سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
در گفتگوی اختصاصی با یکی از بازیگران و فیلم سازان استان مطرح شد:
لعیا میر نصیری از بازیگران شناخته شده استان در عرصه فیلم و سریال می‌باشد، وی از سال 1375 همکاری با صدا و سیمای استان را در کارنامه هنری خود دارد و در فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌های تولیدی این سازمان از جمله مجموعه سحرخیزان کوچک، باریشیق فصلی،ائلچلیق و چند فیلم و سریال دیگر به ایفای نقش پرداخته است. خانم میر نصیری به عنوان یکی از مستندسازان برجسته استان نیز شناخته می‌شوند. وی در حوزه مستند موفق به کسب عناوین بهترین فیلمساز زن درفیلم کوتاه جشنواره زنان فیلمساز 1384 و بهترین فیلم مستند ازجشنواره سیب ششم شده است. از این رو مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب دادیم تا به بررسی مشکلات حوزه فیلم در استان بپردازیم که ماحصل آن به شرح زیر از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
وضعیت فیلم استان در مقایسه با سایر استان‌ها چگونه است؟
وضعیت فیلم استان به دو دلیل رضایت بخش نیست . یک - عدم حضور نیروهای متخصص. دو- کمبود منابع مالی . ما باید به این باور برسیم که بینندگان دارای شعور بالایی هستند و اگر تولیدات ما از بعد ساختاری و کیفیت در درجه ی بالایی باشند حتما بینندگان جذب دیدن برنامه خواهند شد . همانند سریال طاهره که بینندگان را دوباره با صدا و سیمای مرکز تبریز آ شتی داد .
در حوزه تولیدات سینمایی به معنای واقعی نیز باید در نظر داشت به جز تعداد انگشت شماری از آثار که در سال 94 در استان تولید شد، فیلم سینمایی به معنای واقعی در آذربایجان شرقی تولید نشده است و از این رو وضعیت استان در این حوزه بسیار تاسف برانگیزتر است. ولی خوشبختانه فیلم‌های کوتاه تولید شده در استان توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی کسب کنند و حداقل در این زمینه شاید بتوان گفت آذربایجان شرقی حرفی برای گفتن دارد.

یکی از مهمترین ضعف‌های فیلم‌های ایرانی، بحث سناریو است، تولیدات استان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، به نظر شما این موضوع تا چه حد بر کیفیت تولیدات استان تاثیر داشته است؟
قطعا می‌توان بحث فیلم نامه را یکی از ارکان تولید فیلم دانست و از این رو مهمترین نقطه ضعف تولیداتی تصویری استان نیز بحث فیلم نامه است. یکی از دلایل ضعف فیلم نامه در صنعت فیلم ایران و استان را می‌توان عدم تبحر و تسلط کافی فیلم نامه نویسان از یک سو و ضعف محتوایی و ساختاری سناریو‌ها از سوی دیگر دانست.
بخشی از این مشکل نیز به بازیگران برمی‌گردد، چرا که بازیگر به عنوان عرضه کننده فیلم نامه می‌بایست شناخت کاملی از کاراکتر خود در فیلم نامه داشته باشد تا بتواند ضمن ایجاد ارتباط با کاراکتر خود، نقاط ضعف و قویت شخصیت پردازی کاراکتر خود را کشف کرده و در هماهنگی با عوامل تولید، سعی در ارتقاء کیفی فیلم داشته باشد.

چگونه وارد عرصه بازیگری شدید؟ و آیا اگر دو باره قرار بود این حرفه را انتخاب کنید، انتخاب می کردید؟
از قبل از دبستان با اجرای نقش های ساده در نمایش های برادرم وارد دنیای بازیگری شدم و از 9 سالگی با ایفای نقش در فیلم های کوتاه سینمای جوان بازیگری جلوی دوربین را تجربه کردم و این پشتکار در دوران تحصیل با اجرای نمایش هایی در مدرسه  ادامه پیدا کرد تا اینکه از سال 75 بصورت جدی در تولیدات صدا و سیمای مرکز تبریز حضور پیدا کردم و تا امروز با شبکه های مختلف استانها و تهران همکاری داشتم . سریال ها . تله فیلم ها و سینمایی.
اگر قرار باشد به گذشته برگردم قطعا باز هم با تامل و تفکر بیشتری این حرفه را ادامه خواهم داد .

آیا این حرفه بر زندگی شخصی شما نیز تاثیر داشته است؟
تاثیرات مثبت فراوانی داشته است . حتی زمانی که نقش های منفی بازی کرده ام به دلیل پیدا کردن آ گاهی و اشراف به منفور بودن شخصیت های منفی ، سعی کرده ام که در زندگی شخصی خود از چنین رفتارها و افکار دوری کنم تا خاطرات منفی بودن دیگر برایم در واقعیت تکرار نشود .

مهمترین علتی که صدا و سیما ضعف ساختاری دارد چیست؟
یکی از مهمترین عللی که در این زمینه موثر است بسته بودن محیط در صدا و سیماست. در سازمان صدا و سیمای آذربایجان شرقی نگاهی درون گرا وجود دارد که مبتنی بر انجام کلیه امور سازمان با بهره گیری از نیروهای سازمان است. این موضوع منجر به رکود خلاقیت در سازمان از یک سو و عدم امکان ورود افراد جدید به این سازمان از سوی دیگر شده است که این امر در مواردی منجر به ضعف شدید ساختاری تولیدات این سازمان می‌شود.
از طرفی نیز باید در نظر داشت در سازمان صدا و سیمای استان، بعضا برای حفظ وضعیت موجود و عدم تبدیل شدن هنرمندان به ستاره، سعی در عدم همکاری طولانی مدت وجود دارد که این امر به نوبه خود به جامعه هنری استان صدمات غیر قابل جبرانی وارد می‌آورد.

مهمترین مشکلات پیش روی سینمای مستند را چه می‌دانید؟ و به عنوان یک مستند ساز چه موضوعاتی را در صورت فراهم بودن شرایط مد نظر قرار می‌دهید؟
عدم انتقاد پذیری یکی از مهمترین مشکلات پیش روی سینمای مستند در کشور و استان به شمار می‌رود. جدای از مشکلات تولید که خود سنگ بزرگی پیش پای فیلمسازان است، عدم امکان نمایش به دلیل محدودیت‌های فراقانونی و خارج از چارچوب منجر به عدم امکان نمایش تولیدات مستند می‌شود.
با این همه مستند سازی یک دغدغه شخصی است و اساسا مستندسازان فارغ از تمامی این مشکلات سعی بر این دارند تا معضلات موجود در جامعه را به نحو صحیحی نمایش دهند. از این رو اگر شرایط مهیا باشد به عنوان یک مستند ساز علاقه دارم در حوزه اجتماعی اقدام به تولید فیلم مستند کنم.

مهمترین علل توفیق سینمای کوتاه استان را چه می‌دانید؟
فعالان فیلم کوتاه اغلب با عشق و علاقه اقدام به تولید می کنند و به دلیل وجود جو دوستانه در میان این قبیل گروه‌ها  اغلب مشکلات یا به چشم نمی‌آیند و یا آن که با همدلی میان اعضای گروه مرتفع می‌گردند. از طرفی نیز فیلم کوتاه به دلیل ساختار خاص خود امکانات به مراتب کمتری نیاز دارد و بر همین مبنا نیز می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای فعالیت افراد خلاق و تازه وارد به این عرصه باشد.

ملاک انتخاب کارهایتان چیست ؟
 برایم  کیفیت مهم است . اینکه کار دارای فیلمنامه حرفه ای و جذاب باشد . شعارم کار کم اما با کیفیت بالاست . و دوست دارم با حضور در کارهای خوب به شعور بینندگان احترام بگذارم .

نقش خانواده در پیشرفت کاری شما در چه حدی بود ؟
بی شک اگر همراهی و پشتیبانی پدر و مادرم و صبوری دخترم و تشویق همسرم نبود ، بنده امروز در این جایگاه نبودم .

آرزوی شما در سال جدید در عرصه فیلم چیست ؟
در سال جدید آرزو دارم که انجمن فیلم استان چنان حضور پررنگی داشته باشد که فیلمسازان خوش فکر و باسواد که دید وسیع و علم سینمایی دارند اما توان مالی برای ساخت ندارند ، حضور انجمن فیلم استان  را به عنوان حامی و پشتیبان کاملا حس کنند .

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: