پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
عجب شیر پرس - حمایت از برنامه‌های فرهنگی و هنری، نقش بسزایی در ایجاد آرامش، نشاط و گسترش سرمایه‌های اجتماعی، پیشگیری و کنترل معضلات جامعه دارد که با توجه به این امر اجرای این برنامه‌ها نیازمند زیرساخت‌هایی است که همواره با توسعه دنیای کنونی مدرن‌تر می‌شود.
پایان خوش ۱۳ سال انتظار هنرمندان در آذربایجان‌غربیبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، آذربایجان‌غربی در حال حاضر از بابت نیروی مستعد انسانی و چهره‌های فعال و شاخص در بخش فرهنگ و هنر از غنای بالایی برخوردار است که به مثابه سرمایه های تمام نشدنی، می‌توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند.

دولت تدبیر و امید در همین راستا تمامی عزم خود را به کار گرفته تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم، مکانی را برای پیشروان عرصه فرهنگ مهیا سازد تا آذربایجان غربی به قطب کانون توجه هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر قرار گیرد.

تالار بزرگ ارومیه یکی از هشت مجموعه بزرگ فرهنگی در کشور است که نوع ساخت و تکنولوژی به کار رفته در آن، این طرح را نه تنها از سایرین متمایز می‌کند بلکه نام بزرگترین مجتمع فرهنگی شمال غرب کشور را نیز با خود به یدک می‌کشد.

فعالان حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان‌غربی که بیش از ۱۳ سال چشم انتظار پایان این طرح هستند؛ در دولت تدبیر و امید به این آرزوی دیرینه خود خواهند رسید؛ آرزویی توام با پیشرفت، امید و انگیزه.

وسعت تالار بزرگ ارومیه یک چهارم کل فضای فرهنگی آذربایجان‌غربی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تالار بزرگ ارومیه، یک چهارم فضای فرهنگی و هنری آذربایجان‌غربی را شامل می‌شود، گفت: کل فضای فرهنگی و هنری استان نزدیک به ۷۴ هزار متر مربع است که تالار بزرگ ارومیه به تنهایی بالغ بر ۱۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع می‌باشد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری اظهار داشت:تالار مرکزی ارومیه یکی از فاخرترین طرح‌های عمرانی منطقه به شمار می‌رود واین طرح در مراحل پایانی خود قرار دارد و طی ماه‌های آینده به بهره برداری میرسد.

وی این تالار را سرمایه‌ای بزرگ برای جامعه فرهنگی و هنری آذربایجان‌غربی دانست و افزود: بهره برداری از این تالار می‌تواند این استان را مرکز توجه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در منطقه، حتی کشورهای همجوار قرار دهد.

پیشرفت فیزیکی قابل توجه تالار بزرگ ارومیه در دولت تدبیر و امید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز احداث این طرح از سال ۱۳۸۶، بیان کرد: این طرح تا سال ۱۳۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت کهبا عزم جدی دولت تدبیر و امید در اتمام آن هم اکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: توجه دولت به پروژه‌های فاخر فرهنگی به اندازه‌ای است که مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبارات مانع اختصاص بودجه به این طرح نشد.

توجه ویژه استاندار، یاری‌گر پایان انتظار خانواده بزرگ فرهنگ و هنر

حجت الاسلام خدایاری با قدردانی از استاندار آذربایجان‌غربی در توجه ویژه به اتمام تالار بزرگ فرهنگی ارومیه، گفت: اعتبار احداث این طرح از محل اعتبارات ملی تامین می‌شد ولی با کمبود اختصاص اعتبارات ملی، شهریاری استاندار این استاناز محل اعتبارات استانی برای اتمام سریع این طرح، یاری‌گر خانواده بزرگ فرهنگ و هنری شد.

وی از رسانه‌های مکتوب و مجازی خواست تا برای امید آفرینی در جامعه، خدمات ارزنده دولت را به دور از اختلافات سیاسی بیان کنند.

روزهای پایانی بهره برداری از تالار بزرگ ارومیه

مسوول عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه احداث بخشی از این تالار تا شهریورماه به پایان می‌رسد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تالار بزرگ ارومیه در دهه فجر امسال به طور کامل به بهره برداری برسد.

یدالله عباسی با اشاره به نقش شیوع بیماری کرونا در تاخیر در اتمام این طرح، بیان کرد: بخشی از این تالار در خردادماه باید به بهره برداری می‌رسید که متاسفانه مشکلات به وجود آمده از شیوع این بیماری سبب شد تا با تاخیر چند ماهه انجام شود.

وی افزود: سالن یک هزار و ۳۰۰ نفری این تالار تقریبا به اتمام رسیده و تا شهریور ماه مراحل احداث آن به طور کامل به پایان می‌رسد.

مسوول عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: سالن موسیقی ۴۵۰ نفری این تالار نیز در حال اتمام است که نقش بسزایی در حمایت از اصحاب موسیقی و ایجاد انگیزه در آنان خواهد داشت.

هزینه به روز این طرح بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال است

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال برای احداث این تالار هزینه شده است، گفت: متاسفانه نوسانات قیمت ارزی سبب شده تا برای اتمام ۱۵ درصد باقی مانده از این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز باشد.

عباسی اظهار داشت: قیمت به روز احداث چنین تالاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد درصد احداث این طرح در دولت روحانی چشم گیر بوده است، بیان کرد: عمده مراحل احداث این تالار از سال ۱۳۹۶ تاکنون صورت گرفته است.

لحظه شماری هنرمندان ارومیه برای حضور در تالار فرهنگی ارومیه

یک هنرمند ارومیه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با استقبال از افتتاح هرچه سریع‌تر تالار فرهنگی بزرگ ارومیه گفت: هنرمندان ارومیه برای حضور در این مکان فرهنگی لحظه شماری می‌کنند.

میر رضا ذاکری با بیان اینکه تالار بزرگ فرهنگی ارومیه یکی از مجهزترین و حرفه‌ای ترین تالارهای فرهنگی کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: شوق هنرمندان در این رابطه وصف شدنی نیست.

ارومیه موزائیکی از قومیت‌ها نیازمند زیرساخت فرهنگی است

وی با اشاره به حضور قومیت‌های مختلف در ارومیه اظهار داشت: قومیت‌های مختلف در مرکز آذربایجان غربیفرصتی است تا تولید محصولات فرهنگی در این منطقه دوچندان شود که همین امر نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است.

هنرمند ارومیه‌ای با قدردانی از مسوولان دولتی در تلاش برای پایان هرچه زودتر این پروژه فاخر دولتی، گفت: باید قدردان تمامی کسانی بود که به هنر و هنرمند بها می‌دهند.

وی همچنین بر ساماندهی گروه‌های هنری پس از بهره برداری از این سالنتاکید کرد و افزود: این موضوع بهره‌وری در عرصه هنر را افزایش خواهد داد.

تالار فرهنگی بزرگ ارومیه خانه‌ای امن برای هنرمندان باشد

یک هنرمند دیگر در ارومیه با بیان اینکه تالار فرهنگی بزرگ ارومیه خانه‌ای امن برای هنرمندان باشد، گفت: هم اکنون مکانی مناسب و در شان هنرمندان ارومیه برای تمرین دوستان هنری وجود ندارد و به طور حتم بهره برداری از این مجتمع فرهنگی نفس تازه‌ای در کالبد فرهنگی شهر خواهد دمید.

الهه بارامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آمادگی هنرمندان برای اجرای طرح‌های فرهنگی و هنری در این مجتمع بزرگ فرهنگی، بیان کرد: پس از افتتاح این مجتمع فرهنگی، ارومیه قطب برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این تالار به پاتوق فرهنگی هنرمندان تبدیل شود، اظهار داشت: حضور جوانان و هنرجویان در این تالار نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترغیب نسل جوان به هنر خواهد داشت.

همان طور که پیداست ذوق اهالی هنر برای بهره‌مندی از این تالار فرهنگی وصف نشدنی است و دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود برای یک خاطره‌سازی خوب از خود در ذهن اهالی هنر آذربایجان‌غربی به کار بسته است.

به نظر می‌رسد برای درک صحیح اقدامات اثر بخش دولت در حمایت از عرصه فرهنگی به جای جو سازی‌های مجازی باید به پای درد و دل‌های اصحاب فرهنگ و هنر نشست چرا که تلاش دولت برای ارتقاء زیر ساخت فرهنگی در منطقه انکار پذیر نیست.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: