شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
عجب شیر پرس - کادر درمان یزد دیگر نا ندارد، خسته و فرسوده شده و لازم است مردم ما بیشتر رعایت کنند تا ورودی بیمارستانها از این هم کمتر شود"؛ این خلاصه و چکیده حرف‌های مشترک روسای بیمارستانها و کادر درمان استان یزد در گفت گو با خبرنگار ایرنا بود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، 2 ماه است که کادر درمان تمام بیمارستانهای بزرگ استان یزد درگیر بیماری کرونا هستند، از بیمارستان دولتی شهید صدوقی بعنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی تا بیمارستانهای بزرگ شهید رهنمون، افشار و شهدای کارگر در مرکز استان و بیمارستانهای شهرستان های این خطه، همه درگیر این بیماری نوظهور و ناخوانده شده است.

تاکنون ۱۹۹ نفر از کادر درمان استان، مشکوک به این بیماری تشخصی داده شده اند که حدود یک سوم آنها مبتلای قطعی به این بیماری بوده اند.

از آن طرف وقتی این روزها به خیابان های شهر سر می زنی شهروندانی را می‌بینی که بی‌خیال، بی ماسک بدون دستکش و رعایت اصول ایمنی، شاد و خندان و سرخوش در حال قدم زدن در معابر هستند.

باور کنیم که کادر درمان استان هم دل دارند و مایل هستند مانند دیگران و به اتفاق خانواده به خیابانها و مغازه‌ها سر بزنند اما هم نمی‌توانند و هم نمی‌خواهند؛ نمی توانند چون باید به رسالت اصلی خود یعنی پرستاری از بیماران بپردازند و نمی خواهند چون می دانند هر چقدر جمعیت حاضر در معابر ما بیشتر شود به همان نسبت احتمال افزایش شیوع بیماری هم هست.

به تازگی خبر دار شدیم که بانوی پرستاری ۴۳ ساله با سه فرزند به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری است و حال خوشی هم ندارد؛ همکارانش برایش دعا می کنند، نذر کردند، قربانی نمودند و روزی نیست که در بالین او حاضر نشوند و اشک نریزند.

آن طور که شنیده شده این پرستار یکی از فعال‌ترین و پای کارترین اعضای کادر درمان این بیمارستان بوده که متاسفانه مدتی است درگیر این بیماری شده و هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری است که برای وی و دیگر مبتلایان به کرونا آرزوی بهبودی می کنیم.

وضعیت این بیمار، انگیزه‌ای شد تا اوضاع کادر درمان مبتلا به کرونا در استان یزد را سوژه گزارش خود قرار دهیم.

در گام نخست به سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد رفتیم تا از کم و کیف و آمار مبتلایان به این بخش خبر دار شویم. 

۱۹۹ کادر درمان مشکوک به کرونا در یزد 

دکتر محمود نوری شادکام گفت: تاکنون ۱۹۹ نفر از اعضای کادر درمان این استان مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند که حدود یک سوم این افراد مبتلای قطعی بودند. 

به گفته وی از ۱۹۹ کادر درمان مشکوک به کرونا، ۱۰۲ پرستار، ۱۵ پزشک، ۴ نفر ازمایشگاهی، ۲ نفر ماما، چهار نیروی خدمات و ۱۰ نیروی پشتیبانی هستند.

خسته‌ایم ، خیلی خسته

سرپرستار بخش مراقبت های ویژه کودکان بیمارستان شهید صدوقی یزد به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ ماه هست که در اینجا با کودکان و بزرگسالان مشکوک و درگیر با کرونا سر و کار داریم.

طاهره رستمی افزود: بسیاری از کادر درمان بیمارستان بیمار شده اند اما همچنان پای کار هستند؛ آنها خودشان و خانواده شان در خطر هستند و حتی اکر مایل هم باشند به خانه بروند از ترس مبتلا شدن دیگر اعضای خانواده نمی‌روند.

وی که مدام در میان صحبت های خود سرفه میکرد و نفس کم می‌آورد اضافه کرد: پس از مدتی رعایت کردن از سوی مردم، متاسفانه دوباره خیابانها شلوغ شده و وحشتناک است؛  باور کنید در خانه ماندن راحت تر از بیمار شدن یا پرستاری از بیماران کرونایی است، پس در خانه بمانید.

وی با بیان اینکه جسم و روح کادر درمان استان و بخصوص پرستاران فرسوده شده تاکید کرد: آنها از خانواده و فرزندان خود دور هستند، برخی ها افسرده شدند، عده ای از آنها ۲ ماه هست که همسر و فرزندان خود را ندیدند و ناراحت هستند از اینکه اینها را برخی از مردم نمی دانند و رعایت نمی کنند.

صلاح ندانستم بیشتر از این وقت این پرستار فداکار را بگیرم، چون سرفه‌ها امانش نمی داد و مدام دچار نفس تنگی میشد.

مردم از ما دوری می‌کنند!

سرپرستار بخش بیماران کرونایی بیمارستان دولتی شهدای کارگر یزد هم به ایرنا گفت: متاسفانه بسیاری از مردم وقتی ما را می بینند از ما دوری می کنند و می‌ترسند که به کرونا مبتلا شوند که این از آن جهت که از بیماری فاصله می گیرند خوب است اما از سوی دیگر هم حس ناخوشایندی به ما می‌دهد.  

رضا هاتفی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات کادر درمان ما استرس های ناشی از درگیری با بیماری کرونا است .

وی اضافه کرد: بسیاری از همکاران ما پدر و مادر خود را ۲ ماه هست که ندیدند و حتی برای مبتلا نشدن آنها به منزلشان مراجعه نمی کنند و این علاوه بر ایجاد مشکلات عاطفی برای همکاران، موجب دلخوری والدین به دلیل سر نزدن فرزندان به آنها نیز شده است.

این پرستار تاکید کرد: خود من وقتی به منزل می روم از فرزندم دوری می کنم، ۲ ماه هست که او را در آغوش نگرفتم و این برای من رنج آور است.

هاتفی بیان کرد: کادر درمانی که با بیماران کرونایی سر و کار دارند بعلت استفاده از لباس های مخصوص، حتی برای خورن آب و غذا هم مشکل دارند و این دردآور است.

اگر کرونا ادامه یابد خدمات درمانی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد

مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد که مجموعه بیمارستان تامین اجتماعی شهدای کارگر تحت نظر اوست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون ۲۵ بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری هستند اظهار داشـت: از آغاز شیوع این بیماری تاکنون ۲۹ نفر از کادر درمان این بیمارستان به کرونا مبتلا شدند.  

دکتر محمدحسین توحیدی‌فر افزود: کرونا، تمام نشدنی است و حتی اگر از بین هم برود باز ویروس آن باقیست ضمن آنکه احتمال بازگشت دوباره آن هم وجود دارد.

وی شرایط پرسنل این بیمارستان پس از ۲ ماه از آغاز شیوع کرونا را خاص توصیف کرد و یادآور شد: پرسنل ما در شرایط خاص با لباس های خاص تر درگیر این بیماری هستند و اگر طول بکشد خدمات درمانی زیر سوال می رود هر چند ما تا آخر ایستاده‌ایم. 

۱۵ روز قرنطینه، مقدمه رفتن به خانه! 

مدیر روابط عمومی بیمارستان شهید رهنمون (فرخی) یزد نیز به ایرنا گفت: برخی از پرستاران ما طی یک ماه گذشته به خانه نرفتند و اگر هم بخواهند بروند باید ۱۵ روز را در قرنطینه طی کنند. 

داوود شایقی تصریح کرد: آنها با عشق کار می‌کنند و آنچه برای آنها سخت و سنگین است فوت یک بیمار کرونایی است.

وی با بیان اینکه برای کادر درمان خود در بیمارستان، خوابگاه تدارک دیدیم و آنها هفته هاست که به خانه نرفته اند تاکید کرد:  در بخش آی سی یو هشت تخت وجود دارد که همه آنها پر است.

وی اضافه کرد: ۱۱ نفر از کادر درمان ما تاکنون مبتلا به کرونا شدند که آن را شکست دادند.

شایقی اضافه کرد: پرسنل ما داوطلبانه پای کار هستند اما سر کردن با لباس های تنگ و گرم و زدن دائم ماسک، آنها را خسته و فرسوده کرده است.

مراقبت از بیماران کرونایی سخت است

رییس بیمارستان افشار یزد نیز معتقد است: مراقبت از بیماران کرونایی سخت است و پرسنل هم فرسوده و خسته شده‌اند. 

دکتر محمدحسن عبداللهی با بیان اینکه اوضاع از هفته های قبل بهتر شده اما باید مردم همچنان رعایت کنند به ایرنا گفت:  باید تسهیلات و شرایطی فراهم شود که مردم از ازدحام در برخی از مکانها مثل دستگاههای دولتی و ادارات خودداری کنند.

ابتلای ۱۱۰ نفر از کادر درمان بیمارستان شهید صدوقی به کرونا

رییس بیمارستان شهید صدوقی یزد که خود نیز به بیماری کرونا مبتلا شده و پس از بهبودی دوباره به محل کار بازگشته، تعداد کادر درمان مبتلا به این بیماری در این بیمارستان را ۱۱۰ نفر اعلام کرد.

دکتر حسین سلیمانی افزود: برخی از این افراد بهبود یافته اند، برخی از آنها در حال گذران دوران نقاهت و درمان در منزل هستند و برخی هم در بیمارستان بستری می باشند.

وی اظهار داشت: کادر درمانی که مبتلا می شوند دچار عوارض طولانی مدت مثل خستگی، ضعف، بی حالی، استرس، بی خوابی و بی اشتهایی می شوند و حتی آنهایی هم که به کار بر می گردند دیگر توان و انرژی گذشته را ندارند و چند ما طول میکشد تا انرژی خود را به دست آورند، آنها به نوعی احساس پیری زودرس می کنند.

وی با بیان اینکه خانواده های این عزیزان هم درگیر این بیماری هستند و همین موضوع، پرسنل را خسته کرده از مردم خواست همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند.

دوری از خانه و فشار کار، کادر درمان استان یزد را فرسوده کرده است

سخنگوی ستاد استانی ملی مبارزه با کرونا نیز به ایرنا یادآور شد: بسیاری از پرسنل درمان استان یزد از اواخر سال ۹۸ تاکنون در مراکز درمانی هستند و ارتباطی با خانواده خود ندارند و تنها وسیله ارتباطی آنها ارتباط تصویری و تلفن است. 

دکتر ابراهیم سلمانی اظهار داشت: دوری از خانواده و فشار کار، آنها را خسته و فرسوده کرده و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد موجب نگرانی است. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: هم اکنون پرسنل بیمارستان های شهید صدوقی، شهدای کارگر، شهید رهنمون و افشار در مرکز استان و بیمارستان های شهرستان های اردکان، میبد، ابرکوه، بافق، بهاباد و تفت درگیر کرونا هستند .

تاکنون ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان هم به پنج هزار و ۲۹۷ نفر رسیده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: