پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
عجب شیر پرس - داشتن سرپناه و مأمن از نیازهای اولیه هر انسان است که بشر از بدو تولد در زیر سایه پدر و مادر و پس از پذیرش مسئولیت زندگی در دوران ازدواج و طول زندگی مشترک، توسط زوجین تهیه می شد.
باخانمان های بی خانمان آستارا

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، وضعیت مناسب اقتصادی دهه های گذشته و بی تفاوت بودن زوجین به تجملات و مسئولیت پذیری برای زندگی مشترک با برنامه و تلاش برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی از عواملی بود که جوانان نسل میانی قرن حاضر را نسبت به جوانان نسل دهه ۹۰ متمایز کرده است.

ورود فضای مجازی به چرخه زندگی و تبدیل شدن جهان به یک دهکده در دسترس همه نسل ها، سبب شد تا انتظارات و دیدگاه ها نسبت به زندگی مشترک تغییر پیدا کند و فاصله طبقاتی بیشتر محسوس شود.

همانطور که در دین مبین اسلام بر تشکیل زندگی مشترک تأکید شده و پیامبر اکرم (ص) با روایت وزین خود این مهم را ختم کرده است که "ازدواج، سنّت من است. هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست." ولی آغاز زندگی مشترک در کشور ما چالش های خود را دارد که مشکلات لاینحل، رغبت و تمایل به پرداختن به این مهم را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.

برآورده نشدن وعده ها و انتظارات اولیه زندگی توسط زوجین در کنار مشکلات ناشی از درآمد پایین شغلی، در برخی موارد زندگی ها را به جدایی کشانده است.

یکی از مهمترین این مشکلات، تأمین مأمن و سرپناه "خانه" و تجهیز آن است که با نگاهی ساده و به وضعیت مسکن و فروشگاه های عرضه لوازم خانگی، می توان به بسیاری از پاسخ ها دست یافت.

از اینکه مدیریت بر بازار مسکن و لوازم خانگی، همانند بسیاری از بازارهای رایج در کشور ما از کنترل خارج شده است و دست اندرکاران اقتصادی به بهانه های تحریم ها از طراحی برنامه ای جامع در این خصوص و کنترل قیمت تولید محصولات داخلی امتناع می کنند، ولی دود این مورد در ابتدا بر چشم جوانان است که سن کوتاه جوانی خود را از دست می دهند و برای فرار از این مشکلات، بر گزینه های انتخابی خود را یکی پس از دیگری پاسخ "رد" می دهند.

یکی از معقولانه ترین و تأثیرگذارترین طرح هایی را که در زمینه بازار مسکن در کشور ما اتفاق افتاد، طرح عظیم مسکن مهربود که جوانان هر آنچه را که پس انداز داشتند و یا تحت عنوان هدیه ازدواج از قبیل طلا و لوازم خانه دریافت کرده بودند، فروختند و اقدام به پیش خرید این مساکن کردند.

به تبع از اقصی نقاط کشور و به پشتوانه تبلیغات عظیم رسانه ای و سخنرانی های مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در حمایت از پروژه های مسکن مهر، بی خانمان های شهرستان مرزی بندر آستارا نیز در کنار سایر هموطنان هم رده خود که اغلب از قشر متوسط و پایین جامعه بودند، اقدام به پیش خرید این واحدها کردند.

سنگ بزرگ شرکت های تعاونی کارگری، کارمندی و مشاغل آزاد آستارا برای نزدن با ارائه طرح مسکن مهر ۹۰۰ واحدی در قالب پروژه ۹ بلوک با یکصد واحد در هر بلوک ۱۰ طبقه آغاز شد که پس از انتشار تصاویر و نقشه ها، اعتماد مردمی را بیشتر به سوی خود جلب کرد و سیل عظیم ثبت نام ها آغاز شد.

پس از تحویل زمین اجرای پروژه کلنگ احداث آن در سال ۱۳۸۷ به زمین زده شد و پس از گذشته سال ها در واپسین روزهای سال ۱۳۹۶ فقط ۳۰۰ خانوار با دنیایی از کاستی ها و مشکلات به واحدهای ناقص خود رسیده اند و الباقی در بلاتکلیفی ماندند.

۱۵۰۰ مالک برای ۹۰۰ واحد مسکن مهر آستارا

پس از تأیید و تکذیب مسئولان وقت و انتشار مطالب ضد و نقیض در خصوص وضعیت این پروژه، نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی خبری خود در ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ خبر از کلاهبرداری های کلان در این پروژه منتشر کرد.

در خبرهای خبرگزاری های رسمی کشور آمد که «تعداد واحدهای موجود در این پروژه، ۹۰۰ واحد می باشد ولی دست اندرکاران این تعاونی ها اعم از «کارگری، کارمندی و مشاغل آزاد» با حدود ۱۵۰۰ مشتری معامله انجام داده اند و باید بگوئیم که پروژه فوق ۶۰۰ مالک واهی دارد

انتشار خبر اختلاس ۱۵۰ میلیارد ریالی شرکت های تعاونی این پروژه

در کش و قوس این موضوع، موضوع جدید دیگری مطرح شد که "یونس رنجکش"، فرماندار اسبق شهرستان مرزی بندر آستارا در جلسه شورای مسکن شهرستان در سال ۱۳۹۷، از تخلفات و اختلاس مالی ۱۵۰ میلیارد ریالی شرکت های تعاونی مسکن مهر آستارا خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری دستگاه های نظارتی و محاکم قضایی، سه نفر از مدیران عامل متهم شرکت ها دستگیر شده اند و پرونده مذکور در حال پیگیری می باشد.

انتشار این خبر سبب شد تا تعداد کثیری از متقاضیان که بیشتر آنها از زوجین یک دهه قبل بودند و در طول مدت مذکور صاحب فرزند هم شدند، نسبت به فسخ قرارداد و دریافت وجوه پرداختی که پس از گذشت حدود ۹ سال ارزش خود را از دست داده بود، اقدام کنند که به حداقل پول خود برسند و الباقی همچنان امیدوار برای خانه دار شدن ماندند.

این واحدها مشکل حقوق دارند

حال پس از گذشت سال ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در سفر خود به شهرستان مرزی بندر آستارا در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ و بازدید از این پروژه، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ۴۰۰ واحد از مسکن مهر ۹۰۰ واحدی آستارا تحویل داده شده بود که از مهر ماه سال جاری کار تحویل ۲۰۰ واحد جدید نیز آغاز شده است.

علی اوسط اکبری مقدم، اظهار کرد: در این سفر به همراه تعدادی از مدیران کل استان گیلان، برای بازدید از پروژه های عمرانی شهرستان آستارا در این بندر مرزی حاضر شدیم.

وی با تأکید بر اینکه ۳۰۰ واحد دیگر نیز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، افزود: این واحدها مشکلات حقوقی دارند که توسط دستگاه قضا در حال پیگیری است که در تلاش هستیم تا چند ماه آینده آنها را هم به مالکان تحویل دهیم.

حال با توجه به افزایش قیمت مسکن و مدنظر قرار دادن این مهم که فرزندان بسیاری از این متقاضیان به سن ازدواج هم نزدیک شده اند، باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا این مشکلات حل می گردد تا فرزندان این بی خانمان ها که در روی کاغذ دارای خانمان هستند، صاحب خانه می شوند و تکلیف ضررهای مالی و معنوی وارد شده بر آنها چه می شود؟

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: