جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
عجب شیر پرس _ به نظر می رسد هدف‌گذاری مجلس و دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، تنها به پشتوانه تزریق پول پرقدرت توسط بانک مرکزی ارائه شده که آن هم با توجه به اثرات مخرب اقتصادی و همچنین نبود منابع لازم قابل تحقق نیست.
ساخت یک میلیون مسکن از آرزو تا واقعیتبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، جلسه‌ای که روز یکشنبه در خصوص نهایی شدن نحوه تامین مالی طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکن ملی تا ۶ سال آینده منتظرش بودیم، امروز سه شنبه ۲۴ تیرماه برگزار شد. با این تفاوت که نه خبری از تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی و نه جزئیاتی از چگونگی مشارکت بخش خصوصی در این طرح اعلام شد.
امروز نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نشستی را برگزار کردند. پیش از این برخی نمایندگان گفته بودند که طرحی را با همکاری دولت تحت عنوان احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال مد نظر دارند. محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی هم ضمن تایید بر این تعامل، به ایسنا گفت که دولت قصد ورود به ساخت و ساز را ندارد و این موضوع توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. قرار بود یکشنبه ۲۲ تیرماه نحوه تامین مالی این طرح نهایی شود. به هر حال امروز سه‌شنبه نشست کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی انجام شد.
پس از این جلسه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح ملی مسکن با مدل‌های گوناگونی تامین مالی خواهد شد که هم‌اکنون نیز در حال اجراست. در عین حال، این مدل‌ها با طرحی که در مجلس پیشنهاد شده است می‌تواند نیاز جامعه به مسکن را تامین کند و التهابات حباب گونه بخش مسکن را که در حال حاضر شاهد آن هستیم، از بین ببرد.
شاید منظور اسلامی استفاده از ابزارهایی همچون صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، صندوقهای سرمایه گذاری املاک و مستغلات، حسابهای امانی، بازار رهن ثانویه، لیزینگ مسکن، توسعه ای شدن بانک مسکن، موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن و صندوق پس انداز یکم باشد که برخی از آنها یا اصلاً اجرا نمی‌شود و یا کارایی چندانی ندارد.
این صحبت‌های وزیر که البته واقع بینانه تر است دست اندازی به منابع بانک مرکزی است نشان می‌دهد دولت در شرایط فعلی که رسیدن به تورم ۲۲ درصد را هدف‌گذاری کرده قصد ندارد همانند آنچه در پروژه مسکن مهر دولت های قبلی انجام شد با تزریق پول پرقدرت، تورم مجددی را به جامعه تحمیل کند.
سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم که درباره جزئیات جلسه امروز صحبت کرد، به موضوع بازآفرینی شهری و تامین قیر برای راهسازی پرداخت و اشاره خاصی به تامین مالی پروژه های بزرگ مقیاس در بخش مسکن نداشت.
وی البته گفت: یکی از مسائل مهم اجرای طرح اقدام ملی مسکن است که در این رابطه نمایندگان مجلس نیز طرحی را تدوین کرده‌اند، از این رو با اجرای این طرح و تولید مسکن امیدواریم که بخشی از التهابات و حباب بازار کاهش یابد.
مهدی سلطان محمدی - کارشناس اقتصاد مسکن - درباره طرح مجلس و دولت برای احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به ایسنا گفت:  تولید یک میلیون خانه در سال نیاز به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد. کل بودجه عمرانی دولت کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ لذا صحبت از طرح‌های بزرگ مقیاس مسکن در حد شعار خواهد بود و قابلیت تحقق ندارد.
وی افزود: دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، کاهش صادرات و رکود ناشی از کرونا دچار کمبود منابع شده و نوساناتی که در بازارهای مسکن، بورس، ارز و طلا می‌بینیم در واقع انعکاسی از خشکی منابع دولتی است.
به گفته سلطان محمدی، دولت مجبور است به اطراف شهرها برود که بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌ها را خواهد داشت؛ لذا در خوشبینانه‌ترین حالت معادل همین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را باید خرج زیرساخت‌ها کند. چنین منابعی موجود نیست؛ پس نباید شعارهایی مثل احداث یک میلیون خانه در سال بدهیم که امکان تحقق آن وجود ندارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: