جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
عجب شیر پرس - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از بهره‌گیری از ظرفیت بسیج برای کنترل و نظارت بر بازار کالا‌های اساسی در این استان خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، اکبر فتحی در جلسه کنترل و نظارت بر قیمت کالا‌های اساسی با یادآوری در پیش رو بودن سالروز تشکیل بسیج اظهار داشت: نیرو‌های بسیج در سال‌های گذشته همواره در شرایط سخت بازار به میدان آمده و با کمک به سازمان‌های متولی امر زمینه افزایش نظارت بر واحد‌های متخلف را فراهم کرده‌اند.
وی افزود: نیرو‌های بسیج این بار نیز در زمینه نظارت بر بازار کالا‌های اساسی در آذربایجان شرقی همکاری خواهند کرد.
فتحی با بیان اینکه این برنامه در پی انعقاد تفاهم نامه تقویت بازرسی میان معاون اول ریاست جمهوری و رئیس سازمان بسیج مستضعفین به منظور استفاده از توان نیرو‌های بسیج در کنترل و نظارت بر بازار انجام شده است گفت: هدف از نظارت ویژه، بررسی قیمت‌ها، جلوگیری از دپو کالا‌ها و اقلام ضروری و پایش عملکرد فعالان اقتصادی در سطح بازار است.
وی درمورد نحوه همکاری این نیرو‌ها افزود: بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت استان در کنار همکاران مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان مأمور خواهند شد تا ضمن ارائه تجربیات بازرسی خود و نیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و اتاق اصناف در صورت نیاز دوره‌های آموزشی کاربردی را برای فعالیت نیرو‌های داوطلب مردمی ارائه داده و در این راستا همکاری لازم  به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب را انجام دهند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر دو بعد تولید و نظارت در تنظیم بازار دارای اهمیت است  گفت: کالا‌های اساسی مشمول کمیته نظارت خواهد بود و در صورت مشخص شدن گروه‌های کالایی، گروه‌های خاصی از جمله مرغ، تخم مرغ مشمول قیمت گذاری خواهد بود. بنابراین باید درچارچوب قانون حرکت کرده و بر اساس آن برای گروه کالا‌های مشمول قیمت گذاری برنامه ریزی کرد.
فتحی منوط کردن بحث به عرضه و تقاضا و نادیده گرفتن نظارت را نادرست دانسته و گفت: در صورتی که هیچ احتکار و قاچاقی از کشور صورت نگیرد و تمام محصول عرضه شده در بازار باشد، عرضه و تقاضا در تعیین قیمت جوابگو خواهد بود، اما اگر تردیدی در این زمینه وجود دارد که با توجه به قیمت بالای مرغ در کشور همسایه‌ای مانند عراق احتمال قاچاق مرغ به این کشور وجود دارد، افزایش هر چه بیشتر عرضه بدون نظارت به افزایش قاچاق کالا منجر خواهد شد نه کنترل قیمت.
وی بر اهمیت هر دو بعد تولید برای تنظیم بازار و نظارت تاکید کرده و گفت: در دست داشتن آمار دقیق مصرف و تولید به میزان 10 درصد بالاتر از حد مصرف به کنترل بازار منجر خواهد شد.
فتحی افزود: در صورتی که قیمت‌های جهانی یکسان باشد قاچاق کالا و به تبع آن نظارت معنا و مفهومی نخواهد داشت؛ این در حالی است که در کشور ما بابت این کالا‌ها یارانه پرداخت می‌شود و قیمت تمام شده کالا‌ها پایین‌تر است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در ارتباط با منابع تامین مالی این طرح، معاونت برنامه ریزی را مکلف به پیگیری اعتباری کرد که براساس تفاهم نامه مصوب ستاد تنظیم بازار کشور سازمان برنامه و بودجه موظف به تامین آن است تا با تبدیل آن به موافقت نامه مشکل اعتباری موجود در این زمینه حل شود.
فتحی با تاکید بر اینکه نظارت باید در مبدا صورت گیرد نه در مقصد افزود: مبدا تولید و مقصد بازار است و نظارت باید در تولید صورت گیرد و سامانه‌هایی که سازمان صمت راه اندازی کرده و سامانه جامع همکاران و صندوق‌های مکانیزه‌ای که فروشگاه‌ها باید به آن مجهز شوند می‌تواند شفاف سازی خوبی در این زمینه انجام دهد و لزوم نظارت فیزیکی را کاهش دهد.
معاون هماهنگی سپاه عاشورا نیز در این جلسه با بیان اینکه بسیج آماده است به دلیل شرایط حساس کنونی کشور و برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کنار سازمان‌های دارای مسئولیت مستقیم در نظارت و تنظیم بازار به انجام وظایف خود بپردازد به همکاری‌های پیشین در همین راستا با سازمان صمت اشاره کرده و گفت: هر موقع که نیازی احساس شود بسیج آماده نقش آفرینی است.
سرهنگ الیاس گلمحمدزاده در ارتباط با توزیع مواد اولیه و کالا‌های اساسی اظهار داشت: بزرگترین مشکل موجود در این زمینه در  توزیع است که باید رفع شود.
وی با اشاره به اینکه قصد و نیت دشمن افزایش نارضایتی در میان مردم است گفت: هر قدمی که در راستای افزایش رضایت مردم برداشته شود برنامه‌های استکبار جهانی و دشمنان را نقش بر آب خواهد کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: