جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
عجب شیر پرس _ مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن غیرفعال کشور تا پایان سال گذشته به چهار هزار و ۴۴ معدن رسید. به‌طور قطع راه‌اندازی این معادن راکد که عمده آنها در مناطق کمتر برخوردار کشور واقعند، اشتغال‌زایی خوبی به همراه داشته و در رشد و توسعه این مناطق تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، از آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان سال ۹۹ تعداد ۶ هزار و ۸۶۵ معدن فعال، چهار هزار و ۴۴ معدن غیرفعال و ۲۶۵ معدن در حال تجهیز در کشور وجود داشت.

میزان استخراج اسمی معادن فعال در سال گذشته ۶۹۴ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۸۵ تن و استخراج واقعی آنها ۵۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۹۸ تن بوده است.

بیشترین معادن فعال کشور در استان اصفهان با ۶۰۳ معدن وجود دارد و پس از آن استان‌های فارس با ۵۰۴ معدن، خراسان رضوی با ۴۷۱ معدن، یزد با ۴۵۵ معدن و خراسان جنوبی با ۴۵۴ معدن، در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

همچنین از بین چهار هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بیشترین تعداد در استان خراسان رضوی با ۴۵۲ معدن قرار گرفته است و پس از آن آذربایجان شرقی با ۴۰۴ معدن، یزد با ۲۶۲ معدن، اصفهان با ۲۴۹ معدن و مرکزی با ۲۴۴ معدن، بیشترین تعداد معادن غیرفعال را دارا هستند.

در این زمینه، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس گفت: سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۵۱۷ نفر اشتغال مستقیم در معادن کشور وجود داشت که در مقایسه با آمار اشتغال سال ۹۸ این معادن (۱۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر)، رشد ۳.۶ درصدی داشته است.

«سید رضا عظیمی» افزود: سال گذشته و با احیا و بازسازی ۲۵۳ معدن کوچک‌مقیاس، سه‌هزار و ۱۲۸ نفر ظرفیت شغلی مستقیم ایجاد شد.

وی بیان‌داشت: با فرض ایجاد متوسط هفت شغل مستقیم به‌ازای هر شغل مستقیم، ۲۱ هزار و ۸۹۶ نفر به صورت غیرمستقیم در معادن احیا شده مشغول به کار شدند.

عظیمی خاطرنشان‌کرد: با فعال‌سازی چهار هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بخش معدن قابلیت ایجاد ۴۲ هزار و ۸۴۷ نفر اشتغال به‌طور مستقیم و ۲۹۹ هزار و ۹۲۹ نفر به صورت غیرمستقیم را دارا خواهد بود.

وی در تشریح طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس اظهار داشت: این طرح از اواخر سال ۹۶ اجرایی و در سال ۹۸ به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس ادامه‌داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، سه‌هزار و ۱۲۰ معدن کوچک‌مقیاس شناسایی و اولویت‌بندی شد و اقدام‌های کلینیکی برای یک‌هزار و ۵۸۹ معدن انجام و مشکلات آنها احصا شده که در نهایت به احیا و فعال‌سازی ۵۹۵ معدن انجامیده است.

ایران از نظر ذخایر شناسایی شده که سابقه آن مربوط به نیم قرن گذشته است، در بین ۱۵ کشور شاخص جهان جای دارد. ایران نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است؛ شاخصی که ایران را به عنوان یک کشور معدنی مورد شناسایی قرار می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: