شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
عجب شیر پرس - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کانون‌های گرد و غبار در حدود یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان گسترده است که مخاطرات مختلف مانند آلایندگی هوا و خسارت به زیرساخت‌ها را به‌همراه دارد.
گستردگی کانون‌های گرد و غبار در اصفهان بیش از یک میلیون هکتار است

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، منصور شیشه‌فروش افزود: استان اصفهان حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۶ میلیون هکتار آن مرتع، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و حدود ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است.

وی ادامه داد: از مناطق بیابانی این استان، ۱۶ کانون گرد و غبار در یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار شناسایی شده است که علاوه بر آلایندگی هوا، سالانه ۳۹ میلیارد تومان خسارت بر اثر فرسایش بادی و خاکی به زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف مانند جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه هفته گذشته کانون‌های گرد و  غبار در استان اصفهان فعال شد، تصریح کرد: تاکنون ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی شده است هرچند تعدادی کانون نیز در استان‌ها و کویرهای همجوار در شمال و شرق بر این خطه تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه بررسی گرد و غبار در ستاد مدیریت بحران استانداری بدنبال فعال شدن این کانون‌ها، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مربوطه یعنی هواشناسی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی موظف هستند که نسبت به ثبت غلظت آلاینده‌ها، رصد تصاویر ماهواره‌ای و اعلام به موقع هشدارها اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همچنین مقرر شد که اداره کل هواشناسی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نسبت به هماهنگی با استان های مجاور برای کنترل کانون‌های گرد و غبار اقدام کنند تا اصفهان از کانون‌های همجوار متاثر نشود.

وی با اشاره به فعالیت ۹ ایستگاه شهرداری اصفهان، ۱۴ ایستگاه محیط زیست و یک ایستگاه هواشناسی برای سنجش آلایندگی‌ها، افزود: وزش باد در ماه‌های گرم و تابستان در استان اصفهان از شرق به غرب هم صورت می‌گیرد که باعث فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و تاثیر آن بر مناطق شهری می‌شود. 

شیشه‌فروش به برخی اقدام‌های انجام شده برای کنترل کانون‌های گرد و غبار اشاره و اضافه کرد: سال گذشته ۱۹ میلیارد تومان از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای کنترل کانون‌های گرد و غبار بصورت نهالکاری در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در هشت شهرستان هزینه شد.

وی با بیان اینکه مالچ‌پاشی در ۵۰۰ هکتار از اراضی آران و بیدگل نیز انجام شد، ادامه داد: در چهار هزار هکتار در شرق اصفهان با موش تاغزارها مبارزه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: امسال نیز در یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی اصفهان، نهالکاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به مطالعاتی که در دانشگاه‌های اصفهان درباره تعیین سهم منابع آلاینده در آلودگی اصفهان انجام شده است، گفت: بزودی نتایج کامل این مطالعات اعلام می‌شود و لازم است داده‌های آن به سناریوی عملیاتی تبدیل شده و اداره کل حفاظت محیط زیست با استفاده از آن، قانون هوای پاک را اجرا کند.

اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال بدلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

۴۳.۷ میلیون هکتار از مساحت کشور جزء مناطق بیابانی ،۲۰ میلیون هکتار از زیست سازگان بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی و از این میزان ۶.۴ میلیون هکتار در محدوده کانون های بحرانی است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: