جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
پورابراهیمی:
عجب شیر پرس - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید مطابق قانون انجام شود، گفت:مخالف افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران نیستم بلکه از بابت تعدیل و اخراج کارگران در برخی از کارگاه های کوچک که توان افزایش ۵۷درصدی حقوق را ندارند، نگرانی وجود دارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی  با اشاره به انعکاس نامناسب مصاحبه اش درباره حقوق کارگران در برخی رسانه ها، گفت:ابتدا باید بگویم در این مصاحبه بحثی در مورد حقوق بازنشستگان نداشتم و مصاحبه کامل پخش نشده است و افزایش حقوق بازنشستگان باید مطابق قانون انجام شود چراکه مصوبه شورای عالی کار ارتباطی به افزایش حقوق بازنشستگان ندارد.
وی ادامه داد: واحدهایی که امکان و توانایی پرداخت، افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد کارگران را دارند می توانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند و ما هیچ مخالفتی با این افزایش حقوق کارگران این کارگاه ها نداریم و نگرانی ما این است که این افزایش منجر به تعدیل نیروی کارگری در واحدهای کوچک شود زیرا واحدهای بزرگ به دلیل شرایط خوب اقتصادی توان پرداخت حقوق و دستمزد را مطابق قانون دارند.
وی افزود:بنابراین در مورد کارگران مهمترین بحث و دغدغه ای که داریم و داشتیم این بود که ممکن است افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد موجب بیکاری و تعدیل نیروهای کارگری در واحدهای کوچک و متوسط  شود و بر این باوریم که افزایش حقوق باید به نحوی دیده شود که منجر به از دست دادن اشتغال کارگران نشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بیش از 50درصد از کارگاه ها کوچک هستند، گفت: تعداد کارگران هریک از این کارگاه ها بسیار اندک است و اگر نتوانند هزینه هایشان را جبران کنند مجبور به تعدیل نیروی کار می‌ شوند و برآورد ما این است که ممکن است 20 تا 25 درصد نیروها را تعدیل و اخراج کنند و ما نگران این موضوع و افزایش بیکاری در کشور هستیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: تاکید ما این است که واحدهای کارگاهی که توان پرداخت سقف افزایش حقوق را دارند این کار را انجام دهند و برای کارگاه و واحدهایی که توان پرداخت سقف وجود ندارد باید بین کارگر و کارفرما شرایط توافقی برای دستمزد وجود داشته باشد تا حتی یک کارگر به واسطه افزایش حقوق 57 درصدی اخراج نشود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بر این باوریم که باید در چارچوب قانون کار و نرخ رشد، نرخی دستمزدی تعیین شود بطور مثال افزایش حقوق 57درصدی برقرار باشد اما در کارگاهی که امکان پرداخت درصد مذکور را ندارد برای جلوگیری از تعدیل نیرو و بیکاری  کف افزایش حقوق 40درصدی باشد که بر اساس آن حق و حقوق کارگران در سال جدید پرداخت شود. بنابراین شورای عالی کار حداقل حقوقی را تعیین کند که بتوان در مورد آن کف حقوق در مواردی که بین کارگر و کارفرما توافق ایجاد می شود براساس آن عمل شود؛ در هر صورت ما نگران تعدیل و اخراج کارگران زحمتکش هستیم و به هیچ وجه مخالف افزایش حقوق آنها نیستیم.
وی یادآور شد: توصیه می کنیم آنهایی که کمترین حقوق را می گیرند بیشترین افزایش را داشته باشند؛ البته مجلس مسئول تعیین حقوق کارگران نیست و این موضوع را به شورای عالی کار واگذار شده است بنابراین بر اساس مذاکرات انجام شده مقرر شد این موضوع را در شورای عالی کار مطرح کنند و موضوع تعدیل نیروها را مورد توجه قرار دهند و آنجا تصمیم درست گرفته شود. ما پیشنهادهای لازم را به شورای عالی نیرو کار ارائه دادیم؛ در هر صورت اگر تعدیل نیروی کار اتفاق نیافتد و کارفرمایان افزایش 57 درصدی دستمزد را اجرا کنند ما دغدغه ای نداریم.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: