شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
تبریز؛
عجب شیر ما - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت:در ارتباط با راه‌اندازی نشریه تخصصی سه نشریه تخصصی درخواست شده که به زودی مجوزهای آنها صادر خواهد شد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صفی‌پور در نوزدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه کف اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر بسیار پایین است و در تمامی برنامه ها بیشترین وقت صرف تامین منابع می‌شود در خواست کرد: طرح خرید آثار هنری توسط نهادها برای نصب در اماکن عمومی و اهدا در همایش‌ها تصویب شود.

وی گفت: طرحی تحت عنوان هدیه آگاهی داریم که تقاضا داریم به جای هدیه دادن سررسید و ... یک جلد کتاب از ناشران استان در حوزه فرهنگ و آداب و رسوم بومی هدیه داده شود.

وی در ادامه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در هر شهرستان دو نشریه، دو پایگاه خبری، دو آموزشگاه و یک برنامه در سطح ملی طراحی شود.

صفی پور اظهار داشت : در تدوین سند تدبیر و توسعه اداره کل نگاهی هم به این مسئله داشتیم که معمولا در حوزه‌های اقتصاد شاخص‌ها کمی اما در این حوزه شاخص‌ها کیفی است و بنابراین تدوین گزارشات لازم و کمی‌سازی‌های مقتضی و زمان‌بندی حوزه فرهنگ و هنر که ممارست و تکرار را می طلبد کاری بس دشوار و خطیر است.

وی افزود: رئیس جمهور محترم در شعارهای انتخاباتی خود قول تاسیس فرهنگستان زبان ترکی را دادند و این موضوع موجب شد ما به این مسئله بیندیشیم که در این ارتباط چه می توانیم انجام دهیم که بر اساس این تفکر 16 برنامه طراحی و تدوین شد.

صفی‌پور با بیان اینکه توجه به نشاط اجتماعی مورد تاکید است که در حوزه فرهنگی و مناسبات اجتماعی جزو الزامات به شمار می‌رود، ادامه داد: تمام تلاش ما این است که حوزه فرهنگ و هنر را از دست دولت خارج ساخته و به اهل آن واگذار کنیم که در این ارتباط انجمن‌های تخصصی فرهنگ و هنر را احیا و تاسیس کردیم و در زمینه اعطای مجوز آموزشگاه‌های هنری و مراکز فرهنگی رشد چشمگیری داشته‌یم.

 این مسئول به افتتاح هنرستان هنرهای زیبای تبریز با پذیرش 100 هنرآموز، راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر در تبریز در 8 رشته که بیش از 200 نفر تنها در رشته موسیقی ثبت‌نام کرده‌اند و راه‌اندازی 365 کانون فرهنگی مساجد اشاره کرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه کمی و کیفی برنامه‌های فرهنگی تبیین کرد: تعداد پایگاه‌های رسمی خبری استان را از سه پایگاه به 56 پایگاه خبری افزایش داده و با رشد 30 درصدی چاپ مطبوعات مواجه بودیم.

صفی‌پور خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در هر شهرستان دو نشریه، دو پایگاه خبری، دو آموزشگاه و یک برنامه در سطح ملی طراحی شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه توجه به اقتصاد فرهنگ بسیار مورد تاکید ما است و برای درآمدزا کردن فرهنگ و هنر با جدیت ورود یافته‌ایم تا فرهنگ و هنر را از وابستگی بیش از به بودجه‌های دولتی برهانیم، افزود: در سال جاری به میزان 260 میلیون تومان کتاب‌های ویژه انتشارات استان خریداری کرده‌ایم و از تمام ناشران استان خرید مستقیم داشته‌ایم.

این مسئول یادآور شد: اکثریت مسائل مربوط به بیمه هنرمندان حل شده است و توجه به کرامت اهالی فرهنگ و هنر مورد تاکید قرار گرفته و بعد از مشهد دومین استانی هستیم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج بار تا کنون به استان ما مراجعه کرده است.

وی با بیان اینکه امسال 25 درجه یک هنری در سطح کشور اعطاء شده و سهم استان ما 3 مورد بوده است که 12 درصد این نشان ها را تشکیل می دهد، افزود: میزان پیشرفت 16 برنامه تدوین شده بخش فرهنگ و هنر 76 و نیم درصد در سال 94 بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: در حوزه کتاب‌های بومی نزدیک به ‌50 درصد رشد صدور مجوز داشته‌ایم اما در طرح‌های پژوهشی به دلیل کمبود اعتبارات مشکل داریم.

برچسب ها: صفی پور ، نشریه تخصصی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: