پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
عجب شیر پرس _ تامین مالی یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند به شرطی که ملزومات آن رعایت شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اظهار کرد: "در سال گذشته دولت از بازار سرمایه مبلغ ۶۸۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد کشور انجام داده است. این اقدامی بسیار مهم است که در نظام تامین مالی دولت برای کاهش وابستگی به نفت انجام شده است" این در حالی است که بسیاری از سهامداران و کارشناسان این تامین مالی بدون برنامه و یک طرفه به نفع دولت را از عوامل اصلی ریزش بازار سرمایه می‌دانند.

برای بررسی جزئیات این تامین مالی و اثر آن بر بورس کشور با  چند تن از کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو نشسته ایم؛

وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سخنان فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در رابطه با ریزش بازار سرمایه با توجه به تامین مالی ۶۸۰ هزار میلیارد تومانی از این بازار اظهار کرد:این تامین مالی در ریزش بازار بسیار نقش داشت، زمانی که دولت در روند صعودی بازار عموم مردم را به سرمایه گذاری دعوت می‌کند، بسیار واضح است که این اقدام قطعا باعث می‌شود که ریزش به موقع بورس به دلیل منافع خارج از بازار به تعویق بیفتد و بورس بیش از آنچه که کشش دارد رشد کند و در واقع دچار حباب شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: بعد از آن تامین مالی نیز بازار به این حجم از فروش پی نبرده بود و پیش بینی کارشناسان نیز اعداد بسیار کمتری بود، اما خود دولت این عدد را به طور رسمی و با افتخار اعلام کرد.

ترجیح منافع کوتاه مدت به سود در آینده


کشمیری پور افزود: در رابطه با این تامین مالی باید گفت، سهم‌هایی که دولت برای تامین مالی فروخته است بسیار ارزشمند بوده است و این سهم‌ها می‌توانست در آینده برای دولت سوددهی به مراتب مطلوب‌تر و بهتری داشته باشد به علاوه این که این نوع تامین مالی از بازار مانعی برای رشد مناسب بازار نیز شد.

    عرضه ۱۵۷ هزار تن تختال، شمش بلوم و ورق فولاد

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: دولت مالیات بسیار خوبی را از خرید و فروش سهام بدست می‌آورد، اما این موضوع  پویایی بازار سرمایه که می‌توانست تامین سرمایه شرکت‌ها نیز در این بستر شکل گیرد و طرح‌های توسعه که ناقص مانده و نقدینگی برایشان نبود و می‌شد از داخل بازار با افرایش سرمایه تامین کند را فدا کرد. اگر این موضوعات به درستی شکل می‌گرفت می‌توانست کمک شایانی به رشد اقتصاد کشور کند.

او در ادامه افزود: اما دولت منافع کوتاه مدت را به منافع بلند مدت ترجیح داد که این موضوع سبب ریزش بازار و از دست رفتن اعتماد بسیاری از مردم شد و خیلی اصولی نبود.

کشمیری پور گفت:این ۶۸۰ هزار میلیارد تومان خرج کسری بودجه دولت و هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد شد و متاسفانه سرمایه گذاری موثری نیز انجام نشد.

منابع حبس شده در بانک که می‌توانست کمک کننده باشد

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به سخنان دژپسند در رابطه با ریزش بازار سرمایه با توجه به تامین مالی ۶۸۰ هزار میلیارد تومانی از این بازار اظهار کرد:بخش اول این تامین سرمایه که در ابتدای سال گذشته بود بر روی بازار تاثیر چندانی نداشت، اما تامین مالی‌هایی که در ۶ ماهه دوم انجام گرفت به شدت بر روی بازار تاثیر گذار بود با این که حدود ۳ هزار میلیارد تومان منابع در سیستم بانکی حبس شده بود که می‌توانست با روشی درست این منابع وارد بازار سرمایه شود و به تامین مالی کمک کند اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.

امکان تامین مالی، اما به شرط رعایت ملزومات

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این تامین مالی اصولی نبود و حداقل می‌شد به روشی دیگر عمل کرد که بازار سرمایه آسیب نبیند. اعتقاد داریم که بازار سرمایه یکی از جا‌هایی است که می‌شود از آن تامین سرمایه کرد، اما این تامین سرمایه نیز ملزومات خودش را دارد که یکی از این ملزومات اصلاح عملکرد بانک‌ها بود.

حقانی نسب گفت:۶۸۰ هزار میلیارد تومان اقتصاد کشور از بازار سرمایه تامین مالی کرد. فقط بحث دولت مطرح نیست و بخشی از این عدد را دولت تامین مالی کرد و بخشی از این تامین مالی برای خود شرکت‌ها و عرضه اولیه‌ها بوده است و یک بخش از آن صرف هزینه‌ها و کسری بودجه دولت مانند حقوق بازنشستگان و حقوق و  دستمزد دیگر کارمندان شد و بخش ناچیزی از آن نیز صرف پروژه‌های عمرانی شده است که البته به طور کامل آن را باید دولت شفاف توضیح دهد.

با توجه به سخنان کارشناسان می توان گفت که مسبب بخشی از ریزش بازار سرمایه همین تامین مالی صورت گرفته بوده است که اگر اصولی و با رعایت ملزومات صورت می‌گرفت امروزه خیلی از سهامداران و کارشناسان این تامین مالی را تنها دلیل ریزش بازار نمی‌دانستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: