جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
عجب شیر پرس _ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بازگشت واشنگتن به برجام را منوط به پیروی کامل تهران از این توافق دانست.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که اگر ایران شروع به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ایران کند، آمریکا به این توافق، که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، باز می‌گردد.
بایدن همچنین مدعی شد در صورت بازگشت ایران به تعهدات و الزاماتش، واشنگتن تحریم‌های تهران را که توسط دولت دونالد ترامپ اعمال شده بود، لغو خواهد کرد.
ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و این باعث شد ایران تعهدات خود را با این توافق کاهش دهد.
اظهارات بایدن تنها چند روز پس از اعلام ایران برای تسریع روند برنامه هسته‌ای خود صورت گرفته است.
پیش از این، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در حساب توییتری خود از برگزاری نشست آتی برجام در ۲۶ آذرماه خبر داد. پیتر استانو در حساب توییتری خود نوشت: نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین (پایتخت اتریش) و در تاریخ ۱۶ دسامبر (۲۶ آذرماه) به منظور بحث و بررسی در خصوص کار‌های در جریان برای حفظ توافق هسته‌ای برگزار خواهد شد.
گفتنی است این نشست قرار است به ریاست «هلگا اشمید» معاون «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان کشور‌های روسیه، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و ایران برگزار شود.
بایدن در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره موشک‌های نقطه‌زن ایران و اتهام‌زنی به این کشور برای صادرات آن گفت: ببینید، صحبت‌های زیادی درباره موشک‌های نقطه زن وجود دارد و مسائل دیگری که برهم زننده ثبات منطقه هستند، اما واقعیت این است که بهترین راه برای دستیابی به نوعی ثبات در منطقه پرداختن به برنامه هسته ای است.
او گفت: بر اساس نتیجه گیری که با متحدان و شرکایمان کردیم، ما قصد داریم وارد مذاکرات شویم و از توافقات تبعیت کنیم تا بتوانیم محدودیت‌های هسته‌ای ایران را تقویت و تمدید کنیم و نیز به برنامه موشکی آن بپردازیم. 
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین افزود این کشور همیشه گزینه بازگشت خودکار تحریم‌ها را در صورتی که نیاز باشد، در اختیار دارد و ایران آن را می‌داند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: