شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
عجب شیر پرس - معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سامانه فعال پرتو الکترون تا پایان امسال در قزوین با هدف بهره‌مندی از ظرفیت این سامانه در منطقه راه‌اندازی می‌شود.
سامانه فعال پرتو الکترون تا پایان امسال در قزوین راه اندازی می‌شود

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «صولت ثنا» در نشست بررسی و تشریح کاربردهای پرتو هسته‌ای در بخش‌های مختلف در محل  استاندار مرکزی افزود: مراحل پیش راه‌اندازی این سامانه در تابستان امسال عملیاتی خواهد شد و در ۶ ماه دوم سال این سامانه پایدار و به سود دهی اقتصادی خواهد رسید.

وی اظهار داشت: اکنون در کشور سه سامانه گاما و ۲ سامانه زیر مجموعه شرکت کاربرد پرتو در تهران و بناب آذربایجان و یک سامانه نیز در شهرکرد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: این سه سامانه اکنون فعال هستند و ارتباط مناسبی بین سامانه‌های دولتی و خصوصی برقرار است و ظرفیت کشور به مراتب بالاتر از سه سامانه موجود است و تلاش می‌شود تا با بررسی و آمایش سرزمین در استان‌ها شمار سامانه‌ها برحسب نیاز توسعه یابد.

ثنا افزود: ایجاد ۱۰ سامانه گاما و ۱۰ سامانه پرتو الکترون در کشور برنامه‌ریزی شده و اکنون یک سامانه پرتو الکترون فعال در یزد وجود دارد.

وی اظهار داشت: تلاش شده تا فعالیت‌های توسعه کاربرد پرتوها در صنعت، کشاورزی، پزشکی، محیط زیست و گمرک در استان‌های کشور فعال شود و با این هدف نشستی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی برگزار شد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شرکت توسعه کاربرد پرتوها منعقد و ظرف یک ماه آینده سامانه پرتوهای مورد نظر به نفع شهروندان با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تعاونی در استان مرکزی آغاز شود.

ثنا افزود: پیگیری می‌شود حداقل یک سامانه شتاب دهنده و یک سامانه گاما با توجه به ظرفیت سایت انرژی اتمی در استان مرکزی ایجاد شود که از نظر اقتصادی کاربرد مفید داشته باشد.

یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان مرکزی با ۱۲ شهرستان ساکن هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: