پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
رئیس بنیاد مسکن:
عجب شیر پرس - رئیس بنیاد مسکن گفت: با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده و گزارش کارشناسان از افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید تسهیلات ساخت منازل مسکونی در روستاها به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، اکبر نیکزاد در سفر یک‌روزه به این شهرستان و بازدید از مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: در پی وقوع زلزله 5.2ریشتری در شهرستان قوچان، طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته حدود 800 واحد نیازمند به تخریب و بازسازی و 300 واحد نیازمند تعمیر شناسایی شدند.
رئیس بنیاد مسکن با اشاره به روند سریع بازسازی منازل روستایی در این شهرستان افزود: خوشبختانه با توان و ظرفیت‌های موجود در بنیاد مسکن خراسان‌رضوی روند بازسازی و نوسازی اماکن مسکونی از همان روزهای اول وقوع زلزله در قوچان آغاز شد.
وی با بیان اینکه دولت در ساخت و بهسازی واحدهای آسیب‌دیده در زلزله‌های اخیر کشور توجه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: به‌دلیل تأخیر در پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض دولت به خانوارهای آسیب‌دیده در زلزله‌های اخیر، بنیاد مسکن وظیفه دارد هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای جلوگیری از مختل‌شدن زندگی مردم انجام دهد. در کمتر از دو ماه از حادثه، اسکلت 55 واحد مسکونی روستایی در این شهرستان زده شده و 8 واحد نیز به مرحله سقف رسیده است.
رئیس بنیاد مسکن در ادامه با اشاره به نگرانی اهالی مناطق زلزله‌زده روستایی در مورد تسهیلات ارائه‌شده به واحدهای خسارت‌دیده خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای تأمین منابع تسهیلات در نظر گرفته‌شده روستایی مشکلی نداریم و ظرف چند روز آینده تسهیلات و اعتبارات لازم برای ادامه روند بازسازی به استان خواهد رسید.
نیکزاد ابراز کرد: در زمان حاضر تنها حدود 50 درصد از منازل روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند و 50 درصد دیگر نیاز به بازسازی و یا مقاوم‌سازی دارند. با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده و گزارش کارشناسان از افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید تسهیلات ساخت منازل مسکونی در روستاها به 200 میلیون تومان افزایش پیدا کند و این موضوع در جلسه شورای‌عالی مسکن به تصویب رسیده است که در صورت اجرا، تسهیلات با دوره پرداخت 20ساله و با سود 5 درصد و ضمانت سفته‌ای و زنجیره‌ای در نظر گرفته شده است.
رئیس بنیاد مسکن در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه تنها 50 درصد واحدهای مسکونی کشور مقاوم‌سازی شده‌اند و 50 درصد باقی‌مانده هرچه زودتر باید مقاوم‌سازی شوند و تسهیلات باید در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا در صورت بروز زلزله شاهد خسارت‌های غیرقابل جبران نباشیم.
نیکزاد با اعلام اینکه افق 10ساله برخی طرح‌های هادی در روستاها به پایان رسیده است و نیاز به بازنگری دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه تأمین اعتبارات دولتی در این حوزه با مشکلاتی رو‌به‌رو بوده است و از طرفی بلاتکلیفی ساکنان روستاها برای توسعه محدوده روستاها و بحث تأمین مسکن جوانان مطرح بود طی هفته گذشته دستورالعملی را به بنیاد مسکن‌های کل کشور ابلاغ کرده‌ایم تا در هر روستایی که افق 10ساله آن‌ها به پایان رسیده است بحث بازنگری این طرح‌ها آغاز شود و اگر این اعتبارات تأمین نشد از منابع داخلی، هزینه کنند. امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان تا سال 1410 تمام واحدهای مسکونی روستایی کشور مقاوم‌سازی شود و شاهد برپایی جشن مقاوم‌سازی منازل روستایی کشور باشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: