شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
عجب شیر پرس - به دلیل شیوع کرونا اهدای خون کاهش پیدا کرده اما نیاز بیماران تالاسمی و سرطانی به خون و فرآورده های خونی کم نشده است.
بیماران نیازمندی که چشم انتظار یاری همطونان هستندبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم کشورمان نهم مرداد ماه روز ملی اهدای خون نامگذاری شده است تا در این روز از  اهداکنندگان این ماده حیاتی تقدیر و تشکر به عمل آید چرا که  اهدای خون می‌تواند باعث نجات جان چندین بیمار شود.
در چنین شرایطی با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور  میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کشور کاهش چشمگیری پیدا کرده است؛  با توجه به مطالعات انجام گرفته ویروس کرونا از طریق خون  به افراد منتقل نمی شود و  اهداکنندگان نباید تحت تاثیر این موضوع  خود را از مشارکت در این کار خیر کم کنند.
 مردم در طول سال به خصوص در ایام محرم، ماه مبارک رمضان خون خود را تحت عنوان نذر خون اهدا کرده تا بتوانند در جهت رفع نیاز بیماران قدم کوچکی بردارند.

رشد یک درصدی اهدای خون بانوان در کشور

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به رشد یک درصدی اهدای خون بانوان در کشور گفت: شاخص اهدای خون بانوان در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و فارس نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بیشترین میزان رشد را داشته است.

او بیان کرد: بالاترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور در ۴ ماهه اول سال ۹۹ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ۸ درصد، خراسان جنوبی با ۸ درصد و خراسان شمالی با ۸ درصد بوده است.

اهدای ۶۰۱ هزار واحد خون در ۴ ماهه اول سال ۹۹

 حاجی بیگی گفت: در ۴ ماهه اول سال جاری ۷۵۷هزار و ۴۴۷ اهداکننده خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد ۶۰۱ هزار واحد خون اهدا شده است.
او تصریح کرد: ۵۷ درصد خون‌های اهدایی در کشور در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹ مربوط به اهداکنندگان مستمر خون بوده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در این ۴ ماه، ۸۹ هزار نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کرده اند، افزود: در این ۴ ماه نزدیک به یک میلیون و ۵۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت، پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.
او افزود: ۳۴ درصد از خون‌های اهدایی مردم مربوط به گروه خون O مثبت و تنها یک درصد از خون‌های اهدایی مربوط به گروه خونی AB منفی بوده است.

اهدای ۳۵۹۵ واحد پلاسما  در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹

حاجی بیگی با اشاره به اینکه طی ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹، بیشترین میزان مراجعه برای اهدای خون در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان رضوی بوده است، اظهار کرد: ۴۵۶۶ نفر از بهبودیافتگان از کووید ۱۹ جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون ۲۴ استان کشور مراجعه و از این تعداد ۳۵۹۵ واحد پلاسما اهدا شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور یاد آوری کرد: عزیزانی که از بیماری کرونا بهبود یافته اند و ۲۸ روز از زمان بهبودی آن‌ها گذشته است می‌توانند جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
مراکز اهدای خون عاری از ویروس کرونا

محمدرضا مهدیزاده مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان امام با اشاره به موضوع اهدای خون اظهار کرد: امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی جهت مراجعه مردم به مراکز انتقال خون و اهدای خون به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است که من همین جا به تمام اهداکنندگان می‌گویم که مراکز انتقال خون هیچ آلودگی از نظر انتشار ویروس کرونا ندارند و با خیالی آسوده می‌تواند در این کار خیر و خداپسندانه مشارکت داشته باشند.
او ادامه داد: امسال چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون است و این مرکز تاثیرگذار در زمینه رفع نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی قدم‌های خوبی را برداشته است.
مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود:من از مردم و اهدا کنندگان درخواست دارم با مراجعه به مراکز انتقال خون در این کار خیر و خداپسندانه مشارکت بیشتری داشته باشند.
مهدی زاده گفت: سامانه ارسال پیامک به اهدا کنندگان در زمینه اعلام سلامت خون اهدایی راه اندازی شده است و ۷۲ ساعت بعد از اهدای خون پیامکی به اهداکنندگان در زمینه سلامتی خون اهدایی ارسال می‌شود.
مهدی زاده ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور و بیماری کرونا سازمان انتقال خون  از تبلیغات در فضای مجازی برای ترویج فرهنگ اهدای خون  استفاده می‌کند.
او تاکید کرد: در حال حاضر نیاز خون و فرآورده‌های خونی تمام بیمارستان و مراکز درمانی تقریبا تامین می‌شود و بیماران تالاسمی و هموفیلی خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز را به طور کامل دریافت می‌کنند.

کاهش ۳۰  درصد مراجعه کنندگان برای اهدای خون

مهدی زاده گفت: روزانه ۴ مرکز سیار در سطح استان تهران راه اندازی شده  اما ۳۰  درصد از مراجعه به مراکز انتقال خون با شیوع بیماری کرونا کاهش پیدا کرده است.
او گفت: خوشبختانه با مدیریت خوب انجام گرفته نیاز مراکز درمانی جراحی به طور کامل تامین شده است و به طور متوسط روزانه حدود ۱۴۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع می‌شود و امروزه خوشبختانه ذخایر خونی ما در حدود پنج روز است.
سمانه پریچیان مسئول سالن خونگیری مرکز انتقال خون وصال گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور مراجعه افراد جهت اهدای خون کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که نیاز به بیمارستان و مرکز درمانی همچنین بیماران هموفیلی تالاسمی و سرطانی‌ها به خون و فرآورده‌های خونی تغییری نکرده است.
او ادامه داد: مراکز انتقال خون به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند و مردم هیچ نگرانی از بابت انتقال آلودگی نداشته باشند.
پریچیان تاکید کرد: تمامی وسایل و تجهیزات استریل می‌شوند و ملحفه و حتی رو تختی‌ها یکبار مصرف است افراد قبل از ورود به سالن خونگیری جهت اهدای خون توسط پزشک معاینه و از ورود افراد مشکوک به بیماری کرونا جلوگیری می‌شود.
او گفت: همه افراد حاضر در سالن به صورت دائم از ماسک استاندارد استفاده می‌کنند و هیچ نگرانی از انتشار کرونا وجود ندارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: