جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
در گفتگوی اختصاصی با مدیرعامل شرکت ایده آل عمران آذر عنوان شد:
عجب شیر پرس - مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یكی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آن‌ها به انجام طرح‌های مختلف عمرانی از یك طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یك برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امكانات موجود در جامعه، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود. مهندس امیر سنگی نورپور دارای مدرک کارشناسی عمران، دارای پروانه پایه 2 حقوقی از سازمان نظام مهندسی، رییس هیئت مدیره شرکت آذران نظارت ابنیه و شرکت گودسازان آذر و مدیرعامل شرکت ایده آل عمران آذر، ساخت بیش از 30 مورد ساختمان شخصی به عنوان مجری و بیش از 80 مورد به عنوان ناظر سازه و معمار و سرپرستی کارگاه های مختلف در سطح شهر تبریز و حومه را در کارنامه سوابق درخشان خود دارد. به همین مناسبت گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم، که ماحصل آن تقدیم می گردد.
لطفا هدف از انتخاب و علاقه در رشته ژئودزی (زمین سنجی) را بیان نمایید؟
علاقه به علم نقشه برداری که یکی از علم های پایه مهندسی و ریاضیات است، برای شناختن بهتر از پیرامون و تعیین موقعیت دقیق اجسام در زمین و تغییر وضعیت زمین و شکل زمین می پردازد و چون ژئودزی علم مادر و اصلی در رشته نقشه برداری است موجب شد گرایش ژئودزی را انتخاب نمایم.

 مهمترین فعالیتها ووظایف شرکت ایرسافام تجارت اراد را تشریح نمایید؟
این شرکت، پیمانکاری در رسته ساختمان و تاسیسات، دارای رتبه 5 ابنیه و تاسیسات ودارای صلاحیت مجری پایه دو نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی در زمینه ساخت و ساز می باشدو البته در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی که زیر نظر طراح توانمند شهرمان مهندس فرید فرشباف فعالیت دارد.

ژئودزی یا زمین سنجی چیست، و به چه مسائل مهمی می پردازد؟
ژئودزی شاخه ای از علم نقشه برداری است،که با تعیین شکل و ابعاد زمین، تعیین موقعیت دقیق بر روی آن و بررسی میدان ثقل زمین و تغییرات آن سر کار دارد و از مسائل مهم می توان به تعیین سیستم‌های مختصات جهانی، تعیین شکل زمین و تعیین موقعیت دقیق و ناوبری دقیق و تعیین موقعیت مدار ماهواره ها و ماهواره های نقشه برداری اشاره کرد.

کاربردهای مهم رشته ژئودزی را بیان نمایید؟
بررسی فرونشست زمین، تغییر وضعیت سازه های عظیم، تعیین موقعیت دقیق نقاط در روی زمین، بررسی شکل زمین، بررسی حرکت گسل ها، بررسی جابجایی‌های پوسته های تکتونیکی، تحلیل جابجایی‌های ناشی از زلزله، بررسی یخچال‌های طبیعی و آتشفشان‌ها، تهیه و پردازش مشاهدات هندسی و فیزیکی را برای اهداف ژئودینامیکی، بررسی هندسی سطح و بستر دریاها و اقیانوس ها و اهداف هیدروگرافی و ناوبری دقیق می توان اشاره کرد .

 یکی از کاربردهای رشته ژئودزی، نقشه برداری و تهیه نقشه های دقیق از مناطق وسیع از یک کشور است، لطفا دراین خصوص توضیح دهید؟
وظیفه تهیه نقشه کشور و ثبت موقعیت نقاط به سازمان نقشه برداری کشورمحول شده است،که با ایجاد شبکه ایستگاه های مبنایی، مسطحاتی، ارتفاعی، ثقل و ایستگاه های دائمی ژئودینامیک در سطح کشور برای فراهم کردن چهارچوب تعیین موقعیت دقیق استفاده شده است،که با استفاده از گیرنده های GNSS  و شبکه های مربوط به آن و و ثبت اطلاعات ماهواره های GNSS و پردازش اطلاعات آن ها می توان به نقشه دقیق از یک منطقه وسیع دست یافت.

شرکت تان در رابطه با ساخت ساختمانهای ارزان قیمت جهت استفاده قشر آسیب پذیرو محروم جامعه چه اقداماتی انجام داده است؟
این شرکت در خصوص ساخت و ساز مسکن مهر و یا ارزان قیمت فعالیتی نداشته است و البته لازم به ذکر است که با توجه به قیمت تمام شده ساختمان و قیمت متریال ها در این بازه زمانی نمی توان واژه ارزان قیمت را به آن نسبت داد، البته در صورت آماده بودن بستر و شرایطی مطلوب این شرکت در راستای حمایت از قشر آسیب پذیر و محروم جامعه در زمینه فعالیت کاری خود از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهد کرد.

جهت حذف، بازسازی و ترمیم بافتهای فرسوده که بیش یک پنجم مساحت استان را اشغال نموده است، چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
اقدام موجدانه و قاطع در مورد کاستن بروکراسی اداری و تسریع درامورات اداری و ایجاد وحدت رویه بین سازمان ها و ادارات مربوطه به منطقه بافت فرسوده، بررسی و ایجاد یک نقشه و طرح تفضیلی منسجم و عملیاتی که نیازهای کنونی و آینده شهر و ساکنین آن را تامین نماید و واگذاری تسهیلات و شرایط به بخش خصوصی و افراد سرمایه گذار در زمینه ساخت و ساز در بخش بافت فرسوده توسط بانک ها و شهرداری و ادارات و سازمان های مربوطه که با اتخاذ این چنین تصمیماتی شاهد بهتر شدن جلوه مرکز شهر، که هویت اصلی شهرمان و مقصد اصلی گردشگری است باشیم.

 مهمترین چالش و دغدغه خود و شرکت تان را بیان نمایید؟
چالش های بسیاری است از قبیل، پیچیده تر شدن روزمره مسائل اداری مانند رتبه بندی و تمدیدآن، واریزی بیمه، مالیات اشخاص حقوقی وعدم ثبات بازار،که باعث نوسان قیمت ها می گردد و نتیجه آن متضرر شدن در کار پیمانکاری است، و در کار مجری ساختمان عدم هماهنگی های لازم بین بخش مالک و اجرا و نظارت و نداشتن قدرت عمل محکم یا برخورد با عده اندکی از مالکینی که قصد ساخت و ساز استاندارد، طبق ضوابط ملی مقررات ملی ساختمان را ندارند و عدم یکپارچگی واحد در مسائل مالی برای انجام قراردادهای مجری و اجرای ساختمان،
و ناکافی بودن تعرفه خدمات مهندسی بر اساس انجام کار و مسئولیت آن که متاسفانه از اصلی ترین چالش های پیش روی مهندسان است.

 هدف از تدوین مقررات ساختمان نوسط شورای تدوین را تشریح نمایید؟
برای ارتقاء بیشتر در استاندارد سازی و بهداشت و سلامت کار و ایمنی و محیط زیست (HSE)  و صرفه اقتصادی و صرفه جویی و نحوه ی درست پیشرفت کار است، که مجموعه ای از استاندارد ها در طراحی و نظارت و اجرا و بهره برداری و مراقبت از ساخت را دارا است،که برای هر کشوری تدوین این مقررات ضروری و لازم الاجرا است.

حرف آخر؟
به تمام انسان هایی که واژه مهندسی را یدک می کشند، سلام و درود می فرستم و قدردان تمام زحمات ایشان هستم و تشکر و قدردانی می کنم، از روزنامه عجب شیر که در راستای مطرح کردن وحل مشکلات مهندسی قدمی برداشته و از همه کسانی که برای حل مشکلات در هر عرصه ای ازکشورکاری انجام می دهند سپاس و قدردانی نموده و دست مریزاد می گویم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: