شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
مسکن کی تکان می‌خورد؟ اوضاع اقتصادی تا کی اینجوری خواهد بود؟ بورس کی بهتر میشه؟ بیکاری کی کم می‌شه؟ وضع اقتصادی مملکت کی درست می‌شه؟ این‌ها سوالات مکرری هستند که همه شهروندان به نوعی دنبال پاسخ مناسبی می‌گردند. بدیهی است پاسخ این سوالات نیز بسیار ارزشمند است و موجب می‌شود تصمیمات درست اقتصادی اتخاذ شود و از اشتباهات پرهزینه جلو گیری شود. در این بلاگ سلاحهای مخفی معرفی می‌شوند که سهم بسیار مهمی در پیش بینی اوضاع و احوال آینده اقتصادی بازی می‌کنند....
یکی از مهمترین پیش گویی کننده‌های آینــــده متغیرهای اقتصادی، شاخص های اقتصادی است. این شاخصها به طور ادواری تهیه شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرند. البته باید اعتراف کرد که بسیاری از مردمان کمتر قدر این شاخصها را می‌دانند  و لذا هر کس که ارزش آنها را بداند قادر خواهد بود چندین گام جلوتر از خیلی ها باشد.
شاخص های اقتصادی وضعیت سلامت و جهت اقتصاد هر کشور را نشان می‌دهند .به عنوان مثال شاخص های اشتغال ، میزان، کیفیت و وضعیت شاغلین و اینکه در حال حاضر چه تعدادی به دنبال شغل هستند  ، را نشان می‌دهد. همچنین با مقایسه وضعیت شاخص با مقادیر قبلی آن می‌توان در مورد
سلاح مخفی

 بهبود یا پسرفت اوضاع اظهار نظر کرد.
از طریق رهگیری این شاخصها می‌توان درک بهتری از اوضاع و احوال بدست آورد ، چشم انداز آتی را شناخت و در این تمرکز مزایا و منافع فراوانی نهفته است. بدیهی است راه اندازی یک کسب و کار  در شرایط رونق اقتصادی و یا جستجوی کار در زمان مناسب به صلاح نزدیک تر است و البته بین این شاخص ها و اوضاع بورس یک رابطه تنگاتنگ وجود دارد.
اطلاعاتی که  در شاخص های مختلف نهفته است دارای مضامین کاربردی مهمی برای تجار، سرمایه گذاران، کارفرامایان و عموم است.
سه دسته شاخص وجود دارد که حقایق گوناگونی را از ایعاد مختلف یک کشور ارایه می‌دهند: شاخص های پیشرو، پسرو و همزمان.
 
شاخص های پیشرو:
حاوی اطلاعاتی از اتفاقات احتمالی آینده هستند و نقش مهمی در پیش بینی دارند. مهمترین آنها عبارتند از :
شاخص تولید صنعتی،
فروش در بخش خرده فروشی،
سطح موجودی انبار،
قیمت مسکن ،
پروانه های مجوز احداث مسکن.

شاخص های پسرو:
 این شاخصها وضعیت آن دسته از  داده های  های اقتصادی را می‌سنجند که معمولا اندکی بعد از فعالیتهای قبلی ممکن است بهتر یا بدتر شوند. مهمترین آنها عبارتند از :
تولید ناخالص داخلی،
سطح درآمدها، حقوق و دستمزد،
سطح بدهی های خانوارها،
تورم،
بیکاری،
تراز تجاری،
نرخ بهره،
سود شرکتها.

شاخص های همزمان:
این شاخصها به موازات تغییر در شرایط اقتصادی تغییر می‌کنند. از روی این شاخصها می‌توان به قدرت حرکت وضعیت اقتصادی پی برد. اهم آنها عبارتند از :
سطح قیمت های عمده فروشی،
سطح تولید،
متوسط ساعات کار ،
شاخص تورم کالاهای مصرفی.
با پایش مداوم این شاخصها می‌توانید نه تنها از وضعیت سلامت اقتصادی بلکه از تحرکات آتی قیمت سهام، بازار کار، قیمت مسکن و سایر موارد مهم  مطلع شوید و تسمیمات بهتری اتخاذ کنید.
 اوضاع جمیع این شاخصها این ایام خیلی خوب نیست وشاید به همین دلیل است که این روزها وزرای اقتصادی ما و حتی رییس جمهور نگران هستند.
برچسب ها: اقتصاد ، بورس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: