پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
عجب شیر پرس - برخی رانندگان تاکسی از شرکتهای تعاونی‌ تاکسیرانی استان البرز به خاطر دریافت مبالغ اضافه بر حق بیمه گلایه کردند.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، برخی از رانندگان تاکسی که عمدتا اهل استان البرز هستند، در گزارشی که در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس به ثبت رسانده‌اند عنوان کرده‌اندکه مجبورند علاوه بر پرداخت حق بیمه خود به کارگزاری تامین اجتماعی که همان شرکت تعاونی تاکسیرانی است، ماهانه مبلغ 25 هزار تومان هم اضافه به شرکت تعاونی بپردازند. در حالی که شرکت تعاونی هیچ خدمات اضافه‌ای برای رانندگان تاکسی ارائه نمی‌کند.

در این زمینه مصطفی وفایی که خود را نماینده جمعی از رانندگان تاکسی استان البرز معرفی کرد، اعلام کرد: رانندگان تاکسی مجبورند برای پرداخت حق بیمه خود 393 هزار تومان برای تامین اجتماعی واریز کنند، همچنین 25 هزار تومان نیز اضافه بر آن به عنوان حق کارگزاری که همان شرکت تعاونی تاکسیرانی به مشار می‌رود، واریز کنند، در حالی که معلوم نیست این مبلغ اضافه طبق کدام تعرفه باید واریز شود و ما مجبوریم در مجموع ماهانه 425 هزار تومان هزینه برای بیمه یک ماهه خود واریز کنیم.

وفایی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که رانندگان تاکسی از سال 95 به این طرف مرتب و به طور ماهانه حق بیمه خود و حتی حق کارگزاری را هم واریز کرده‌اند، اما اکنون سازمان تامین اجتماعی به برخی از رانندگان تاکسی اعلام کرده است که مشکل قطعی و خلاء بیمه دارند و ظاهرا در برخی از سال‌ها در چند ماه حق بیمه آنها به تامین اجتماعی واریز نشده است که در این زمینه نه سازمان تامین اجتماعی و نه شرکت تعاونی کارگزاری پاسخگوی رانندگان نیست.

وی این نکته را هم گفت که البته با اعتراض رانندگان تاکسی در شهر تهران مصوب شده است که رانندگان حق بیمه خود را به صورت مستقیما و رأساً به حساب تامین اجتماعی واریز کنند و نیازی به واسطه نیست، ولی در بقیه استان‌ها از جمله استان البرز رانندگان تاکسی مجبور هستند، حق بیمه خود را از طریق شرکت کارگزاری که همان تعاونی تاکسیرانی است واریز کنند.

وی گفت: بیمه رانندگان تاکسی نوعی خویش‌فرما است که دولت یارانه می‌دهد، 50 درصد حق بیمه توسط دولت و بقیه توسط راننده تاکسی پرداخت می‌شود و ما ماهانه به اندازه 27 درصد از حقوق کارگران مصوبه شورای عالی کار را به عنوان حق بیمه می‌پردازیم که درواقع 13.5 درصد آن را راننده و 13.5 درصد آن را دولت می‌دهد و ما فقط بیمه بیکاری نداریم و سایر خدمات درمانی مانند سایر کارگران بیمه‌شده را دریافت می‌کنیم.

به گفته این راننده تاکسی در کشور حداقل 400 هزار راننده تاکسی هستند که مشمول 50 درصد تخفیف بیمه می‌شوند و در استان البرز 28 هزار راننده تاکسی، ون، مینی بوس و وسایل حمل و نقل عمومی، آژانس و وانت بار فعالیت می‌کنند.

وفایی همچنین گفت: سؤال ما این است که چرا بخشنامه تامین اجتماعی را که رانندگان را مختار می‌کرد که به صورت رأساً حق بیمه خود را پرداخت کنند، را قطع کردید و چرا رانندگان تاکسی مانند رانندگان تاکسی در شهر تهران اجازه نداشته باشند حق بیمه خود را رأساً به بیمه اجتماعی پرداخت کنند؟

وی تأکید کرد: در شهر کرج حدود 20 درصد رانندگان تاکسی با وجود اینکه حق بیمه خود را مرتب پرداخت کرده‌اند دچار مشکل خلاء سابقه شده و سابقه آنها در برخی موارد قطع شده است. در حالی که رانندگان تاکسی موظف هستند هر ماه بین پانزدهم تا بیستم مبلغ حق بیمه را پرداخت کنند و شرکت‌های کارگزاری تحت عنوان تعاونی باید این مبالغ را سر ماه به حساب تامین اجتماعی واریز کند، اما در زمانی که مشکل خلاء سابقه بیمه برای راننده پیش آمده، نه اداره تامین اجتماعی و نه شرکت کارگزاری تعاونی تاکسیرانی پاسخگوی رانندگان نیستند.

وی از مسئولان مربوطه درخواست کرد نسبت به اجحاف به حق رانندگان تاکسی اقدام کنند.

وفایی گفت: یک راننده تاکسی در 6 ماه اول ماهان 393 هزار تومان به عنوان حق بیمه و 25 هزار تومان به عنوان پول کارگزاری می‌دهد. در 6 ماه دوم 382 هزار تومان حق بیمه و 25 هزار تومان حق کارگزاری پرداخت می‌کند و در اسفندماه نیز 383 هزار تومان حق بیمه و 31 هزار تومان به عنوان حق کارگزاری پرداخت می‌کند و به طور میانگین ماهانه 25 هزار و 60 تومان اضافه بر حق بیمه راننده به شرکت کارگزاری و واسط شرکت تعاونی تاکسیرانی پرداخت می‌کند در حالی که هیچ گونه خدمات اضافه‌ای دریافت نمی‌کند.

در این زمینه خبرنگار فارس در تماس با سازمان تامین اجتماعی از یک مقام مسئول پرسید،‌که وی گفت: این مشکل مربوط به تعاونی تاکسیرانی است و خود کارگزاران تامین اجتماعی ریالی مازاد بر حق بیمه از کسی دریافت نمی‌کنند.

این مقام گفت: اگر شرکت واسط بین تعاونی تاکسیرانی و تامین اجتماعی حق بیمه راننده را دریافت کرده، ولی به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده، تخلف کرده و باید تاکسی داران از آن شرکت شکایت کنند،‌ این تقصیر تامین اجتماعی نیست که پول حق بیمه راننده را دریافت نکرده، وگرنه در سوابق راننده لحاظ می‌شود.

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1400/08/23/14000823000316_Test_NewPhotoFree.jpeg

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1400/08/23/14000823000315_Test_NewPhotoFree.jpeg

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1400/08/23/14000823000319_Test_NewPhotoFree.jpeg

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1400/08/23/14000823000310_Test_NewPhotoFree.jpeg

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: