عجب شیر پرس – معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت:طبق آمارها سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جستوجوی کار هستند در حالیکه تنها حدود یک میلیون فرصت شغلی وجود دارد و اگر عرضه و تقاضای بازار کار به تعادل برسد، اشتغال پایدار حاصل میشود. به گزارش عجب شیر […]
عجب شیر پرس – معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت:طبق آمارها سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در جستوجوی کار هستند در حالیکه تنها حدود یک میلیون فرصت شغلی وجود دارد و اگر عرضه و تقاضای بازار کار به تعادل برسد، اشتغال پایدار حاصل میشود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، غلامرضا محمدی روز چهارشنبه در کارگروه شورای مهارت استان با بیان اینکه در حوزه آموزشهای مهارتی، نگرانیهای جدی وجود دارد، افزود: چرخه اشتغال اهمیت دارد و فرایندی است که در آن کارجو با کسب شایستگی ها و مهارت های لازم، شغل مد نظر را با ارزیابی شایستگی های کنونی و دریافت آموزش ها به دست می آورد.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از رشد اقتصادی هشت درصدی هدفگذاری شده در کشور باید از طریق بهرهوری محقق شود، گفت: عمدتا این مهم به بهرهوری نیروی کار مربوط است.
محمدی با بیان اینکه فردی که در یک سال آموزش مهارتی بیشتری ببیند، در بلندمدت حدود سه درصد به بهرهوری و ۱۰ درصد به دستمزد او افزوده میشود، افزود: در برخی کشورها، نرخ رشد بهرهوری به چهار درصد رسیده که نشان دهنده اهمیت جدی آموزشهای فنی و حرفهای است.
وی با بیان اینکه نظام آموزش مهارتی کشور در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت مناسبی ندارد، گفت: رتبه میانگین نظام آموزشی ایران در بین ۱۴۰ کشور حدود ۶۱ است یعنی دانشآموزان و دانشآموختگان کشور در سطح بالایی از مطالعه قرار دارند اما در مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار رتبهای بسیار پایینتر یعنی ۱۳۶ را دارند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ناترازی کنونی در حوزه آموزش منجر به ایجاد شکاف توانمندی مهارتی شده که تقریبا از هر دو نفر یک نفر در بازار کار دچار فقر مهارتی است.
وی اضافه کرد:به دلیل پایین بودن سازگاری آموزشها با نیازهای بازار، کمتر از نیمی از افراد جویای کار قادر به بهرهبرداری از مهارتهای کسب شده و یافتن شغل مناسب هستند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: علاوه بر این، نظام آموزش عالی و فنی حرفهای تنها حدود ۲۸ درصد از نیازهای بازار را برآورده میکنند که این رقم تقریبا نصف میانگین جهانی است.
وی اضافه کرد: تغییرات سریع فناوری و نیازهای جدید، ضرورت بازنگری در نظامهای آموزشی را بیش از پیش آشکار میسازد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسئولیت اجتماعی شرکتها و سرمایهگذاریهای بلندمدت در توسعه زیرساختهای آموزشی به عنوان رویکردی استراتژیک و سودآور برای جامعه و مردم، مورد تأکید است.
وی اظهار داشت:به عنوان نمونه، معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی را برای توسعه زیرساختهای آموزش فنی و حرفهای در نظر گرفته و در وزارت نیرو، توافق شده است که ۱۰۰ کارگاه انرژیهای تجدیدپذیر و نوین در سراسر کشور تجهیز شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: با توجه به پویا بودن بازار کار و نرخ بالای بیکاری و بیمهارتی در میان نسل جوان (۱۵ تا ۲۵ ساله)، نیاز است که با مشارکت فعال بخشهای اقتصادی و زیستبوم آموزش، همآفرینی و تحول در نظام آموزش مهارتی صورت گیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: این تغییر باید منجر به ایجاد چرخهای بین آموزش و اشتغال شود که بتواند نیازهای بازار را برآورده کند.