جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
عجب شیر ما - یکی از قوای اساسی همه کشورها در جهان پارلمان یا مجلس می‌باشد در کشور ما نیز مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان بسیار مهم قانونگذاری و تصمیم گیری برای اداره امور مملکتی می‌باشد.
صحبت از قوه مقننه و اعضای آن در بین آحاد مردمی هر چهار سال یکبار بیش از پیش به راه می‌افتد و ارزیابی نمایندگان کنونی و معرفی کاندیداهای احتمالی  و برنامه های آنان گرمی بخش محافل می‌شود.
این روز‌ها با نزدیک شدن به پایان سال و برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس عملکرد نماینگان فعلی استان در محافل داغ شده و اکثرا انتقادات تندی از عملکرد نمایندگان مجلس از سوی کارشناسان را شاهد هستیم و در زمان انتخابات هم به رسم گذشته این انتقادات از سوی کاندیداهای صندلی های سبز شدت گرفته و برای جلب نظر و کسب آرا سرعت و شدت این انتقادات به بالاترین حد خود خواهد رسید.
در این راستا نمایندگان هم خاموش ننشسته و در سال پایانی دوره نهم از هیچ مجلسی جا نمانده و در تمامی جمع های بیش از دو نفر برای دفاع و یادآوری نام چهره خود حضور پیدا می‌کنند.
از آنجایی که کلید شروع عملیات اجرایی در وزارت کشور زده شده است اما کاندیداها هیچ گاه منتظر این وزارتخانه نمانده اند و بیش از یکسال است که فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز نموده اند چون هر عقل سلیمی هم باور دارد که در زمان اندک و هفت روزه قانونی تبلیغات نخواهند توانست خود را به مردم بشناسانند.
در سالهای گذشته تجربه نشان داده است که تقاضا برای کاندیداتوری صندلی های سبز بیشتر  بوده و این تعدد نامزدها شناسایی افراد متخصص و لایق را برای مردم سخت کرده و باعث شکسته شدن آرا گردیده است و این امر ضرورت وجود احزاب گسترده سیاسی با برنامه و اهداف مدون را میخواهد تا رای دهندگان بجای نشستن بر سر خوان های گسترده تک تک کاندیداها و اسراف‌های بیهوده با برنامه‌ها و اهداف چند حزب آشنا شوند و به کاندیداهای احزاب رای دهند.
در این راستا جبهه بندی دو جناح بزرگ سیاسی کشور در قالب اصولگرا و اصلاحات می‌تواند به کمبود احزاب سرپوش گذارده و مردم تیز بین با نگاهی به عملکردهای گذشته کاندیداهای دو جناح و برنامه های آتی آنان انتخابی آگاهانه را برای خود رقم بزنند.
بی شک انتخابات دوره دهم تفاوت اساسی با چند دوره قبل خواهد داشت و این تفاوت ناشی از انتخابات دو سال پیش ریاست جمهوری ناشی می‌شود فضایی که در 8 سال زمینه را برای اصلاح طلبان بغرنج نموده بود شکست و این طیف برای پس گیری صندلی های سبز وارد عمل شدند و قبل از جناح های سیاسی لیست های خود را بسته اند و در مقابل هم اصولگرایان که از انتخابات ریاست جمهوری قافیه را باخته اند هم دست بکار شده و اقداماتی را در این زمینه آغاز نموده اند و طبق معمول هم لیست های منتشره از سوی این جناح به چندین لیست تقسیم شده است.
اما آنچه به نظر می‌رسد هدف اصلاح طلبان تکرار تجربه سال 78 می‌باشد که با روی کارآمدن دولت اصلاحات و با انتشار لیست جبهه مشارکت اکثریت آراء را در کل کشور به نفع خود جمع آوری کردند، فضای سیاسی حاکم امروزی هرچند باور پذیری این مهم را در انتخابات آتی  دشوار نشان می‌دهد اما جناح چپ سیاسی در ایران هنوز نسبت به این امر امیدوار است.
ستون روی خط دهم از این پس به رصد تحرکات انتخاباتی و تحلیل جناح‌ها و کاندیداهای استان خواهد پرداخت و خوانندگان محترم را از تازه ترین برنامه انتخابات دهم مطلع خواهد کرد.
برچسب ها: انتخابات ، مجلس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: