جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - September 20 2024
کد خبر: ۱۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
عجب شیر پرس - رییس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: علف‌های هرز موجب خسارت ۲۵ درصدی به مزارع ذرت خوزستان شده‌اند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، آذر ماکنالی در جمع خبرنگاران در خصوص خسارت و مدیریت تلفیقی علف‌های هرز ذرت گفت: میانگین خسارت علف‌های هرز در مزارع ذرت کشور حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد است حال آنکه در مزارع ذرت استان خوزستان با توجه به شرایط آب و هوای گرم، استوایی و رویش علف‌های هرز با قدرت رقابت بالا با ذرت، این خسارت به حدود ۲۵ درصد می‌رسد.
وی اظهارکرد: دوره بحرانی کنترل علف‌های هرز ذرت بین سه تا ۱۰ برگی است که این دوره برای علف‌های هرز مهاجم و مقاوم تمام فصل است.
رئیس بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول گفت: مدیریت تلفیقی علف‌های هرز ذرت دانه‌ای شامل کنترل زراعی، مکانیکی و شیمیایی است که بسیار کارسازتر از کنترل شیمیایی است.
وی تناوب زراعی را رکن اساسی مدیریت پایدار علف‌های هرز دانست و افزود: کاربرد تناوب زراعی (گندم- سویا یا کنجد)، (گندم- ذرت) و (گندم- ماش- چغندرقند) در شمال خوزستان برای کنترل سوروف سخت کنترل و چچم مقاوم به ترتیب در مزارع ذرت و گندم بسیار موثر خواهد بود.
با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان، امکان کشت ذرت در ۲ فصل بهاره و پاییزه مهیا است که مناسب ترین زمان کاشت ذرت بهاره در خوزستان ۱۲ تا ۲۲ اسفند ماه و مناسب ترین تاریخ کاشت ذرت پاییزه ۲۰ تیر تا ۱۰ مرداد است.
کشت بهاره ذرت خوزستان حدود ۲۵ هزار هکتار است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: