جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
عجب شیر پرس _ در این گزارش با یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی آشنا شوید.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مناطق نمونه گردشگری خراسان شمالی، روستایی به نام اسفیدان است که در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع شده؛  این روستا در سال ۱۳۸۵ عنوان زیباترین روستای ایران را به خود اختصاص داد.

علت جذابیت این روستا برای گردشگران، چشمه‌های زیبا، آبشار‌های پر آب، هنرور و بارگاه، خانه‌های پلکانی، غارها، درختان پر بار میوه، امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع)، مقبره شیخ محمدرضا ربانی، رودخانه‌ها و مناطق جنگلی آن است.

در قسمت شمال غربی روستا کوهی به نام خزانه قرار دارد که در بالای آن غاری دست ساز به نام خزانه راهه قرار گرفته است. در انتهای غار یک چاه است که در قدیم به عنوان پناهگاه از آن استفاده می‌شد. در اطراف روستای اسفیدان غار دیگری به اسم ییجت وجود دارد که به علت داشتن استلاگتیت و استلاگمیت‌ها شهرت پیدا کرده است.زیباترین روستا

از دیگر دلایل محبوبیت این روستا، وجود درخت سندل است که متاسفانه امروزه، تنها ۲ اصله از این درخت در روستای اسفیدان باقی مانده است. علت تفاوت این درخت با سایر درختان، معطر بودن چوب آن است. این روستا در دامنه یک کوه قرار گرفته و روستا‌های آن به صورت پلکانی ساخته شده اند. شغل اصلی اهالی روستای اسفیدان باغداری، کشاورزی و دامپروری است.

از مهمترین محصولات این روستا می‌توان به سیب زمینی، گردو، گیلاس، گلابی، انگور، سیب و آلبالو اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این روستای زیبا و خوش آب و هوا، در سه ماه فصل بهار و دو ماه اول فصل پاییز می‌باشد. زیبایی این روستا در این موقع از سال بی مانند است. برای اقامت در این منطقه می‌توانید به بوم گردی محلی وارگه امیدیه بروید.

هزینه اقامت برای هر شب در این اقامتگاه، ۸۰ هزار تومان می‌باشد. علاوه بر این می‌توانید در اطراف روستا محلی برای برپایی کمپ پیدا کنید و برای چند شب در آنجا بمانید.

اگر هم علاقه دارید در هتل و مهمانسرا‌ها اقامت داشته باشید، می‌توانید به شهر بجنورد بروید و در هتل‌های این شهر اقامت کنید. برای رسیدن به روستای اسفیدان باید به جاده بجنورد_شیروان وارد شوید. در میانه‌ی جاده از کنار روستای سیساب یک راه وجود دارد که به مقصد سفر شما منتهی می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: