شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
عجب شیر پرس - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که هیچ موردی ازبیماری طاعون در جمعیت حیات وحش آذربایجان شرقی مانند گوزن، قوچ و غیره گزارش نشده است، گفت: جای هیچگونه نگرانی در این خصوص نیست.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، امیرحسین بهداد در خصوص طاعون نشخوارکنندگان، اظهار کرد: بیماری طاعون یک بیماری بسیار واگیر در جمعیت دامی است ولی جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود.

وی با بیان این‌که بیماری طاعون دو نوع است، گفت: خوشبختانه از طاعون گاوی که در زمان قدیم مطرح بود، در حال حاضرموردیدر کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: نوع دوم طاعون، طاعون نشخوار کنندگان کوچک است کهیک بیماری بومی بودهو گاهگاهی در جمعیت گوسفندی استان مشاهده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، عامل بیماری طاعون را ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده و از جنس موربیلی ویروس دانست و گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

وی با بیان این‌که شیر حیوان نیز حاوی ویروس است، بیان کرد: ترشحات چشم، بینی،آب دهانو مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است.

بهداد تاکید کرد: این بیماری از دام‌های اهلی به حیوانات حیات وحش مجاور منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت دامی استان در مقابل بیماری طاعون، تشریح کرد: به منظور پیشگیری بهترین اقدام، واکسیناسیون علیه بیماری است، در حال حاضر واکسن مورد نیاز کل جمعیت دامی استان ( بالغ بر ۵ میلیون دز ) به صورت کاملا رایگان تامین شده که بالغ بر دو میلیون راس دام واکسینه شده و اکیپ های دامپزشکی آماده‌باش به منظور واکسیناسیون علیه این بیماری بسیار مهم هستند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: از دامداران عزیز استان تقاضای همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون را داریم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: