سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
عجب شیر پرس - رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی به 4.2 درصد رسیده است، گفت: این سهم در عمان 7 درصد است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور عزت‌اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد‌، خطاب به وزیر گردشگری،‌ گفت: سال‌هاست که بخش گردشگری در کشور مورد بی‌مهری جدی قرار گرفته است و آن گونه که لازم است از ظرفیت‌های آن استفاده نشده است، به طوری که بعضی از آثار تاریخی و ثبت شده کسور در معرض آسیب  جدی قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: توجه نکردن به آثار تاریخی آتش  زدن به ثروت ملی است که قابل بازیابی نیست و این شرایط مشکلات تحریم‌ها و کرونا به مشکلات  قبلی در بخش گردشگری اضافه شده است و بسیاری از فعالان این حوزه به ورطه ورشکستی کشانده  شده‌اند.
وی با بیان اینکه انکار فعالان این حوزه بی‌پناه رها  شده‌اند بیان داشت: ایران نتوانسته علیرغم جاذبه‌های گردشگری از این ظرفیت‌ها استفاده کند.
شافعی اظهار داست: براساس آخرین آمار گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری بخش گردشگری در ایران سهمی معادل ۴.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ داشته است، در حالی که این عدد در قطر ۷.۵ درصد، عربستان ۷.۱ درصد و  ترکیه ۵ درصد است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: سهم گردشگری در کل اشتغال ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۶.۵ درصد بوده، در حالی این عدد در امارات ۹.۴ درصد و در ترکیه ۸.۱درصد بوده است‌.
وی افزود: شاخص رقابت‌پذیری و گردشگری اقتصاد در سال ۲۰۱۹ وضعیت ایران را  در این زمینه بد ارزیابی کرده است به طوری که رتبه ایران در بین ۱۴۰ کشور ۸۹ است.
شافعی افزود: از نگاه بخش خصوص احیا بخش گردشگری نیازمند برنامه با تأکید  بر دانش است .
وی اظهار داشت: بخش گردشگری پتانسیلی برای تحرک در اقتصاد است و چنانچه ظرفیت‌ها در این بخش بکارگیری شود می‌توان شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای باشیم و از سرریزان در ‌کل اقتصاد منتفع شویم که امیدواریم این تحول در دوره شما آقای ضرغامی محقق شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: