جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
در مصاحبه اختصاصی با مدیر کارخانه جات گروه صنعتی پامین مطرح شد؛
عجب شیر پرس - تولید در نگرش عمومی بشر یک ارزش تلقی شده و امروزه در همه جوامع بشری، از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان ها به نقش و اهمیت آن واقفند. به گونه ای که در یکی دو قرن گذشته اهمیت شکل گرفته در حوزه تولید، ناشی از مطلوبیت ذاتی یافتن آن است. از ضرورت ها و اهمیت تولید و چرائی آن که بگذریم، شناخت آثار و پیامدهای تولید در اقتصاد کشور و همچنین نقش آن در سایر عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. در همین راستا و با توجه به این که مجموعه های تولیدی مهم ترین بخش از نظام اقتصادی یک کشور را تشکیل داده و متقابلا تحولات اقتصادی هر کشور در تعیین کارکرد و ساختار آن ها بسیارموثر است، به سراغ یکی از مدیران برتر کشور در حوزه تولید و کارآفرینی رفته و در باب چگونگی آغاز و شکل گرفتن یک مجموعه توانمند تولیدی، وضعیت تولید و حمایت از آن در داخل کشور و تاثیر شرایط نابسامان اقتصاد کشور بر پیکر تولید و تولید کنندگان، گفت و گوی صمیمانه ای را انجام داده ایم. گروه صنعتی پامین به عنوان یکی از مجموعه های توانمند شمالغرب کشور در حوزه تولید محصولات غذایی و همچنین یکی از صادرکنندگان محصولات فوق به کشور های همسایه در شرایط اقتصاد کنونی با برند های هانا، دکترسان، ایپک، پدرام، آی دو، بریمان و آناسان بوده و سهم موثری در تولید ناخالص داخلی بخش شمالغرب کشور را دارا می باشد. دکتر فهیمه دخانچی، مدیر 45 ساله کارخانجات گروه صنعتی پامین و دانش آموخته کارشناسی تغذیه، ارشد و دکتری مدیریت کسب و کار بوده و به عنوان یک بانوی موفق ایرانی نشان دهنده توانمندی بانوان در امر مدیریت می باشد که در گفت و گو با ایشان به بررسی مسائل فوق پرداخته ایم.
قله های موفقیت، جولانگاه نوآوران است
 برای شروع درمورد نحوه فعالیت و اینکه گروه صنعتی پامین چگونه آغاز کرده صحبت بفرمائید؟
از سال 1383 همکاری بنده و همسرم، دکتر جعفری که مدیرعامل مجموعه می باشند آغاز گردید و چون هردو ما فارغ التحصیل رشته تغذیه بودیم در مسیر تولید مواد غذایی قدم نهادیم. استارت کارمان را از کارخانه شیر خشک مشهد زده و نمایندگی شرکت فوق را در تهران گرفتیم و بعد از مدتی نماینده شرکت گلوکز یاسوج در شمالغرب کشور شده و به تبریز بازگشتیم.
بعد از فراز و نشیب های فراوان تصمیم گرفتیم وارد پروسه تولید شویم، استاد دانشگاه مشترکی داشتیم که فارغ التحصیل علوم دامی از کشور فرانسه بودند و اولین ایده تولید کارخانه مایع را از ایشان شنیدیم با این مضمون که امروزه در کشور های توسعه یافته کسی تخم مرغ را دستی شکسته و جدا نمی کند و دستگاه های صنعتی برای جداسازی و تولید  این محصول وجود دارد.
در سفری خارجی با شرکت ovobel بلژیک آشنا شده و زمانی که از خط تولید آن بازدید کردیم شگفت زده شدیم، بعد از مدت کوتاهی امکانات اولیه برای شروع تولید را فراهم کردیم و می توان گفت از همه افرادی که دور و برمان بودند برای تهیه سرمایه اولیه قرض گرفتیم و کارمان را شروع کردیم و 29 بهمن سال 1386 بود که به صورت رسمی خط تولید مایع تخم مرغ برای اولین بار در ایران افتتاح گردید و اکنون خطوط پیشرفته و بسیار عالی در اختیار داریم.
بعد از چند سال فعالیت متوجه شدیم به دلیل تصفیه، مقدار زیادی آب مازاد داریم و همچنین در پروسه تولید، کارتون و شانه های تخم مرغ زیادی بر جای می ماند که سعی در بازیافت محصولاتمان گرفته و در سال 88 کارخانه آیلین کاغذ آذر را احداث کردیم که انواع شانه های تخم مرغ و شانه های زیر لبنی را تولید کرده و اصطلاحا نوعی کار سبز نیز می باشد که با بازیافت مناسب، ضایعات را به چرخه مصرف باز می گرداند.
همچنین یکی دیگر از کار های سبزی که انجام شد در حوزه پوسته تخم مرغ بود که هر روز تولید می شد و دفع آن به محیط زیست صدمه وارد می کرد. آن ها را نیز خشک کرده و بازیافت نمودیم و به عنوان خوراک دام و طیور به بازار عرضه کردیم. در واقع می توان گفت سیاست مجموعه بر عدم خروج ضایعات و آشغال به محیط زیست استوار است.
در سال 90 شروع به تولید پودر تخم مرغ نمودیم و بزرگترین واحد تولید پودر در خاورمیانه را از شرکت سانوو دانمارک خریداری کردیم.  با دستگاه هایی که در اختیار داریم می توانیم روزانه حدود 10 تن پودر تولید نمائیم به این صورت که رطوبت تخم مرغ گرفته شده و به صورت پودر عرضه می گردد.
پس از استقبال قنادی ها و ورزشکارن از پودر سفیده تخم مرغ به این فکر افتادیم تا تولید مکمل های ورزشی را شروع نمائیم، منتها تکنولوژی تولید یکسری از مکمل ها انحصارا در دست چند کشور می باشد و برای مثال وی پروتئینی که تولید می شود از تغییر نوعی آب پنیر به وجود می آید، پنیری که در کشور ما وجود ندارد. درنتیجه با یکسری از مواد وارداتی از کشور هلند مجوز تولید مکمل های ورزشی را گرفتیم و امروز در سطح کشور جزو معدود شرکت هایی هستیم که مکمل های مجاز ورزشی را عرضه می نمائیم.
میل به نوآوری داشتیم و در گامی دیگر تصمیم بر راه اندازی خط تولید نوشیدنی های ورزشی و انرژی زایی گرفتیم که در کشور های بسیاری وجود دارد اما ورزشکاران ما از آن محروم می باشند. تولید محصول آبمیوه را تحت نام آیلین کام آذر با هدف تولید نوشیدنی های سلامت محور شروع کرده و برنامه هایی برای این موضوع در نظر داریم.
در همین راستا و با توجه به وضعیت اقتصاد کشور که روز به روز آباد تر می شود، برای مثال کسی که می خواهد خورشت قرمه سبزی درست کند و توانایی خرید گوشت را ندارد باید چه کند! در این اندیشه ایم که چطور می توان عصاره ای تولید کرد تا هنگام استفاده از آن  طعم گوشت غلیظ را در خود داشته باشد، در ماه های آتی برنامه هایی را برای ایم محصول نیز در نظر گرفته ایم.   

محصولات گروه صنعتی پامین و شرکت های زیرمجموعه، تحت عنوان چه برندی در بازار عرضه می شود و عملکرد شرکت را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟
برند اصلی مجموعه به نام پامین می باشد و در زیرمجموعه آن برند هایی مانند محصولات هانا، خامه قنادی با برند آناسان، پروتئین هایمان با برند دکتر سان، آبمیوه و آبلیمو با نشان ایپک و پدرام، خمیر یوفکا و محصولات مرتبط با برند آی دو و نوشیدنی هایمان با برند بریمان وارد بازار می شوند.
در طی سال های فعالیت مان همه تلاشمان بر این بود تا در سطح بسیار بالایی ادامه دهیم و خدا را شکر به همین منوال نیز بوده است ولی در سال های اخیر با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، مسائلی مانند سرمایه در گردش دست و بالمان را برای ادامه روند توسعه کمی کوتاه کرده است.

به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر و در چه حوزه هایی کار آفرینی کرده اید؟
اگر به صورت کلی و تمامی شرکت های زیر مجموعه را لحاظ کنیم حدودا برای 300 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی صورت گرفته و به صورت غیر مستقیم با توجه به لزوم ارتباط با سایر صنایع این تعداد به مراتب بیشتر می باشد.

کدام نقاط کشور را پوشش می دهید و چه عاملی سبب تولید محصول با کیفیت ایرانی شده است؟
محصولات پامین برای یکسری از استان ها مانند آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، قزوین، شیراز و تهران توسط خود شرکت توزیع می شود و برای مابقی نواحی همچون استان های جنوب کشور، توسط نمایندگی ها توزیع می گردد.
بنده به مدیریت بانوان باور زیادی دارم و به اعتقادم وقتی مدیر کارخانه ای خانم است پس باید کیفیت محصول تولیدی نیز متناسب با سلیقه عموم جامعه باشد و قطعا من به عنوان یک خانم و نماینده ای از بانوان ایرانی وظیفه دارم تا محصول با کیفیتی را تولید نمایم.
و نکته دیگر اینکه وقتی رشته تحصیلی و کار مرتبط با یکدیگر باشند قطعا نتیجه آن نیز متفاوت و بهتر خواهد بود.
 
 سهم گروه صنعتی پامین در افزایش تولید ناخالص داخلی چگونه است، از آمار تولید سالانه تان بگوئید.
در حوزه های مختلف و در انواع مایعات 15 هزار تن در سال، انواع پودر 1000 تن در سال، پودر ورزشکاری 180 تن در سال و نیز در کارخانه آیلین کاغذ 12 میلیون تن در سال تولید داریم.
همچنین به طور سالیانه در تولید آبلیمو و آبمیوه هرکدام 800 تن، در عصاره 60 تن، انواع خمیر 1400 تن و در خامه قنادی حدود 300 تن خروجی محصول داریم.

آیا محصولات تولید شده توان رقابت در سطح بین المللی را دارد و در زمینه صادرات فعالیت دارید؟
خمیر های یوفکا با برند آی دو را به کشور عراق صادر می کنیم و بازار مناسبی هم در اختیار داریم و سایر محصولاتمان نیز به کشور های ارمنستان، آذربایجان و عراق توزیع می شود.

از اهداف شرکت صحبت بفرمائید، چشم اندازتان برای سال های آتی چگونه است؟
با توجه به اوضاع اقتصادی کشور متاسفانه شرایط به گونه ای است که مجبوریم هدف هایمان را روز به روز کوچک تر نمائیم. البته شیوه مدیریت ما طوری است که برای هر روز، هر هفته ، هر ماه و حتی هر سالمان برنامه ریزی قبلی داریم و در ابتدا هر سال هدف گزاری های خاصی نیز انجام می دهیم اما شرایط جامعه نیز در امر توسعه بسیار تاثیر گزار است.

به عنوان مدیر یک مجموعه تولیدی قدرتمند از نظر شما در زمینه رونق تولید با چه محدودیت هایی روبرو هستیم؟
مشکلات ارزی و تورم موجود در جامعه واقعا مسیر را برای تولیدکنندگان بشدت سخت کرده، برای مثال در بحث تولید مکمل های ورزشی قیمت به صورت تصاعدی افزایش می یابد و چون مکمل ورزشی، کالای اساسی به شمار نمی آید به تدریج اولویت خود را در سبد خرید مردم از دست داده و فروش آن نیز کاهش پیدا کرده است.

وضعیت موجود و محدودیت های ایجاد شده توسط ویروس کرونا و بحران قیمت دلار چه تاثیری بر عملکرد شما گذاشته است؟
بیشترین تاثیر آن بر کاهش سرمایه در گردش بوده است. برای مثال با 100 میلیون تومان سرمایه ای که می شد 1 تن مواد اولیه تهیه کرد امروز 200 کیلو تهیه می شود و هر روز سهم ما از خرید کاهش می یابد. تولید کننده با افزایش قیمت مواد اولیه نمی تواند هر روز قیمت ها را بالا برد به این دلیل که در آن صورت بازار را از دست خواهد داد.

به دور از وعده ها و شعارهای مختلف آیا در جهت رونق تولید داخلی حمایتی از سوی مسئولین انجام می شود؟
امسال هیچ حمایتی از تولید و تولیدکننده انجام نشده و هرچه هم که شده ضربه ای بوده از سوی یکسری از مسئولین ناکارآمد به بدنه تولید در داخل کشور. از نظر بنده از مهم ترین عوامل رکود در کشور، نحوه عملکرد ادارات دولتی و سازمان های نظارتی مرتبط با تولید هستند، متاسفانه یکسری از رفتار ها و جریان ها نشان می دهد عده ای اصلا دوست ندارند تولیدی انجام شود و اصلا لزومی به کار کردن هم وجود ندارد.

در انتها به عنوان یک فرد موفق چه پیشنهادی به جوانانی دارید که به حوزه کارآفرینی علاقمند اند؟
وقتی ما کارمان را شروع کردیم دنباله رو هیچ شخصی نبودیم، شاید در مسیر از یکسری الگو برداری کردیم ولی این موضوع به همراه نوآوری خودمان بود. جوانان اگر کاری را شروع کردند باید به همراه نوآوری باشد. الگو برداری اشکالی ندارد و تقلید مانع توسعه کسب و کار آنان خواهد گردید و با توجه واردات بی رویه در کشور، عصر حاضر، زمانی است که فرصت های شغلی بسیاری در حوزه تولید وجود دارد.
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: