پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
عجب شیر ما - بازار سهام امروز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که پس از گذشت ۱۲ سال، شاهد یک روز معاملاتی بدون ریسک تحریم‌های مالی و بانکی بود. بازاری که در آن خریداران و فروشندگان سهام برای کف‌سازی‌های جدید در تقابل بودند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه، 27 دی‌ماه 94 با افزایش 563 واحدی به رقم 65 هزار و 424 واحد افزایش یافت.

شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 26 واحدی عدد 10 هزار و 397 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 352 واحدی عدد 72 هزار و 635 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 336 واحدی به رقم 44 هزار و 997 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 1568 واحد افزایش عدد 147 هزار و 655 واحد را برای خود ثبت کرد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 8 واحدی عدد 723 واحد را به نمایش گذاشت.

بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 109 واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 100 واحد و همراه اول با 96 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 64 واحد، گروه مپنا با 48 واحد و بانک صادرات با 40 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

در پایان معاملات امروز بورس تهران ارزش کل معاملات این بازار به بیش از 368 میلیارد و 951 میلیون تومان رسید که ناشی از دست به‌دست شدن یک میلیارد و 956 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 121 هزار و 230 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان مازندران، گروه صنعتی سپاهان، سیمان شاهرود، آلومراد، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، اوراق اجاره «صمپنا»، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان از سوی ناظر سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب و بانک دی بازگشایی شدند.

به گزارش فارس، امروز در نماد معاملاتی شرکت‌های ایران‌ترانسفو و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین به ترتیب هر یک تا 4 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون تومان و یک میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی حقوقی‌های خود با معاملات کد به کد روبه‌رو بودند.

امروز بورس تهران درحالی کار خود را آغاز کرد که در صبح بدون تحریم خود علی‌رغم انتظار برای جهش خارق‌العاده نماگرهای بورسی پس از تحمل بیش از 2 سال رکود فرسایشی اما، با تقابل خریداران اغلب حقیقی با فروشندگان اغلب حقوقی بازار مواجه بود.

امروز بازار سهام تمام تلاش خود را کرد تا با کف‌سازی جدید برای شاخص کل بورس در برابر عرضه‌های کور بازارگردان‌های مقروض بازار بتواند سیگنالی مثبت را به اجرای برجام و حذف تحریم‌ها نشان دهد.

امروز در اصلی‌ترین گروه‌های پیشرو بازار، یعنی بانک‌ها و گروه‌های حمل‌ونقل سرازیر شدن سهام از سوی معامله‌گران بازار روندی متعادل را در اغلب نمادهای معاملاتی این گروه و در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها پدیدار کرد.

این درحالی بود که اغلب معامله‌گران حقیقی بازار، شرایط امروز را فرصتی برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های ارزنده می‌دانستند.

امروز در گروه پتروشیمی‌ها در حالی ارزیابی‌های حاصل از اعلام فرمول جدید نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی ذهن اغلب معامله‌گران بازار را به خود مشغول کرد که تداوم عرضه‌ حقوقی‌ها و حجم پایین خرید سهام نسبت به سایر گروه‌های معاملاتی بازار باعث شد، تا پتروشیمی‌ها روندی متعادل را در کلیت معاملات سهام خود با چاشنی بیم و امید شاهد باشند.

در گروه مپنا نیز امروز هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه دولت به مجلس و تداوم نگرانی‌ها از بابت نحوه وصول مطالبات پیمانکاران دولتی، بازار سهام شاهد روندی متعادل در این سهم و در مدار منفی نوسان قیمت‌ها بود.

امروز در گروه بانک‌ها درحالی تداوم عرضه‌های بازارگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اغلب خریداران حقیقی را کلافه کرد که با وجود مقاومت در برابر شکل‌گیری صف فروش‌های میلیونی اما، برای اغلب خریداران حقیقی و حقوقی فرصتی جذاب برای جمع‌آوری سهام در دامنه منفی قیمت‌ها بود.

امروز گروه بانک‌ها با قرمزپوش شدن نمادهای معاملاتی اصلی خود، برای معامله‌گران تالار شیشه‌ای بسیار قابل تأمل بود. در گروه خودرویی‌ها نیز که انتظار می‌رفت یک روز پس از اعلام لغو تحریم‌ها با جهش‌های قیمتی مواجه باشد، امروز با عرضه‌های بی‌محابای سهامدار حقوقی شاهد واگذاری صف خریدهای سنگین خود بودند؛ هرچند که حقیقی‌ها برای جمع‌آوری سهام خودرویی‌ها، امروز بیش از همه علاقه نشان دادند. در این گروه ایران‌خودرو در برابر شکسته شدن الگوی حمایتی خود مقاومت کرد.

به گزارش فارس، در میانه بازار امروز خبرهایی مبنی بر واگذاری سهام بلوکی سایپا به سرمایه‌گذاری رنا به گوش رسید.

در گروه فولادی‌ها نیز امروز عنوان شد که علی‌رغم وضع تعرفه جدید بر واردات فولاد اما، اگر بر اساس قیمت‌های جهانی این تعرفه‌ها تغییر نکند، فولادسازان ایرانی با مشکلات عدیده‌ای در زمینه سودآوری مواجه خواهند شد.

در گروه حمل و نقلی‌ها هم امروز عنوان شد در سال 2016 میلادی تقاضا برای حمل‌ونقل دریایی ایران افزایش می‌یابد و در گروه بانک‌ها اما عنوان شد مؤسسه مالی، اعتباری ثامن‌الحجج مقرر شده که به بانک پارسیان واگذار شود.

در گروه سیمانی‌ها هم امروز خبرهایی مبنی بر آمادگی چند شرکت فرانسوی و سوئیسی برای ورود به صنعت سیمان ایران، منتشر شد. این در حالی است که گفته می‌شود روس‌ها برای خرید سیمان ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

امروز در نماد «سنوین» نیز افزایش سرمایه 25 درصدی این شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران از سوی سازمان بورس به تأیید رسید.

به گزارش فارس، امروز بورس تهران در حالی لغو تحریم‌ها را جشن گرفت که با تداوم عرضه از سوی بازارگردان‌های مقروض شرکت‌ها به دنبال پدید آوردن روندی متعادل به بهانه اصلاح قیمتی کوتاه‌مدت بود.

بازاری که با احتساب رشد روزهای اخیر همچنان تا بیش از 10 درصد بازدهی مثبت به سهامداران بورس بدهکار است. به نظر می‌رسد بازار سهام در روزهای آینده فرصت‌های خوبی برای خریداران میان‌مدت و بلندمدت فراهم کند.

برچسب ها: بورس ، تحریم ، برجام
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: