شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
مصاحبه با نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز
عجب شیر پرس - در وضعیتی که مهمترین پایه و اساس رشد در کشور که از آن با به عنوان «چرخه اقتصاد» یاد می شود به خاطر مواجه با اعمال شدن تحریم های مختلف از طرف استکبار جهانی و ظهور ویروس منحوس کرونا که ضربات مهلکی بر پیکره این چرخه وارد آورد ه است و باعث ایجاد زحمت و نگرانی در تولیدکنندگان و ایجاد محدودیت در حوزه صادرات را باعث شده است، دولت باید تمرکز کامل خود را بر روی صنعت و تولید، متفاوت تر از همیشه ابراز دارد تا اقتصاد کشور که امروزه در دنیای کنونی از مهمترین و بنیادی ترین موئلفه های ابزار قدرت برای هر دولتی است، باید بر پایه تولید بیشتر منسجم بماند و بواسطه تولید با کیفیت تر در راستای حفظ حاکمیت ارزی و منافع ملی کشور روز به روز پویاتر باشد و آسیب پذیری اش از بین برود. یکی از مجموعه ها و گروه صنعتی که در این باب بسیار موفق بوده و سابقه ای دیرینه و درخشان در جهت شکوفا سازی صنعت و تولید استان و کشور داشته و دارد، کارخانه امیرنیا است. به همین منظور گفتگویی صمیمی با مدیر عامل محترم این مجموعه و نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز و همینطور رئیس پایش کمیته ارزی استان، ترتیب داده ایم که ماحصل اش تقدیم مخاطبین این رسانه می گردد.
علاقه و پشتکار، تضمین موفقیت در کار

1 لطفاً، تاریخچه و چگونگی تأسیس شرکت تولیدی صنعتی امیر نیا را به طور کامل توضیح دهید؟

شرکت امیرنیا در ابتدای کار از سال 1355 به صورت غیر رسمی با تولید قطعات خودرو شروع به کار کرده است و بعد ازآن با وقوع انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و ایجاد وقفه ای در این دوران، نهایتاً این شرکت را در سال 1364 به صورت رسمی در تهران تأسیس کردیم که در آن زمان در تبریز به سفارش مان در کارگاههای کوچک، تولید قطعات می کردند و بعد از گذشت 8 سال فعالیت در تهران  به تبریز عزیمت کرده وواحد تولیدی امیر نیا را در شهرک رجایی راه اندازی کردیم که در حال حاضر نزدیک 70 واحد تولیدی به عنوان زیر مجموعه این شرکت در حال فعالیت هستند که بعد از خروجی کار توسط آنها، نهایتاً تکمیل کننده کار آنها ما هستیم. امروزه هم موفق شدیم تولید کننده قطعات پژو باشیم و تحت لیسانس پژو فرانسه فعالیت می کنیم. محصولات ما از طریق ایران خودرو صادر می شود و توسط کانال پژو هم توزیع جهانی آن صورت می گیرد. ولی به خاطر اعمال تحریم های صورت گرفته فعلاً صادراتی را نمی توانیم انجام دهیم و فقط در خود ایران خودرو محصولات ما به کار گرفته می شود و خود ما هم چون تحت لیسانس هستیم  مجاز برای صادرات نیستیم. در حالت فعلی هم با مجموعه امیر نیا، حدوداً برای 3000 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده ایم.   

2 چه عواملی در کاهش روند فعالیت تولیدکنندگان داخلی در عرصه صنعت  و ایجاد محدودیت برای حضور آنها در عرصه جهانی تاثیرگذارند؟

برای انجام هر کاری و به ثمر رساندن آن باید از ابتدا یک عشق و علاقه وافری وجود داشته باشد و در کنار آن ایمان و اعتقاد به کار باید سرلوحه آن قرار گیرد. اگر فقط از جنبه مالی به قضیه نگاه کنیم چیزی عایدمان نخواهد شد در صورتی که در انجام کار علاقه ذاتی به کار داشته باشیم و از طرفی دیگر مثبت اندیشی را پیشه خود نماییم و در کنار تلاش خود نتیجه را مثبت ببینیم موفقیت مان قطعی خواهد بود و قادر خواهیم بودکه تولید ثروت کنیم و این بدان معناست که در کنار این اقدام، دیگران هم از این اقدام ماکسب منفعت خواهند کرد. بنابراین اهداف فقط در کسب پول معنا نمی یابد، بلکه مفید بودن نسبت به انسانهای دیگر از طریق اشتغال زایی کردن و تولید ثروت نمودن برای جامعه  می تواند از بزرگترین هدف یک فرد نسبت به همنوعان خود و ومملکت اش  باشد.

در کنار این موارد بها دادن به کیفیت محصول و تولید خودمان که به نوعی حق الناس هم محسوب می شود عامل مهم دیگری در کسب موفقیت در کار و در صورت گسترش دادن آن، منجر به حضور در بازارهای جهانی خواهد شد. برای رسیدن به اوج موفقیت اول داشتن اعتقاد و ایمان، دوم داشتن تلاش و پشتکار و سوم صبر و توکل و مثبت اندیشی به آینده، را سرلوحه کارمان قرار دهیم تا با داشتن این نگرش جهت حرکت در مسیر موفقیت و گام نهادن در قله های افتخارآفرینی برای این کشور، بال و پر بگیریم.    

3 شرکت تولیدی امیرنیا در راستای موفقیت هر چه بیشتر در عرصه تولیدات صنعتی چه سیاست هایی را در داخل استان آذربایجان شرقی دنبال خواهد کرد؟

ما دو تا وظیفه داریم، یکی وظیفه ذاتی است که اصولاً وظیفه انسانی هم به آن اطلاق می شود. ما در راستای رسیدن به کیفیت بالاتر و  توسعه صنف خودمان دراستان، باید با سایر همکاران خودمان همکاری کنیم و یا آن را ایجاد بکنیم. بنده سابقاً برای اولین بار در استان که واحد سیبک سازی را راه اندازی کردم هیچ واحد دیگری نبود ولی الان 120 واحد سیبک سازی داریم که فعالیت می کنند که همه آنها از مجموعه امیرنیا بیرون رفته اند و بعد از دیدن کسب تجربه و آموزشهای لازم دست به تولید زده اند.

 بنابراین یکی از راههایی که در پیش گرفته ایم این است  تا به صنعتگران علاقه مند در جهت رشدشان، بال و پر بدهیم و آموزشهای رایگان در اختیارشان بگذاریم و در این زمینه  تا  جایی پیش رفتیم که اکثر قطعه سازان  استان که از این شرکت آموزش دیده اند ، ازروی نقشه ما دست به تولید می زنند چرا که در این باب مانع تراشی نکرده ایم و از این حیث که همگان در جهت رشد صنعت استان قدم بردارند و رشد کنند خوشحالیم. وظیفه دیگری هم که داریم، توزیع قطعات مان است و در این جهت به خاطر اینکه مردم و مصرف کننده محصولات مان راحت باشند گامهای مهمی را بر داشته ایم تا تولیدات امیر نیا، ارزانتر، راحت تر و آسان تربه دست آنان برسد. به عنوان نمونه ما الان قطعه ای داریم که با قیمت ارز فعلی که افزایش یافته است، اقدام به فروش نمی کنیم بلکه تا زمانی که قطعه تولید شده به قیمت قبلی، تمام نشده است به هیچ عنوان با قیمت بالاتر و بروز شده تر تحویل مشتری نمی گردد چون در کار و نگرش مان همیشه این را مد نظر قرار داده ایم که حق و حقوق مشتری باید در رتبه اول قرار گیرد.      

4 حضرتعالی به عنوان نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز آینده تولید و همینطور صادرات را درآذربایجان شرقی چطور ارزیابی می کنید؟

اگر ارگانهایی که در این کار دخیل هستند به صورت اصولی و منطقی حرکت نمایند و واقعاً در این روند کار را به کاردان اصلی بسپارند، طبیعتاً به صورت قطعی آینده تولید در این منطقه روشن خواهد بود. ولی دخالت عواملی که در این عرصه نبوده اند و تخصصی نداشته و ندارند باعث دلسردی صادرکنندگان شده و ناهماهنگی در تولید را ایجاد خواهد کرد. در کنار این موارد عواملی هم هستند که موانع کسب و کار ما محسوب می شوند و دولت باید در این راستا قدمی بردارد  و آن این است که باید کار را به بخش خصوصی واگذار نماید. بنابراین در صورت واگذار کردن کار به صاحب اصلی کارو نبود تنگ نظری ها و سنگ اندازی ها و دخالت نکردن در امورات محوله، قطعاً  و یقیناً در استان آذربایجان شرقی رشد واقعی صنعت اتفاق می افتد و آینده تولید هم روز به روز روشن تر می شود.  

5 - با توجه به سابقه بالای شرکت شما و کسب عنوان برند برتر صنعت در سال 90، در حال حاضر کیفیت در تولیدات صنعتی را که نیازهای داخلی مصرف کنندگان را به نحو احسن تأمین کند، چطور ارزیابی می کنید؟

کیفیت را در معنی عام بررسی کنیم می توان گفت که قابل قبول است چون خود استان یک منطقه صنعتی محسوب می شود و آنهایی هم که در این زمینه فعالیت می کنند همگی با دیدگاه مثبت و تخصصی به این کار عشق می ورزند و به همین دلیل است که خواهان تولید بهتر در کار خود هستند. البته مثل سایر صنف ها در این بین هم،افرادی هم هستند که قدم درستی را برنمی دارند ولی با این وجود کیفیت در بین صنعتگران برتر استان و تولید آنها که جایگاه ویژه ای برای خود کسب کرده و در طول سالها فعالیت متوالی، اعتبار لازم را به دست آورده اند حرف اول را می زند.

6 - نقش تبلیغات در شناساندن فعالیت یک صنعتگر و برجسته نمودن خدمات اش را چقدر موثر می دانید؟

الان با وجود اینکه نقش تبلیغات در شناساندن خدمات و کالاها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ولی به دلیل اینکه اکثر تولید کننده ها در مضیقه هستند و به خاطر عدم صادرات توانایی مالی شان تضعیف شده است قادر به انجام تبلیغات و هزینه کردن در این جهت نیستند. لذا با توجه به وضعیت فعلی پیش آمده نقش تبلیغات کمرنگ تر شده است و حدوداً می توان گفت که 10 در صد از موفقیت را در شناساندن کالاها ایفا می کند. در صورتی که در کشورهای اروپایی بالای 50 در صد هزینه رو به تبلیغات اختصاص می دهند چون دارای اهمیتی ویژه و ارزشمند است و تاثیرگذاری بالایی در موفقیت را بر جای می گذارد.  

7 - سیاستهای اتخاذ شده از طرف بانک مرکزی را در جهت خدمات رسانی به فعالان حوزه صادرات چطور می بینید؟

در این باب باید عرض کنم که دولت به خاطر داشتن مشکلات عدیده خود، تا به حال نتوانسته است در این راستا گامی بردارد و به خاطر اینکه نتوانسته در بحث ارز مدیریت درستی را ارائه نماید با چنین مشکلاتی  در امور گمرکات کالایی  مواجه هستیم. در این مسئله هم گمرک فقط اجرا کننده کار و تعرفه ها و بخشنامه هایی است که از طرف بانک مرکزی و وزارت صمت به او ابلاغ می شود و در این جهت باید گفت که عدم ثبات قوانین در این مملکت باعث ایجاد مشکلات فراوان و زمین گیر شدن اقتصاد می شود.

 علیرغم اینکه طبق قوانین مربوطه هر تاجری که صادرات بیشتری داشته باشد امتیازات ویژه ای به او تعلق می گیرد، دولت در اجرای آن نتوانست به صورت بارز خدمات رسانی داشته باشد چون کالایی که اساساً صادراتی است و باید صادر گردد نیازی به پرداخت مالیات ندارد. بنابراین بر پایه این قوانین قبل از اقدام هر صادر کنند ای، این دولت است که باید تضمین  نماید و بسترهای لازم را فراهم کرده تا بعد از انجام صادرات مشکلی در این بخش نداشته باشیم. در صورتی که چون نظارت دقیقی از طرف بانک مرکزی و حمایت های لازم از طرف دولت صورت نمی گیرد باعث ایجاد مشکلات فراوانی در حوزه صادرات برای فعالان این عرصه می گردد و نهایتاً به گله مندی آنان از سیاستگذاری ها منجر می شود.

8 -  در راستای حل مشکلات فعلی در زمینه تولیدات صنعتی استان  چه راهکارهایی را پیشنهاد می دهید؟

اول اینکه به صورت منطقی و اصولی نظارت بر کارها را داشته باشیم، دوم تشویق مردم به سرمایه گذاری با ایجاد محیطی امن و آرامش بخش جهت فعالیت اقتصادی بدون دغدغه های دیگر، سوم تضمین سرمایه مردم و ایجاد باور و اعتماد لازم در آنها نسبت به نبود قوانین دست و پا گیر و موانع حاشیه ای دیگر و چهارم ثبات قوانین اجرایی و تامین منابع مالی لازم و شفاف سازی در مواردی از قبیل بورس، تا مردم با داشتن اطلاعات لازم اقدام به سرمایه گذاری کنند و تا زمانی که این موارد محقق نشده است مسائل جانبی دیگر هم حل نخواهد شد.

9 تعامل و همکاری اتاق بازرگانی تبریز را با تولید کنندگان و صادرکنندگان استان، در این دوره از فعالیت اتاق چطور می بینید؟

ما الان درساختار اتاق کمسیونهای مختلفی داریم که هر کدام از خروجی های آنها به دست هیئت رئیسه می رسد و بعد از بررسی های لازم در صورتی که تشخیص داده شود درارتباط با موضوعی خاص با کمسیون مربوطه اش صحبت شود سریعا دستورات لازم را جهت تشکیل جلسه درراستای بررسی موضوعات و مشکلات مطرح شده آن کمسیون اعمال می دارد. ولی چون ظهور ویروس کرونا محدودیتهای لازم را ایجاد کرده و صدمات بسیاری را بر چرخه تولید و صادرات وارد آورده است، لذا اعضاء اتاق بازرگانی  تبریز در صدد است به تناسب موضوعات و مشکلات هر کمسیون با برگزاری جلسات مرتبط و پیوسته، قدمهای لازم را در راستای حل مشکلات و رفع موانع موجود درمسیر فعالیت آنان بردارد.  

10 -  کلام آخر، اگر حرفی مانده که از صنعت و تولید بیان نکرده اید و یا توصیه ای به گردانندگان این عرصه دارید، بیان کنید؟

لازم است در عرصه های لازم با مدیریت درست شفاف سازی شود و حمایتهای واقعی نه در کلمات و شعار، بلکه در عمل نسبت به فعالان عرصه تولید صورت پذیرد و با حمایت دولت از کارگاههای کوچک تولیدی که پایه اصلی اقتصاد و چرخش سالم آن هستند، اقدامات لازم جهت ایجاد محیطی امن برای فعالیت علاقه مندان به این آب و خاک فراهم گردد.  

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: