پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
عجب شیر پرس - ایران جزو صادرکنندگان برتر جهان در زمینه گاز و نفت به شمار می رود و از دارندگان بزرگترین ذخائر انرژی های فسیلی به شمار می رود.
دبیر کل انجمن انرژی ایران در گفتگو با خبرنگار روزنامه عجب شیر، با اشاره به جایگاه مهم ایران در سازمان اوپک و سابقه صد ساله کشورمان در زمینه اکتشاف، تولید و استخراج و فعالیت در صنعت انرژی، گفت: علیرغم سابقه دیرینه ایران در زمینه فعالیت های انرژی به دلیل انحصاری بودن فعالیت ها و تمرکز بیشتر آن در بخش دولتی، سهم بخش علمی و جوامع دانشگاهی به طور ویژه  در این مسئله کمرنگ می باشد.
مرتضی آهنگری حساس با اشاره به مقایسه ایران با سایر کشورها در این باب، افزود: در مقایسه با سایر کشورها در کشور ما  نقش جوامع علمی دانشگاهی و انجمن های تخصصی انرژی درتصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها در حوزه فعالیت های انرژی از اهمیت کمتری برخوردار بوده است و در این راستا به دلیل عدم شکل گیری انجمن های علمی، مجامع تصمیم گیری انرژی نیز اتکال کمتری به بهره گیری از مجامع علمی خارج از دستگاه تصمیم گیری خود داشته اند. بنابراین وجود انجمن های علمی توانا که عملکرد و بازوی فکری نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر باشد، یک امر ضروری و حیاتی برای کشورمان به شمار می رود.
دکتر آهنگری خاطر نشان کرد: در همین راستا انجمن انرژی ایران مقدمات راه اندازی اش را از ابتدای سال 1382 با هدف فراگیر در زمینه های مختلف انرژی و ایجاد کانونی علمی برای استادان و محققین و متخصصین کشورآغاز کرد. در سال 1384 با اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم فعالیت انجمن انرژی ایران به صورت کاملا رسمی آغاز شد و در ارزیابی هایی که توسط وزارت علوم نسبت به انجمن های علمی انجام می پذیرد به فضل خدواند متعال انجمن انرژی ایران توانسته است با کسب رتبه قابل توجه در سال های متوالی جایگاه خودش را در بین سایر انجمن های کشور تثبیت نماید.
وی در ادامه با بیان اینکه گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی مباحث انرژی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به مسئله امور آموزشی و پژوهشی از جمله فعالیت های مهم انجمن انرژی ایران به شمار می رود، اظهار داشت: به طور میانگین هر هفته یک وبینار تخصصی با حضور متخصصین داخلی و خارجی برگزار می کنیم و بیش از 800 عضو حقیقی و 35 عضو حقوقی داریم و از بدو تاسیس تا الان 7 دوره کنفرانس بین المللی برگزار کردیم و علاوه بر آن انتشار کتب آموزشی و خبرنامه را هم در برنامه کاری خود قرار دادیم و جدیدا هم با با اخذ مجوز لازم ژورنالی را راه اندازی کرده ایم تا شرایط لازم را برای محققین و اندیشمندان کشورمان جهت چاپ مقالات پژوهشی و داوری شده فراهم کنیم.
عضو بنیاد ملی نخبگان با یادآوری اینکه اهیمت دادن به تولید و جایگاه صنعت به لحاظ شعار سال و تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اضافه کرد: امروز ما در حوزه صنعت شاهد بزرگترین تحریم هستیم و تامین برق از چالش های مهمی در این بخش به حساب می آید. امروزه ظرفیت منصوبه نیروگاههای کشورمان در حدود 65000 تا 85000 مگاوات می باشد اما توان عملی به دلیل کاهش راندمان نیروگاهها به  حدود 55000 مگاوات می رسد.  

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: