جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
عجب شیر پرس - رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی گفت: شطرنج باید با همان جذابیت قبلی جایگاه حقیقی خود را در جامعه و در بین کانون گرم خانواده های ایرانی بدست آورد.
به گزارش عجب شیر پرس رئیس هیأت شطرنج آذربایجان شرقی در نشست با اصحاب رسانه در رابطه با چشم انداز در نظر گرفته شده برای توسعه شطرنج در استان، گفت: در وهله اول باید گفت جایگاه این ورزش رضایت بخش نیست و با توجه به اینکه استان ما در همجواری کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان و حتی روسیه قرار گرفته و این کشورها قطب شطرنج جهان نامیده می شوند، شطرنج استان نیز باید از کشورهای مذکور الهام گرفته و جایگاهش را ارتقا دهد.
سید وحید میرزاده یادآور شد: در سال های نه چندان دور در اغلب خانه ها شطرنج بازی می شد و این ورزش فکری در جمع خانواده های ایرانی جایگاه مناسبی داشت اما مدتی است که فراموش شده، در همین راستا در تلاش هستیم دوباره شطرنج را به پارک ها، مدارس و درون خانواده ها بازگردانیم تا با همان جذابیت قبلی ادامه پیدا کند.
رئیس هیأت شطرنج استان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم بر کشور، کل جامعه ورزش را مورد آسیب قرار داده و هیأت شطرنج استان نیز از این قضیه مستثنی نبوده، اظهار کرد: ویروس کرونا مشکلاتی را برای برگزاری مسابقات و به دنبال آن هیأت شطرنج، مربیان و داوران ما ایجاد کرده است، در این شرایط اولویت ما برگزاری مسابقات به صورت آنلاین است که این پیشنهاد به فدراسیون ارائه شد و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت تاجایی که مقرر شد کمیته برگزاری مسابقات آنلاین تشکیل شود و هر استان نیز یک فرد را به عنوان نماینده معرفی کند.
وی اولویت بعدی هیأت شطرنج استان را فراهم کردن بستر مناسب برای آموزش آنلاین و حضوری با توجه به پروتکل های وزارت بهداشت دانسته و ادامه داد: در تلاش برای تطبیق با شرایط موجود هستیم و سعی در برگزاری مسابقات داریم تا ورزشکاران بیش از این صدمه ندیده و آمادگی شان حفظ شود.
میرزاده اضافه کرد: اولویت سوم و مهم ترین اولویت هیأت شطرنج، حمایت از مربیان و داوران است، چراکه پیشرفت و توسعه شطرنج در سایه تلاش های مربیان و داوران امکان پذیر خواهد بود، بنابراین درصدد اجرای طرح هایی در جهت حمایت از اعضا می باشیم که نمونه ای از آن ارائه بسته های حمایتی به صورت بن های پنجاه درصد است و باتوجه به فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری بر کمک های مومنانه، بخشی از آن توسط هیأت تامین خواهد شد.
رئیس هیات شطرنج استان در انتهای جلسه مذکور طی حکمی، سید حسین زینالی، روزنامه نگار فعال در حوزه ورزش استان را به سمت مسئول روابط عمومی این هیأت منصوب کرده و افزود: برنامه های متعددی برای توسعه شطرنج استان درنظر گرفته ایم که با فعالیت و تخصص در بخش روابط عمومی هیأت امکان پذیر خواهد بود و طی هفته های آتی قسمتی از چشم انداز شطرنج آذربایجان شرقی را رسانه ای خواهیم کرد.
همچنین مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با حضور در این نشست، شطرنج را بازی بزرگان خطاب کرده و گفت: همانطور که در روایت های دینی مان داریم یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت افضل است و معتقدم ورزش فکری شطرنج همسو و هم جهت با این فرمایش است، شطرنج انسان را ملزم به تفکر کرده و حتی شیوه تفکر را نیز آموزش می دهد.
محمد سلیمی با اشاره به اتفاقات خوب رخ داده از زمان حضور رئیس فعلی شطرنج استان در رأس هیأت بیان داشت: شاهد هستیم که هیأت شطرنج در یک سال اخیر موفق به پیمودن راه صد ساله شده است، سنت شکنی هایی اتفاقات افتاده و شاکله ورزش شطرنج استان با ایده ها و تئوری های روبه رشدی مواجه گردیده و این نوید را می دهد که با توجه به خرد جمعی که در هیأت رئیسه هیأت شطرنج وجود دارد به منصه ظهور برسد.
وی با تأکید بر لزوم خارج شدن از تک قطبی بودن ورزش استان افزود: می توان گفت در سال های اخیر ورزش استان ما فوتبالیزه شده است، همه ما می دانیم که فوتبال ورزش پرطرفداری است و امروزه دیگر تبدیل به نوعی صنعت شده اما لازم است در کنار فوتبال ورزش هایی که نفس ورزش را حفظ کرده و درخدمت عموم مردم قرار دارند بیشتر ارزش گذاری شده و به صورت آکادمیک به مردم معرفی شوند.
سلیمی در انتها از طرح های موجود در راستای معرفی بیشتر رشته های ورزشی در سطح کلانشهر تبریز سخن گفته و اذعان داشت: با همراهی اصحاب محترم رسانه و خبرنگارانی که در عرصه ورزش قلم فرسایی می کنند ان شالله رشته های غیر فوتبالی را نیز بیشتر رسانه ای خواهیم کرد و در حال آماده سازی و تدوین چشم اندازی برای ادامه دار بودن این موضوع بوده و خبر های خوبی داریم که در هفته های آتی از طریق رسانه های مختلف اعلام خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: