شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
عجب شیر پرس _ یک نمایشگاه هنری مختص بازدیدکنندگان نابینا یا کم بینا با امکان لمس، بو کشیدن و شنیدن تابلوهای نقاشی، در هلند افتتاح شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، روز چهارشنبه موزه مرکزی اوترخت هلند در ماه جاری یک نمایشگاه هنری متفاوت به نام نقطه کور برگزار کرد که بازدیدکنندگان در آن ضمن دیدن آثار هنری می‌توانستند آنها را لمس کرده و یا حتی بو بکشند. هدف از طراحی و افتتاح چنین نمایشگاهی، بهبود تجربه بازدیدکنندگان و هنردوستان نابینا یا کم بینا عنوان شده است.

متولیان نمایشگاه نقطه کور نسخه‌هایی از تابلوهای معروف تهیه کردند و عناصری را به آنها افزودند که قابل شنیدن یا بو کشیدن بودند. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان برای اولین بار حتی اجازه داشتند آثار هنری را لمس کنند.

تابلوی طبیعت بی جان با میوه، آجیل و پنیر اثر سال ۱۶۱۰ فلوریس وان دیک، از نقاشان عصر طلایی هلند، یکی از آثار این نمایشگاه است. فرید المنصوری که کم‌بیناست پس از لمس پنیر، خوشه‌های انگور و نانی که در بازآفرینی این تابلو به کار رفته بود، در حالی که لبخند به لب داشت، گفت: اولین چیزی که توجهم را جلب کرد، بوی تابلو بود، واقعا می‌توانستم بوی پنیر را احساس کنم، حتی لمسش هم کردم.

به گفته یاسپر اودینک تن کیت (Jasper Udink ten Cate) هنرمند و یورون پرینس (Jeroen Prins) طراحی که پشت راه‌اندازی نمایشگاه نقطه کور بودند، ایده این نمایشگاه زمانی به ذهنشان رسید که یک بار همراه یک اثر هنری، غذایی هماهنگ سرو کرده بودند و با این کار یک بازدیدکننده نابینا را حسابی تحت تاثیر قرار دادند. به گفته تن کیت، همه چیز از آنجا شروع شد.  

استفی مس (Steffie Maas) مدیر بخش همه‌پذیری موزه اترخت که مسئولیت ایجاد فرصت ها و امکانات یکسان برای توانخواهان جسمی یا ذهنی و اقلیت‌های جنسی، قومی و نژادی را برعهده دارد، می‌گوید نمایشگاه نقطه کور یک تجربه فوق‌العاده و منحصربه‌فرد در هلند است، نمایشگاهی که برای اولین بار علاوه بر حس بینایی دیگر حواس را نیز درگیر می‌کند.

موزه مرکزی اوترخت که در سال ۱۸۳۸ تاسیس شد، مهمترین موزه در شهر اوترخت هلند است. این موزه میزبان یک مجموعه بزرگ و متنوع است که بخش عمده آن به آثار هنرمندان بومی تعلق دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: