شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت آمایش محیط سپید عنوان شد:
عجب شیر پرس - مهندسی معماری دارای تفکرات ناب و خلاقانه است، که با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه، اقلیم دید و منظر مناسب طرح می‌زند، این هنر یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در گروه آثار هنری قرار می گیرد. معمار باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد. رضا منافی کارشناس ارشد مهندسی معماری دارای مدرک اشتغال مهندس پایه 2 حقوقی نظارت از وزارت راه و مسکن و شهرسازی، مدیر عامل شرکت مجری آمایش محیط سپید، دانشجوی برتر با رتبه 14 از دانشکده فنی تبریز، همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در ساخت پل سد کلقان بستان آباد، همکاری با شرکت مشاور ایران کسری نقش ایرانیان و همکاری با شرکت‌های حقوقی هزار نقش کبودان و آلتین نقش کبودان به عنوان کارشناس فنی از سوابق درخشان ایشان است. همچنین انجام بیش از 100 پروژه نظارتی ارجاعی و طراحی و اجرای 10 پروژه مسکن در سطح استان از جمله فعالیت های وی می باشد. به همین منظور، مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن تقدیم می‌گردد.
هدف از تاسیس شرکت و چگونگی مراحل تشکیل آن را بیان نمایید؟
 در ابتدا همکاری و مشارکت در پروژه های نظام مهندسی بود، که با توجه به رزومه اجرایی و نظارتی اینجانب که شامل کارشناس فنی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پروژه سد کلقان چای در بستان‌آباد و همچنین چندین پروژه شخصی، اجرایی و نظارتی در استان آذربایجان شرقی، باعث گردید تا به اتفاق همکاران این شرکت را تشکیل و تاسیس نماییم.

جنابعالی به عنوان مجری و عضو سازمان نظام مهندسی،  با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
وجود مجریان صوری با ارائه قیمت کمتر، بحث مالیات، ارزش افزوده و عدم دخالت نظام مهندسی در این راستا، عدم همکاری برخی سرمایه گذران محترم در امور فنی ساختمان، عدم وجود قرارداد محکم بین طرفین، عدم شفافیت مالی بین سرمایه گذار و مهندس مجری و... از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستم.

 مهمترین دغدغه خود و شرکت آمایش محیط سپید را تشریح نمایید؟
مهم‌ترین دغدغه ما احداث ساختمان‌ها توسط برخی دلالان در عرصه ساختمان است، که با همکاری نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی و قوه قضاییه می توان از آن جلوگیری کرد، تا سرمایه مردم در مواقع بحرانی همچون زلزله، سیل و... به خطر نیفتد.

 شما چه راه حل هایی برای ساخت، ساختمان های ارزان قیمت برای جوانان دارید؟
با توجه به اینکه قیمت زمین در کل کشور علی الخصوص در استان ما، رشد فزآینده‌ایی داشته است، که در این خصوص می‌توان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی تا حدودی بر مشکل زمین فایق آمد و همچنین در خصوص مصالح که با وجود تورم بالا در کشور و قیمت بالای مصالح می توان با همکاری دولت و برخی وزارت خانه‌ها و بخش خصوص و سرمایه گذاران در این خصوص قیمت مصالح را به شیوه اصولی کنترل و نظارت نمود و در این راستا قدم مثبت برداریم.
 از دیدگاه شما، سنت، هنر، و معماری چه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؟
ارتباط نزدیک بین سنت، هنر و معماری همیشه بوده و هست، به شرطی که با هم و بصورت تلفیقی و عملکردی بوده باشد در غیر این صورت ارتباط این‌ها بی معنا خواهد بود.
 اصول و ارزش‌های معماری و شهرسازی را تشریح نمایید؟
اصول و ارزش‌های معماری بستگی به این دارد که از چه نوع دیدگاهی آن را تشریح نماییم، ابتدا بنده به بحث معضل نماسازی در استان می‌پردازم، که اصول و ارزش‌های معماری اصیل ایرانی نادیده گرفته شده که مجبوریم معماری یونانی و رومی را اجرا می کنیم، که در آینده نه چندان دور تبعات بدی به خصوص از لحاظ سیمای شهری خواهد داشت.

 به عنوان کارشناس ارشد معماری بفرمایید، فرهنگ معاصر و معماری با چه بحران هویتی مواجه است؟
با توجه به اینکه فرهنگ معاصر معماری در ایران با دوران گذار و بی هویتی روبرو است، که در این راستا در صورت عدم دخالت مدیران شهری و کشوری و عدم همکاری معماران با بحران جدی روبرو خواهیم شد، که از آن جمله می‌توان نماسازی رومی را نام برد.

بفرمایید، معماری نوین چه تاثیری در کاهش آلودگی هوای محیط بسته دارد؟
معماری نوین به نوعی ریشه در معماری ما در تکنولوژی وجود داشته است، مثل بادگیرها، یخچال‌ها یا استفاده از مصالح با ظرفیت گرمایی بالا و... که با عدم همکاری معماران و عدم توازن کافی در شرایط بازار مسکن رو به افول کامل قرار خواهد گرفت.

 دیدگاه شما در خصوص پدیده اجتماعی، حاشیه نشینی چیست؟
بحث حاشیه نشینی بیشتر بر می‌گردد به مهاجرت از روستاها به سوی شهرها و عدم توجه کافی مسئولان به مردم روستاها در این خصوص، می‌توان با سرمایه‌گذاری بهتر مانع مهاجرت و حاشیه‌نشینی شد.

 حرف آخر؟
در صورت تداوم وضع موجود و عدم همکاری مسئولان در ظرفیت‌های دانشگاهی با توده عظیمی از مهندسان بیکار دارای پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازی در آینده نه چندان دور مواجه خواهیم شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: