مشکلات اساسي و گريبانگير صنعت را بطور واضح بيان کنيد و از مسئولين علل را بخواهيد و تا حصول نتيجه پيگير امر باشيد و اين همان  تلاش در امر جهاد تبيين  فرموده مقام معظم رهبري (مد ظله العالي ) است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: