جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
عجب شیر ما - تبریز و حرکتی پرشتاب به سوی جهانی شدن
به گزارش عجب شیر ما به نقل از شهریار نیوز،درجهانی که پیشرفتها به انحصار ثانیه ها در آمده اند، کشوری موفق خواهدبود که بتواند هم پای این شتاب حرکت کند و از تمامی ظرفیت ها و داشته های خود در این جهت استفاده کند. چراکه لحظه ای غفلت، موجب می شود از قافله توسعه جهانی، جا بماند.
در این میان، منابع مختلفی راه های رسیدن به اهداف توسعه را هموار می کنند که منابع طبیعی بخشی از آن است؛ اما از آنجا که این منابع پایان پذیرند، نیاز به منابع در آمدزای پایدار، همواره احساس می شود.

در سال های اخیر، صنعتی نوپا و جدید در عرصه درآمدزایی کشورها خودنمایی می کند که به سرعت، توانسته بعد از نفت، عنوان سودآورترین صنعت جهان را از آن خود نماید ؛ صنعت گردشگری، صنعتی پاک، پرمنفعت و در عین حال جذاب است که تلاش برای توسعه این صنعت، پیشرفت های عمرانی و فرهنگی آن کشور یا شهر را نیز می طلبد.
ایران، با اقلیمی بی بدیل و ترکیبی از کوه، جنگل، دشت و دریا، همچنین جاذبه های تاریخی و فرهنگی، یکی از کشورهای مطرح در این حوزه است؛ کشوری که بسیاری از شهرهای آن، خود به اندازه یک کشور، سخن ها برای گفتن در زمینه توریسم دارند.

تبریز، یکی از این شهرهاست که مرکزیت منطقه شمال‌غرب کشور و حتی کشورهای منطقه را دارا است واز یکه تازان این عرصه محسوب می شود. این شهر، با اتکای به داشته ها و سرمایه های بی بدیل معنوی، تاریخی و فرهنگی خود، در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که روز گذشته در نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ برگزیده شده است.
اما آنچه موجب شده تبریز، چنین عنوانی را ازآن خود کند، بی شک به تلاش هایی بر می گردد که شهرداری تبریز، در چندسال اخیر، در راستای معرفی تبریز و زیبایی ها و جاذبه های آن نموده است.
در حاشیه انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018؛
شهرداری تبریز، همپای حضور در عرصه های بین المللی و به نمایش گذاشتن جاذبه های گردشگری و تاریخی تبریز، سعی در زنده کردن تاریخ و فرهنگ کهن این شهر نموده است.
تملک خانه های قدیمی و مرمت و تعمیر آنها علیرغم وجود نهادهای متولی، برجسته نمودن سابقه فعالیت های اجتماعی و مدیریتی در این شهر که نمادی از فرهنگ و توسعه مدرن در آن است، توجه ویژه به بعد ادبی این شهر و نقش آن در اعتلای فرهنگ وادب کشور و همچنین سرمایه گذاری های مادی و معنوی در زمینه های مختلف، از جمله اقدامات شهرداری تبریز دراین عرصه است.
در کنارآن، شهرداری تبریز با توسعه ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود با کشورهای جهان ومنطقه و شهرهای مطرح جهان در حوزه گردشگری، توانسته نام تبریز را در محافل بین المللی مطرح کند.
برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و گرد همایی های منطقه ای و بین المللی، اجرای پروتکل خواهرخواندگی با شهرهایی در چهارگوشه جهان همچون استانبول، ترابوزان، غزه، قازان، ووهان، وین، قازان، خجند، باکو و هوشی مینه، عضویت در چند سازمان و نهاد بین المللی، برگزیده شدن تبریز به عنوان پایتخت نگارگری جهان اسلام و انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرش جهان، موارد دیگری است که با تلاش های شهرداری تبریز و با هدف ارتقای جایگاه ملی و جهانی تبریز، به ثمر رسیده است.

از سویی، شهرداری تبریز با توسعه خدمات خود در سطح شهر، تبریز را به تمیز ترین و زیباترین شهر کشور مبدل نموده و نتایج این اقدامات، در معرفی تبریز به عنوان زیباترین شهر ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی و انتخاب تبریز در مجله اینترنتی UN به منصه ظهور رسیده است. اجرای پروژه های عمرانی متعدد، پاکسازی و نظافت مستمر شهر در 24 سلاعت شبانه روز، ایجاد امکانات رفاهی و فضای سبز در نقاط مختلف شهر و تدوین برنامه های توسعه بر اساس نیازسنجی، جزو امور راهبردی شهرداری تبریز محسوب می شود.
شهرداری تبریز، در زمینه جذب سرمایه های خارجی و مشارکت سرمایه گذاران نیز، کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است و در چندسال اخیر، شهرپیشگام در حوزه بهره گیری از سرمایه های بخش خصوصی بوده است.
در همان نظر اول، تمامی این ها، کافی است تا نشان دهد شهری چون تبریز، خیزی بلند در مسیر پیشرفت و توسعه برداشته و البته نیز، این شتاب، از دید صاحب نظران پنهان نمی ماند و ثمره آن در قالب عناوین گوناگون ملی، منطقه ای و بین‌المللی، نثار تبریزمی گردد؛ هم چنان که تبریز، در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی که روز گذشته در نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزارگردید، به عنوان شهرنمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 برگزیده شد.

در نهایت باید گفت که چنین گزینشی، وظیفه ای بس گران به عهده مدیریت شهری، نهادهای دیربط و همچنین شهروندان تبریزی گذاشته تا بیش از پیش، حوزه های گردشگری تبریز را تقویت کرده و راه را برای انتخاب ها و گزینش های بین المللی و کسب افتخارات بیشتر برای شهر عزیزمان باز کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: