پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
عجب شیر پرس _ براساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها پول نقد از مردم دریافت نمی‌کنند، اما اگر ویروس کرونا تا زمان طولانی کشور را درگیر خود کند، مردم ناگزیر به استفاده از پول نقد خود می‌شوند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا در دنیا تمامی کشورها را درگیر خود کرده و زندگی بسیاری از افراد را به چالش کشیده است.

دستورالعمل‌های ضدکرونایی نیز این روزها از سوی سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کشورها و دولت‌ها اعلام و اعمال می‌شود تا سرعت شیوع این ویروس را کاهش دهد.

تمامی فعالیت‌هایی که با حجم زیادی از مردم سر و کار دارد، می‌تواند به شیوع این ویروس کمک کند و به همین دلیل محدودیت‌هایی از سوی دولت‌ها برای این فعالیت‌ها اعمال می‌شود.

چرخش اسکناس در میان مردم، با توجه به قطعی بودن آلودگی، یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کرونا اعلام شده و بانک مرکزی ایران نیز از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس در کشور با اعمال سیاست‌هایی سعی در جلوگیری از چرخش اسکناس در کشور داشته است.

اما این سیاست‌ها در مقابل می‌تواند به آسیبی هم تبدیل شود، چراکه بر اساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها پول نقد از مردم نمی‌گیرند و در صورت ضرورت باید با حفظ ضوابط بهداشتی باشد، اما همین امر سبب شده یا پول‌های نقد مردم بلااستفاده بماند، یا در بین مردم بچرخد که این خود می‌تواند به گسترش ویروس کرونا کمک کند.

تعداد دستگاه‌های خوددریافت بانک‌ها در مقایسه با حجم اسکناسی که در کشور وجود دارد، بسیار پایین است و با وجود اینکه برخی بانک‌ها شعب مشخصی را برای دریافت پول نقد مشخص کرده‌اند، بازهم به نظر می‌رسد که پاسخگوی حجم اسکناس در گردش بین مردم نباشد.

محققان می‌گویند با توجه به قطعی بودن آلودگی اسکناس‌ها به طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها به نظر می‌رسد عدم تماس با پول، روشی بسیار ساده‌تر و منطقی‌تر از ضدعفونی کردن آن‌ است.

دولت چین در پی افزایش شدید آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا بسیاری از اسکناس‌های رایج را نابود کرد که دلیل این امر را برخی غیرممکن بودن ضدعفونی کردن پول بیان کردند. همچنین تمامی بانک‌ها موظف شدند تمام پول‌های صندوق‌ها را با اشعه‌ی ماورای بنفش و دمای بالا ضدعفونی کرده، سپس در اتاقی به مدت ۱۴ روز نگهداری کنند و بعد از آن در اختیار مشتریان خود قرار دهند، اما براساس شواهد موجود، دلیل علمی برای این فرآیند وجود ندارد.

براساس آن چه در صفحه اطلاعات مربوط به کرونای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه ملی تحقیقات سلامت آمده است، به دلیل این که ضدعفونی کردن پول در خانه امکان‌پذیر نیست و از طرفی این ویروس نهایتا تا ۹ روز قادر است روی سطوحی مانند پول زنده بماند، توصیه شده در مواردی که پول، آلوده یا مشکوک بود، حداقل به مدت ۹ روز در پاکتی جداگانه نگهداری شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که بانک مرکزی و بانک‌های کشور، زیرساخت‌های بهتری برای ضدعفونی و نگهداری اسکناس نسبت به مردم دارند و می‌توانند با جمع‌آوری وجوه نقد، تحت پروتکل خاصی، از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه زمانی کشورها را درگیر خواهد کرد و اگر این روند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد، بسیاری از مردم ناگزیر به استفاده از وجوه نقد خود هستند که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: