پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
عجب شیر پرس _ بیش از ۸۱ هزار تن ذرت بدون اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی از گمرک ترخیص شده و وضعیت مشخصی ندارد، آن هم در شرایطی که طی مدت اخیر عدم توزیع مناسب و محدودیت در تأمین نهاده‌های دامی، از عوامل نابسامانی بازار مرغ اعلام شده بود.
ترخیص بدون مجوز محموله ۸۱ هزار تنی ذرت از گمرک!به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، ماجرا از این قرار است که اوایل آبان ماه امسال وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به گمرک ایران، ترخیص بدون مجوز نهاده‌های دامی را اعلام و خواستار پیگیری موضوع می‌شود.
این در حالی است که براساس مصوبه هیأت وزیران در مردادماه ۱۳۹۸ در خصوص تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی، باید تمامی نهاده‌های دامی از جمله ذرت، جو، دانه سویا و کنجاله سویا با مجوز معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی ترخیص شوند.
 وزارت جهاد کشاورزی طی بررسی‌های صورت گرفته به ترخیص بدون مجوز ده‌ها هزار تن ذرت از گمرک پی‌برده و در این رابطه طی نامه‌ای به گمرک ایران و با اشاره به تکلیف مصوبه هیات وزیران، اعلام کرده که اطلاعات اتخاذ شده از سامانه بازارگاه از خردادماه سال جاری به بعد نشان می‌دهد که ۸۱ هزار تن نهاده ذرت بدون دریافت مجوز ترخیص شده است.
براین اساس، از گمرک خواسته شده نحوه ترخیص محموله‌های ذرت بدون اخذ مجوز قانونی را بررسی و اعلام کند.
جزئیات ترخیص محموله ۸۱ هزار تنی از این حکایت دارد که طی چهار مرحله از خرداد، تیر و مردادماه امسال برای آنها قبض انبار صادر شده است.
اما در پاسخ به درخواست پیگیری جریان پیش آمده، گمرک ترخیص کننده محموله ذرت، طی نامه‌ای توضیحاتی ارائه کرده که قابل تأمل است.
گمرک ترخیص کننده ۸۱  هزار تن ذرت، در رابطه با اقدام خود این گونه توضیح داده که «آمار هشت فقره اظهارنامه ذرت ترخیص شده در اردیبهشت ماه به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شده و برای بخشی دیگر تاکنون فرایند تشریفات گمرکی جهت رفع تعهد تکمیل و ترخیص انجام نشده است».
گمرک مربوطه ضمن اعلام اینکه «مجوزهای لازم از جمله دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی برای کلیه کالاها اخذ شده است»، در توجیه اقدام صورت گرفته تاکید کرده که «شرکت دریافت کننده ذرت، یک شرکت تولیدی و صنعتی در زمینه تولید فروکتوز از ذرت بوده و هیچ گونه فروش و عرضه‌ای در بازار نداشته است، فاقد کد بازارگاه بوده، یک شرکت بازرگانی و یا تجاری نیست و ذرت های وارد شده صرفا جهت مصرف خود شرکت و به عنوان مواد اولیه آن است».
البته گمرک ترخیص کننده، توضیحات دیگری نیز داشته که قابل تامل است و در انتها تاکید کرده که «کالا تحت مجوز و نظارت سازمان وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات) ترانزیت شده، ولی با توجه به نامه وزارت جهاد کشاورزی برای اخذ مجوز از این سازمان، ترخیص کلیه محصولات شرکت مربوطه متوقف شده است که این امر موجب توقف خطوط تولیدی این شرکت و طبیعتا ایجاد بحران اشتغال و توقف تولید الکل در شرایط خاص فعلی شده که این موضوع منجر به عدم ترخیص مابقی محصولات و الزام به اخذ مجوز و رفع تعهدات قبلی شده است».
توضیح گمرک ترخیص کننده در حالی مطرح می‌شود که در هر صورت ۸۱ هزار تن ذرت خارج از سامانه بازارگاه ترخیص شده و سرانجام مشخصی ندارد و به نوعی تخلف از مقررات مربوطه به شمار می‌رود که می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد؛ موضوعی که باید مسئولان مربوطه و نهادهای نظارتی در این رابطه پاسخگو  باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: