عجبشیر ما - وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: در اواخر سال 92 با مشارکت خودروسازان و قطعهسازان برنامه راهبردی صنعت خودرو در افقی 10 سال تهیه شده بود که براساس این برنامه باید پس از 10 قیمت خودرو آزادسازی شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت زاده امروز در همایش بین المللی صنعت خودرو در تهران با
اشاره به اینکه سالهای 91 و 92 رشد منفی صنعت به وجود آمده بود اظهار داشت:
با تلاشی بسیار توانستیم در سال 93 رشد صنعت را به 6.5 درصد برسانیم که در
تحقق این هدف بخشهای مختلف صنعت از جمله صنعت خودرو نقش پررنگی
داشتند.
وی با بیان اینکه بخش صنعت در رشد 40
درصدی اقتصاد ملی نقش بسیاری داشته است و در اواخر سال 92 با مشارکت
خودروسازان و قطعهسازان برنامه راهبردی صنعت خودرو در افقی 10 سال تهیه
شده بود افزود: در حال حاضر توانستهایم بعد از گذشت دو سال تا حدودی به
اهداف تعیین شده در این برنامه دست پیدا کنیم.
وی
با اشاره به تدوین برنامه راهبردی وزارت صنعت معدن و تجارت، گفت:
براساس برنامه راهبردی این وزارتخانه، تولید خودرو باید به 3 میلیون دستگاه
در سال برسد که از این میزان یک سوم آن باید به بازارهای صادراتی ارائه
شود، ضمن اینکه 120 هزار دستگاه خودروی تجاری و سنگین باید در کشور تولید
شود.
وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: برنامه
راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 92 تدوین شده که براساس آن، با
مشارکت خودروسازان و قطعه سازان برنامه راهبردی صنعت خودرو نهایی شده است
که براساس آن، ظرف دو سال سپری شده از اجرا، توانستیم تا حدودی به اهداف
خود دست یابیم.
وی تصریح کرد: براساس این برنامه
باید پس از ده سال قیمت خودرو آزادسازی شود و صنعت خودروسازی ایران رتبه
اول منطقه، پنجم آسیا و یازدهم دنیا را به خود اختصاص دهد.
به
گفته نعمت زاده، بهبود ساخت داخل متناسب با ارتقای سطح فنی موتورهای
خودرو، عدم دخالت دولت در قیمتگذاری، اصلاح ساختار قطعه سازی و حمایت جدی و
موثر از مصرف کنندگان از جمله برنامه های صنعت خودرو بر اساس راهبرد جدید
است.
وی با تاکید بر اینکه باید سهم سه درصدی
هزینه شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی به بخش تحقیق و توسعه اختصاص پیدا
کند، گفت: در این برنامه راهبردی سرمایهگذاری مشترک و توسعه صادرات، تولید
خودروهای برقی و هیبریدی و بهبود سوخت تولیدی متناسب با ارتقای سطح فنی
موتورهای تولیدی پیشبینی شده است.
وزیر صنعت
تصریح کرد: عدم دخالت دولت در نظام قیمتگذاری و تعیین قیمت خودر در بازار
آزاد از جمله برنامه های وزارت صنعت در برنامه راهبردی ده ساله است. همچنین
اصلاح ساختار قطعهسازان، توسعه و بهبود نظام تامین مالی، حمایت جدی و
موثر مصرف کنندگان و ارتقای سطح خدمات فروش و پس از فروش در این برنامه
پیشبینی شده است.